6
Magdalena Abakanowicz | "Relief sombre de Stefa", 1975
Estymacja:
500,000 zł - 700,000 zł
Sprzedane
460,000 zł
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Wymiary
105 x 130 cm
Kategoria
Opis
sizal, wełna, włosie, 105 x 130 cm, na odwrociu wszywka autorska z opisem pracy: 'MAGDALENA | ABAKANOWICZ | "RELIEF SOMBRE | DE STEFA" | 105 x 130 1975 | M. Abakanowicz'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
TKANINA UWOLNIONA
Na tle polskiej sztuki powojennej, rozpatrywanej nie tylko przez pryzmat wąskiej specjalizacji, jaką jest tkanina artystyczna, twórczość Magdaleny Abakanowicz należy określić mianem przełomowej. Niewiele bowiem polskich artystek i niewielu artystów ma w swoim dorobku dzieła równie znaczące, zarówno w swojej skali, jak i ambicjach, co Abakanowicz. Artystka jest niekwestionowaną reformatorką tkaniny unikatowej na świecie, a świadczą o tym kolejne wystawy poświęcone jej twórczości w tym głośna, długo wyczekiwana ekspozycja jej prac tkackich w prestiżowym Tate Modern w Londynie. Unikatowa koncepcja Abakanowicz przerodziła się w pionierski projekt, który raz na zawsze odmienił sposób myślenia o tym medium – twórczyni tchnęła w tkaninę nowe życie, oderwała od ściany i wprawiła w ruch. Monumentalne, swobodnie zwisające płachty „żywej” materii, nazwane od nazwiska artystki abakanami, stały się kamieniem milowym w jej międzynarodowej karierze i przyniosły niezwykle istotną pozycję w świecie sztuki.
W 1962 Abakanowicz wzięła udział w Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie – wydarzeniu niezwykle istotnym, które właściwie ugruntowało pozycję polskiej szkoły tkaniny. Zaprezentowała wówczas „Kompozycję białych form” – wysmakowaną kolorystycznie kompozycję łączącą biele, beże, szarości. Praca o charakterze reliefowym, wykonana z bawełnianych sznurów uzupełnionych połyskliwym jedwabiem oraz owczym, nieuprzędzonym runem wywołała szok wśród tamtejszej krytyki i raz na zawsze uwolniła tkaninę od funkcji dekoracyjno-służebnej, nadając jej miano dzieła sztuki. Zaledwie miesiąc po zakończeniu Biennale, gobeliny młodej artystki były prezentowane w paryskiej galerii Dautzenberg, gdzie miała swoją indywidualną wystawę. Trzy lata później za przestrzenną kompozycję pokazaną na VIII Biennale w São Paulo autorka uzyskała Złoty Medal.
Rok 1965, naznaczony już międzynarodowym sukcesem, stanowi w twórczości Abakanowicz wyraźną cezurę. Artystka stopniowo zaczęła odchodzić od kompozycji przyściennych, porzucając przędzoną wełnę oraz nieprzędzone runo. Jej prace, choć dalej opierały się na płaszczyznowej kompozycji, coraz częściej operowały reliefem i elementami wychodzącymi poza lico. Zbliżały się do reliefu, rzeźby lub popularnego wówczas malarstwa abstrakcyjnego. Autorka zdawała sobie sprawę z tych skojarzeń i dawała wyraz swemu przeświadczeniu o automatyczności sztuki tkaniny: podkreślała, że nie naśladuje technik innych mediów, lecz posługuje się językiem przynależnym wyłącznie jej. Wybierała materiały trudne do kontrolowania i dodatkowo pogłębiała tę cechę, pracując automatycznie, bez szablonu, intuicyjnie reagując na napięcie nici i rytm krosna. Patrząc na scenę artystyczną lat 60., widać wyraźnie, że abakany nie miały swojego odpowiednika w twórczości żadnego z artystów i nie wpisywały się w linearnie ujmowaną historię tkaniny artystycznej. Znamiennie mówiła o tym sama artystka, wspominając lata 60.: „To były lata moich największych rozczarowań. Odkrycie ślepoty przyzwyczajeń, odkrycie rygoru dyscyplin w sztuce, wreszcie magii słowa ważniejszej niż dzieło. Nie chciałam tłumaczyć abakanów. Miały mówić same za siebie. Nie mogłam werbalizować ich tajemnic. To było znów wbrew modzie. A jednak abakany spowodowały rewolucję w tradycji tkactwa, stały się szkołą, kierunkiem na całym świecie”.
Prezentowany w ramach katalogu „Relief sombre de Stefa” to kompozycja pochodząca ze szczytowego okresu twórczości Magdaleny Abakanowicz w dziedzinie tkactwa. To właśnie na przełomie dekady i we wczesnych latach 70. artystka tworzy swoje najpiękniejsze tkane formy, które już wkrótce niemal całkowicie porzuci na rzecz pracy z rzeźbą. Głęboka potrzeba otaczania się czymś większym, pozostawania częścią organizmu, dziecięce zamieranie w wyschłym, opustoszałym pniu drzewa. Ten rodzaj wyobraźni, potrzeb i tęsknot sprawił, że Abakanowicz zaczęła tworzyć przestrzenne abakany, już nie tkaniny, lecz monumentalne miękkie rzeźby. Twórczyni wykorzystała w nich plastyczność materiału, jego podatność na kształtowanie oraz uległość wobec woli twórcy. Coraz częściej korzystała też z dodatkowych elementów w postaci sznurów czy lin, tworzących w obrębie kompozycji labirynty włókien, przywodzących na myśl układ krwionośny czy system korzeniowy drzew. Twórczyni bowiem jak nigdy dotąd drąży materialną tkankę, poszukując i odkrywając to, co najbardziej istotne w żywym organizmie.
Magdalena Abakanowicz studiowała w latach 1950-54 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawiała rzeźbę. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze Abakany. Rzeźby artystki wykonane są w wielu technikach i różnych materiałach: ceramika, drewno, brąz, plastik - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne. Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-90 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii, religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.
Description:
"Relief sombre de Stefa"
sizal, wool, wlosie, 105 x 130 cm; on the reverse an author's stripe with a description of the artwork: 'MAGDALENA | ABAKANOWICZ | "RELIEF SOMBRE | DE STEFA" | 105 x 130 1975 | M. Abakanowicz'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
TKANINA UWOLNIONA
Na tle polskiej sztuki powojennej, rozpatrywanej nie tylko przez pryzmat wąskiej specjalizacji, jaką jest tkanina artystyczna, twórczość Magdaleny Abakanowicz należy określić mianem przełomowej. Niewiele bowiem polskich artystek i niewielu artystów ma w swoim dorobku dzieła równie znaczące, zarówno w swojej skali, jak i ambicjach, co Abakanowicz. Artystka jest niekwestionowaną reformatorką tkaniny unikatowej na świecie, a świadczą o tym kolejne wystawy poświęcone jej twórczości w tym głośna, długo wyczekiwana ekspozycja jej prac tkackich w prestiżowym Tate Modern w Londynie. Unikatowa koncepcja Abakanowicz przerodziła się w pionierski projekt, który raz na zawsze odmienił sposób myślenia o tym medium – twórczyni tchnęła w tkaninę nowe życie, oderwała od ściany i wprawiła w ruch. Monumentalne, swobodnie zwisające płachty „żywej” materii, nazwane od nazwiska artystki abakanami, stały się kamieniem milowym w jej międzynarodowej karierze i przyniosły niezwykle istotną pozycję w świecie sztuki.
W 1962 Abakanowicz wzięła udział w Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie – wydarzeniu niezwykle istotnym, które właściwie ugruntowało pozycję polskiej szkoły tkaniny. Zaprezentowała wówczas „Kompozycję białych form” – wysmakowaną kolorystycznie kompozycję łączącą biele, beże, szarości. Praca o charakterze reliefowym, wykonana z bawełnianych sznurów uzupełnionych połyskliwym jedwabiem oraz owczym, nieuprzędzonym runem wywołała szok wśród tamtejszej krytyki i raz na zawsze uwolniła tkaninę od funkcji dekoracyjno-służebnej, nadając jej miano dzieła sztuki. Zaledwie miesiąc po zakończeniu Biennale, gobeliny młodej artystki były prezentowane w paryskiej galerii Dautzenberg, gdzie miała swoją indywidualną wystawę. Trzy lata później za przestrzenną kompozycję pokazaną na VIII Biennale w São Paulo autorka uzyskała Złoty Medal.
Rok 1965, naznaczony już międzynarodowym sukcesem, stanowi w twórczości Abakanowicz wyraźną cezurę. Artystka stopniowo zaczęła odchodzić od kompozycji przyściennych, porzucając przędzoną wełnę oraz nieprzędzone runo. Jej prace, choć dalej opierały się na płaszczyznowej kompozycji, coraz częściej operowały reliefem i elementami wychodzącymi poza lico. Zbliżały się do reliefu, rzeźby lub popularnego wówczas malarstwa abstrakcyjnego. Autorka zdawała sobie sprawę z tych skojarzeń i dawała wyraz swemu przeświadczeniu o automatyczności sztuki tkaniny: podkreślała, że nie naśladuje technik innych mediów, lecz posługuje się językiem przynależnym wyłącznie jej. Wybierała materiały trudne do kontrolowania i dodatkowo pogłębiała tę cechę, pracując automatycznie, bez szablonu, intuicyjnie reagując na napięcie nici i rytm krosna. Patrząc na scenę artystyczną lat 60., widać wyraźnie, że abakany nie miały swojego odpowiednika w twórczości żadnego z artystów i nie wpisywały się w linearnie ujmowaną historię tkaniny artystycznej. Znamiennie mówiła o tym sama artystka, wspominając lata 60.: „To były lata moich największych rozczarowań. Odkrycie ślepoty przyzwyczajeń, odkrycie rygoru dyscyplin w sztuce, wreszcie magii słowa ważniejszej niż dzieło. Nie chciałam tłumaczyć abakanów. Miały mówić same za siebie. Nie mogłam werbalizować ich tajemnic. To było znów wbrew modzie. A jednak abakany spowodowały rewolucję w tradycji tkactwa, stały się szkołą, kierunkiem na całym świecie”.
Prezentowany w ramach katalogu „Relief sombre de Stefa” to kompozycja pochodząca ze szczytowego okresu twórczości Magdaleny Abakanowicz w dziedzinie tkactwa. To właśnie na przełomie dekady i we wczesnych latach 70. artystka tworzy swoje najpiękniejsze tkane formy, które już wkrótce niemal całkowicie porzuci na rzecz pracy z rzeźbą. Głęboka potrzeba otaczania się czymś większym, pozostawania częścią organizmu, dziecięce zamieranie w wyschłym, opustoszałym pniu drzewa. Ten rodzaj wyobraźni, potrzeb i tęsknot sprawił, że Abakanowicz zaczęła tworzyć przestrzenne abakany, już nie tkaniny, lecz monumentalne miękkie rzeźby. Twórczyni wykorzystała w nich plastyczność materiału, jego podatność na kształtowanie oraz uległość wobec woli twórcy. Coraz częściej korzystała też z dodatkowych elementów w postaci sznurów czy lin, tworzących w obrębie kompozycji labirynty włókien, przywodzących na myśl układ krwionośny czy system korzeniowy drzew. Twórczyni bowiem jak nigdy dotąd drąży materialną tkankę, poszukując i odkrywając to, co najbardziej istotne w żywym organizmie.
Magdalena Abakanowicz studiowała w latach 1950-54 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawiała rzeźbę. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze Abakany. Rzeźby artystki wykonane są w wielu technikach i różnych materiałach: ceramika, drewno, brąz, plastik - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne. Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-90 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii, religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.
Description:
"Relief sombre de Stefa"
sizal, wool, wlosie, 105 x 130 cm; on the reverse an author's stripe with a description of the artwork: 'MAGDALENA | ABAKANOWICZ | "RELIEF SOMBRE | DE STEFA" | 105 x 130 1975 | M. Abakanowicz'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
sizal, wełna, włosie
Sygnatura
na odwrociu wszywka autorska z opisem pracy: 'MAGDALENA | ABAKANOWICZ | "RELIEF SOMBRE | DE STEFA" | 105 x 130 1975 | M. Abakanowicz'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska; Agra Art, 2016; kolekcja prywatna, Europa; Christie's, Londyn, 2021; kolekcja instytucjonalna, Polska; Desa Unicum, 2022; kolekcja prywatna, Poznań
Wystawiany
Magdalena Abakanowicz, Galerie Alice Pauli, Lozanna, 1975