8
Wojciech Sadley | "Pontyfix I", 1983
Estymacja:
28,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
26,000 zł
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Artysta
Wojciech Sadley (1932)
Wymiary
255 x 110 cm
Kategoria
Opis
naturalne włókna, 255 x 110 cm, na odwrociu wszywka autorska z opisem pracy: 'SADLEY 1983 | "PONTYFIX" | I'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
CZUŁY KOLORYSTA
Wojciech Sadley przynależy do elitarnego grona twórców, którzy swoją twórczością, ale także działalnością pedagogiczną współtworzyli fenomen polskiej szkoły tkaniny. Jego wkład w kształtowanie się nowoczesnego języka tkaniny jest nieoceniony, tym bardziej mamy przyjemność zaprezentować wybitną pracę jego autorstwa, jaką jest „Pontyfix I” z 1983. Jest to kompozycja reliefowa o bogatej, misternie wykonanej strukturze splątanych ze sobą włókien w odcieniach czerwieni i oranży. Mocne, intensywne brzmienie kontrastów oraz bogactwo tonów pośrednich złożyły się na wizjonerski, zjawiskowy charakter tej kompozycji i wywołują u odbiorcy głębokie poczucie obcowania z tajemnicą sacrum.
Sadley uczestniczył w Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie w 1962, gdzie między innymi wraz z Magdaleną Abakanowicz oraz Jolantą Owidzką prezentował dokonania polskiej szkoły tkaniny. Młodzi i ambitni artyści doprowadzili wówczas do redefinicji języka tkaniny artystycznej na świecie, która od tej pory stała się samoistnym obiektem artystycznym, wyrwanym z szeregu rzemiosł: monumentalnym gobelinem, formą przestrzenną, rzeźbą tkacką czy instalacją. Na tym tle twórczość Sadleya wyróżniała się odwagą oraz ciągłym poszukiwaniem innowacyjnych rozwiązań formalnych poprzez wykorzystywanie materiałów z pozoru nieprzynależnych tkaninie, jak drewno, metal, szkło. Sadley jednak to przede wszystkim wybitny kolorysta, w którego pracach można podziwiać wirtuozerskie, wysmakowane rozwiązania barwne. Barwa w dziełach artysty ma bowiem nie tylko charakter symboliczny, uduchowione znaczenie, lecz sam w sobie stanowi treść jego twórczości. Jak pisał Andrzej Osęka: „Pozorna niedbałość znakomicie współbrzmi z bogactwem, przepychem gamy barwnej, gamy opartej na kolorach nasyconych i przytłumionych zarazem, matowych i – dzięki pewnym umiejętnie zestawionym sąsiedztwom – rozsyłających, jak klejnoty, blask”.
Twórca, choć większość życia poświęcił tkaninie artystycznej, jest artystą wszechstronnym uprawiającym malarstwo sztalugowe, ścienne i mozaikę, witraż, monumentalne hafty oraz aplikacje na płóciennych i skórzanych malowanych tłach, reliefy ceramiczne. W ostatnim czasie realizuje się głównie w malarstwie na wielkoformatowych płachtach jedwabiu. Jak sam przyznał w jednym z wywiadów: „Nie dokonamy odkrycia, jeśli nie będziemy form wypowiedzi artystycznych przełamywać, szukać nowych dróg ekspresji dla wyrażenia naszych przekonań i współczesnych pojęć. Tradycyjne media związane są ściśle ze tematyką, a nowe z pojęciami, które powinny być tak umocowane, żeby były wyraziste, a przez to funkcjonowały jako znaki. Oczywiście poszukiwanie nowych środków wyrazu jest istotą sztuki. W danym czasie odkrywamy takie, które najbardziej pasują do współczesności”. Powyższe sformułowanie potwierdza, że Sadley jest twórcą o nieograniczonych możliwościach, a także o niebywałej odwadze twórczej. Artysta stale poszukuje i nasyca swoją myślą różnorodną materię, sięgając ze swobodą po zarówno formę malarską, jak i przestrzenną.
Początkowo kształcił się w Wyższej Szkole Muzycznej w Lublinie. Następnie na Wydziale Architektury Wnętrz i Malarstwa ASP w Warszawie, które ukończył w 1954 i 1959 Pracował w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego, a od 1973 kieruje Katedrą Tkaniny Eksperymentalnej na Wydziale Malarstwa. W 1983 zostaje mianowany profesorem. Równocześnie pracuje na Wydziale Artystyczno-Pedagogicznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wyższej Szkole Sztuki Stosowanej w Poznaniu. Swoją twórczość wielokrotnie prezentował w kraju i zagranicą, m.in. I - IV Międzynarodowe Biennale Tkaniny w Lozannie (1962 - 1973), VIII i IX Biennale Sztuki w Sao Paulo (1965 i 1971).
Description:
"Pontyfix I"
naturalne wlokna, 255 x 110 cm; on the reverse an author's stripe with a description of the artwork: 'SADLEY 1983 | "PONTYFIX" | I'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
CZUŁY KOLORYSTA
Wojciech Sadley przynależy do elitarnego grona twórców, którzy swoją twórczością, ale także działalnością pedagogiczną współtworzyli fenomen polskiej szkoły tkaniny. Jego wkład w kształtowanie się nowoczesnego języka tkaniny jest nieoceniony, tym bardziej mamy przyjemność zaprezentować wybitną pracę jego autorstwa, jaką jest „Pontyfix I” z 1983. Jest to kompozycja reliefowa o bogatej, misternie wykonanej strukturze splątanych ze sobą włókien w odcieniach czerwieni i oranży. Mocne, intensywne brzmienie kontrastów oraz bogactwo tonów pośrednich złożyły się na wizjonerski, zjawiskowy charakter tej kompozycji i wywołują u odbiorcy głębokie poczucie obcowania z tajemnicą sacrum.
Sadley uczestniczył w Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie w 1962, gdzie między innymi wraz z Magdaleną Abakanowicz oraz Jolantą Owidzką prezentował dokonania polskiej szkoły tkaniny. Młodzi i ambitni artyści doprowadzili wówczas do redefinicji języka tkaniny artystycznej na świecie, która od tej pory stała się samoistnym obiektem artystycznym, wyrwanym z szeregu rzemiosł: monumentalnym gobelinem, formą przestrzenną, rzeźbą tkacką czy instalacją. Na tym tle twórczość Sadleya wyróżniała się odwagą oraz ciągłym poszukiwaniem innowacyjnych rozwiązań formalnych poprzez wykorzystywanie materiałów z pozoru nieprzynależnych tkaninie, jak drewno, metal, szkło. Sadley jednak to przede wszystkim wybitny kolorysta, w którego pracach można podziwiać wirtuozerskie, wysmakowane rozwiązania barwne. Barwa w dziełach artysty ma bowiem nie tylko charakter symboliczny, uduchowione znaczenie, lecz sam w sobie stanowi treść jego twórczości. Jak pisał Andrzej Osęka: „Pozorna niedbałość znakomicie współbrzmi z bogactwem, przepychem gamy barwnej, gamy opartej na kolorach nasyconych i przytłumionych zarazem, matowych i – dzięki pewnym umiejętnie zestawionym sąsiedztwom – rozsyłających, jak klejnoty, blask”.
Twórca, choć większość życia poświęcił tkaninie artystycznej, jest artystą wszechstronnym uprawiającym malarstwo sztalugowe, ścienne i mozaikę, witraż, monumentalne hafty oraz aplikacje na płóciennych i skórzanych malowanych tłach, reliefy ceramiczne. W ostatnim czasie realizuje się głównie w malarstwie na wielkoformatowych płachtach jedwabiu. Jak sam przyznał w jednym z wywiadów: „Nie dokonamy odkrycia, jeśli nie będziemy form wypowiedzi artystycznych przełamywać, szukać nowych dróg ekspresji dla wyrażenia naszych przekonań i współczesnych pojęć. Tradycyjne media związane są ściśle ze tematyką, a nowe z pojęciami, które powinny być tak umocowane, żeby były wyraziste, a przez to funkcjonowały jako znaki. Oczywiście poszukiwanie nowych środków wyrazu jest istotą sztuki. W danym czasie odkrywamy takie, które najbardziej pasują do współczesności”. Powyższe sformułowanie potwierdza, że Sadley jest twórcą o nieograniczonych możliwościach, a także o niebywałej odwadze twórczej. Artysta stale poszukuje i nasyca swoją myślą różnorodną materię, sięgając ze swobodą po zarówno formę malarską, jak i przestrzenną.
Początkowo kształcił się w Wyższej Szkole Muzycznej w Lublinie. Następnie na Wydziale Architektury Wnętrz i Malarstwa ASP w Warszawie, które ukończył w 1954 i 1959 Pracował w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego, a od 1973 kieruje Katedrą Tkaniny Eksperymentalnej na Wydziale Malarstwa. W 1983 zostaje mianowany profesorem. Równocześnie pracuje na Wydziale Artystyczno-Pedagogicznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wyższej Szkole Sztuki Stosowanej w Poznaniu. Swoją twórczość wielokrotnie prezentował w kraju i zagranicą, m.in. I - IV Międzynarodowe Biennale Tkaniny w Lozannie (1962 - 1973), VIII i IX Biennale Sztuki w Sao Paulo (1965 i 1971).
Description:
"Pontyfix I"
naturalne wlokna, 255 x 110 cm; on the reverse an author's stripe with a description of the artwork: 'SADLEY 1983 | "PONTYFIX" | I'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
naturalne włókna
Sygnatura
na odwrociu wszywka autorska z opisem pracy: 'SADLEY 1983 | "PONTYFIX" | I'
Wystawiany
Wojciech Sadley, Galeria Opera, Warszawa, 2017