Powrót do DESA.PL
4 of Liczba obiektów: 36
4
Dorota Grynczel | "Kompozycja 1", 2000
Estymacja:
6,000 zł - 10,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Wymiary
71 x 51 cm
Kategoria
Opis
tiul, 71 x 51 cm,

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


TKANINA RYSOWANA POWIETRZEM

Transparentność, natura i minimalistyczna forma to pierwsze skojarzenia, które przychodzą na myśl, pisząc o twórczości Doroty Grynczel. Sformułowanie to dotyka zarówno jej aktywności na polu tkaniny artystycznej, jak i malarstwa, które stanowiły główne obszary jej działalności artystycznej. Jak przyznała sama Grynczel w jednym z wywiadów, tkanina, podobnie jak samo malarstwo, było dla niej rozwiązywaniem pewnych zagadnień dotyczących sztuki. W kontekście tkaniny szczególnie interesowały ją relacje światła i materii, a konkretnie problemy światła działającego na przezroczystym podłożu. Jak pisał Stefan Gierowski, mentor twórczyni: „Poszukiwanie i odkrywanie dla swoich zamierzeń siły oddziaływania najprostszych elementów materii, tkwiących w skomplikowanej strukturze świata, były drogą bardzo osobistych, niezależnych doświadczeń, początkowo raczej intuicyjnych, z czasem w coraz większym stopniu świadomych, prowadzących od dosłowności natury do znajdywania w transpozycji nowego jej znaczenia. Dzięki tym założeniom nastąpił intrygujący związek między malarstwem a tkaniną, gdyż idea stała się ważniejsza niż środki i rozwiązania warsztatowe. Początkowo tkanina była jakby bardziej przedmiotowa a obrazy abstrakcyjne, strukturalne, jako niemal bez żadnego odniesienia zamknięte przestrzenie wypełnione materią. Z czasem zaczęły w malarstwie dochodzić do głosu światło i ruch przestrzeni budujących współzależne formy – gdy równocześnie w tkaninie nastąpił zwrot, który wyśmienicie reprezentuje grupa prac ‘rysunkowych’ (jest to haft na tiulu). Uważam te prace za godne szczególnej uwagi osiągnięcie twórcze, gdyż mimo małych formatów są monumentalne, mocne i zdecydowane w działaniu, czyste w koncepcji i trafnie rozwiązane”.

Omawiana tkanina przynależy do serii prac tworzonych techniką haftu na tiulu, oszczędnych zarówno formalnie, jak i kolorystycznie. Ta minimalistyczna kompozycja jest zbudowana z multiplikowanej, ułożonej równolegle linii, która rozgrywana walorowo uzyskuje intensywne w odbiorze światło. Tkaniny Grynczel są niezwykle delikatne, subtelne. Prowokują odbiorcę do odkrycia różnorakich aspektów przejrzystości, zarówno w ujęciu fizycznym, jak i metafizycznym. Można by zaryzykować stwierdzanie, że są przetransportowanymi na tiul monochromatycznymi obrazami. Granica pomiędzy medium tkaniny a malarstwem w twórczości artystki jest bowiem bardzo umowna. Wszystkie zarówno obrazy, jak i tkaniny Grynczel cechują się ogromem pracochłonności, nie ma w nich miejsca na przypadek czy niedopracowanie.
Dorota Grynczel ukończyła warszawską Akademię Sztuk Pięknych, otrzymując dyplom z wyróżnieniem w 1977 roku w pracowni Jana Tarasina oraz Wojciecha Sadleya. Zajmowała się tkaniną artystyczną i malarstwem sztalugowym. Była stypendystką The Pollock-Krasner Foundation w Nowym Jorku (1992) oraz Fundacji im. Stefana Batorego w Warszawie (1993). Była pierwszą w historii kobietą, która została dziekanem Wydziału Malarstwa na ASP w Warszawie w latach 2012-2016.

Description:
"Composition 1"
tiul, 71 x 51 cm

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
tiul