Powrót do DESA.PL
39 of Liczba obiektów: 72
39
Zbigniew Gostomski | Lightbox z cyklu "Dom", 2004
Estymacja:
28,000 zł - 35,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
48 x 63 cm
Kategoria
Opis
drewno, plexi, szkło, 48 x 63 cm, do pracy dołączony zasilacz

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Dom” to wyjątkowa seria prac w twórczym dorobku Zbigniewa Gostomskiego. Sam cykl tworzony po 2000 miał charakter interdyscyplinarny. Składał się z wielu prac wykonanych w różnych mediach, począwszy od rysunków pastelem, węglem i tuszem na papierze, przez obrazy, aż po efektowne neony, do których przynależy omawiana kompozycja. Wszystkie charakteryzowały się formalną prostotą: za pomocą linii ułożonych wewnątrz prostokąta artysta nakreślił zarysy architektury, obrazy tytułowego domu. Za każdym razem posłużył się liczbą od kilku do kilkunastu prostych, które na monochromatycznym tle przedstawiają w sposób niezwykle oszczędny widoki architektury, w której daje się rozpoznać widziany w przekroju dwuspadowy dach lub drzwi. Jest to zatem obraz domu niezwykle oszczędny i bazujący na wizualnych skojarzeniach, przywołujący język piktogramów. Niewielka liczba prostych w obrębie monochromatycznego, „pustego” pola obrazowego, za każdym razem ułożonych w inną figurę, którą mimo wszystko daje się rozpoznać jako dom, może być traktowana jako artystyczne ćwiczenie. Kolejne obiekty z cyklu mają charakter wariacji na ten sam temat.

Co interesujące, cykl „Dom” interpretuje się w kontekście średniowiecznej maksymy, na którą powoływał się Gostomski, ukazującej artystyczną doskonałość jako sprawę świetnego opanowania formy. Jak pisał Lech Stangret: „Przywołując gotycki czterowiersz, w którym tajemnica tworzenia – budowania ukryta została w słowach opisujących geometryczne konfiguracje punktu, koła, kwadratu i trójkąta. Gostomski przypomina, że wielkość dzieł na przestrzeni wieków wyrażała się przede wszystkim w formie, która zawsze dawała się opisać za pomocą abstrakcyjnych – geometrycznych figur. Treść, temat, symbolika znaków nigdy nie była w historii sztuki czynnikiem decydującym o doskonałości. Użycie przez artystę świecących neonów wydaje się łączyć iluminacyjny charakter jego pracy z ‘oświeceniowymi’ – ‘iluminatorskimi’ cechami dawnej sztuki, której forma miała być w założeniu zdominowana przez treść przekazu. Jednocześnie Gostomski odnosi sens średniowiecznego zapisu do aktualności, do praw niezmiennie rządzących w sztuce, w których zwerbalizowany schemat, proporcje i reguły przekształceń nigdy nie są aksjomatyczną receptą na powstanie doskonałego dzieła, lecz tajemnicą, którą można zgłębić poprzez własną intuicję, talent i imaginację” (Lech Stangret, Zbigniew Gostomski. Ad Rem, Radom 2012, s. 17).

Description:
Lightbox from the series "House", 2004
wood, plexiglass, glass, 48 x 63 cm; power adapter included

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
drewno, plexi, szkło
Literatura
porównaj: Lech Stangret, Zbigniew Gostomski. Ad Rem, Radom 2012, s. 258