Powrót do DESA.PL
24 of Liczba obiektów: 72
24
Zbigniew Dłubak | "Asymetria 6", 1982
Estymacja:
30,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
26,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
60 x 60 cm
Opis
akryl/płyta pilśniowa, 60 x 60 cm, sygnowany, datowany i opisany na na odwrociu na krośnie malarskim: 'ZBIGNIEW DŁUBAK "ASYMETRIA 6" 1982 akryl 60 x 60 cm'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Praca należy do cyklu „Asymetrie”, nad którym artysta pracował od lat 80. XX wieku. Prace zostały pokazane na indywidualnej ekspozycji w warszawskiej Zachęcie w 2003. Dłubak pracował nad nim prawie 20 lat. Był to rozbudowany cykl fotograficzno-malarski, na który początkowo składały się prace malarskie, do których artysta z czasem zaczął wykonywać fotografie. Podłożem teoretycznym była teoria widzenia Władysława Strzemińskiego, mistrza oraz przyjaciela Dłubaka. Inspiracjami były pytania i kwestie dotyczące struktury rzeczywistości, która, według twórcy, była asymetryczna. Była to filozoficzna zasada, wedle której wszystkie elementy, wydarzenia czy przedmioty były niepowtarzalne.

Obrazy, które powstały w ramach cyklu, są minimalistycznymi kompozycjami figur geometrycznych. Były one malowane na gładkich, jednolitych tłach. Artysta sięgał po kolory oraz barwy zbliżone do siebie. Nieraz powstałe kompozycje zdają się okłamywać ludzkie oko i trudno jest określić, gdzie kończą się granice danej figury, a zaczyna tło.

Jak opisuje fotograficzny cykl towarzyszący pracom malarskim Karolina Puchała- -Rojek: „Na fotografie z cyklu 'Asymetria' składają się mniejsze serie, podzielone wedle ukazanych na nich przedmiotów (kartonów, ścian czy murów), roślin i drzew oraz ciał i twarzy. Artysta fotografował w dużych zbliżeniach, kadrował bardzo wąsko, koncentrował ostrość obiektywu na niewielkich fragmentach, co sprawiło, że przedstawione obiekty stały się trudne do rozpoznania. Jak w obrazach zwodził wzrok, korzystając z czysto malarskich środków, tak w fotografiach posługiwał się właściwościami medium: grą światłem i cieniem na fakturach, by patrzącemu każdy temat wydawał się niepowtarzalny” (Karolina Puchała-Rojek, Zbigniew Dłubak, Asymetria, 1981–2000, 11.01.2021, dostępny na: https://cyfrowe.mnw.art. pl/pl/artykuly/290).

Zbigniew Dłubak urodził się w 1921 w Radomsku. Już w czasie II wojny światowej kształcił się w kierunku fotografii oraz malarstwa. W czasie pobytu w obozie koncentracyjnym w Mauthausen zrealizował krótkie pokazy artystyczne. Znany jako malarz, fotograf oraz teoretyk sztuki, w 1982 zamieszkał w Meudon pod Paryżem. We wczesnych latach twórczości nawiązywał do surrealizmu oraz abstrakcji, po czym dokonał zwrotu ku sztuce kontekstualnej, w ramach fotograficznego cyklu „Gestykulacje”. Jednak rewolucyjnym w twórczości Dłubaka momentem okazał się cykl fotograficzno-malarski „Asymetrie”, który został wyeksponowany w 2003 w warszawskiej Zachęcie.

Dla artysty istotą rozmyślań stał się zabieg desymbolizacji. Zagadnienie, które podjęte zostało przez Dłubaka na przełomie lat 60. i 70., zarówno w tekstach, jak i twórczości plastycznej. Artysta wprowadzał unieważnienia wytworzone przez powtarzalność elementów oraz neutralizacje pierwotnego bytu. Sprzeczność między symboliką a desymbolizacją była pozorna, jej miejsca zastąpiły dywagacje nad wzajemnym uzupełnieniem pojęć oraz stworzeniem łącznika między tym co wykreowane a światem rzeczywistym.

Na przełomie lat 60. i 70. Dłubak pełnił funkcję wykładowcy na Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych, poprzez którą wraz ze studentami i absolwentami stworzył Seminarium Warszawskie skupiające się na procesie teoriotwórczym. Artysta był również redaktorem naczelnym magazynu „Fotografia” oraz współpracował z wieloma galeriami, choćby „Krzywe Koło”, „Współczesna”, „Foksal” oraz „Remont”.
Czołowy przedstawiciel polskiej fotografii awangardowej. Od 1948 członek ZPAP i ZPAF; w latach 1979-1982 prezes Związku, a od 1973 członek honorowy. Jeden z założycieli Klubu Młodych Artystów i Naukowców w Warszawie (1947). Uczestnik Wystawy Sztuki Nowoczesnej w Krakowie z 1948 Współpracował z szeregiem galerii w całym kraju. Jeden z założycieli Grupy 55. W latach 1953 -1972 redaktor naczelny miesięcznika Fotografia. W okresie 1966-1975 był wykładowcą PWSFTViT oraz PWSSP (obecnie ASP) w Łodzi. Autor licznych artykułów i odczytów. Wielokrotnie nagradzany odznaczeniami, m.in. Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki (1975), Nagrodą Państwową I Stopnia (1979).

Description:
"Asymmetry", 1982
acrylic/fiberboard, 60 x 60 cm; signed, dated and described on the reverse on the stretcher: 'ZBIGNIEW DLUBAK "ASYMETRIA 6" 1982 akryl 60 x 60 cm'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akryl/płyta pilśniowa
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na na odwrociu na krośnie malarskim: 'ZBIGNIEW DŁUBAK "ASYMETRIA 6" 1982 akryl 60 x 60 cm'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska