23
Andrzej Gieraga | "Progresja", 2000
Estymacja:
35,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
28,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Andrzej Gieraga (1934)
Wymiary
60 x 120 cm
Kategoria
Opis
akryl/sklejka, tektura, 60 x 120 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ANDRZEJ GIERAGA | PROGRESJA, 2000, AKRYL, | TEKTURA, SKLEJSKA | [średnica] 120 1/2'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
HARMONIA ŚWIATŁA I KOLORU
Andrzej Gieraga jest jednym z najbardziej uznanych żyjących przedstawicieli nurtu abstrakcji geometrycznej, a jego twórczość zalicza się już do klasyki nurtu nieprzedstawieniowego. Jest on nie tylko cenionym grafikiem i malarzem, ale również dydaktykiem i animatorem kultury. Aktywnie udziela się w środowisku artystycznym, m.in. jako członek Związku Polskich Artystów Plastyków czy inicjator i kurator licznych wystaw indywidualnych i zbiorowych.
Prace Andrzeja Gieragi są pełne spokoju i harmonii. Artysta wypracował swój własny styl wypowiedzi artystycznej, która bazuje na formach geometrycznych, choć najważniejsze dla artysty stają się światło i kolor, którymi operuje z wielką swobodą i lekkością. Mimo że twórczość Gieragi ulegała przez lata wielu przeobrażeniom, to pozostaje w pewnych aspektach niezmienna, a mianowicie w podstawowych środkach wyrazu, po jakie sięga artysta, którymi są wspomniane wyżej światło i relief. Od wczesnych prac powstałych w latach 70. i 80. można dostrzec jednak zmiany, jakie zachodziły stopniowo w twórczości Gieragi. Przez pierwsze dwie dekady swojej działalności artystycznej operował wyłącznie bielą oraz czernią. Kolor w jego obrazach pojawia się dopiero pod koniec lat 80. Dramatyzm i ekspresje zastąpiła wówczas subtelność, wyciszenie i kontemplacja. Z biegam lat powstające obrazy i grafiki wykazują coraz większe dążenie do uniwersalizmu. Gieraga nadal kształtuje geometrycznie przestrzeń, jednak stosuje coraz więcej uproszczeń, dążąc do wrażenia jednolitości.
Prezentowane dzieło „Progresja” Andrzeja Gieragi z 2000 należy do serii prac, którą artysta rozpoczął w latach 90. Wraz z serią „Progresje i…” zaczął tworzyć symetrycznie zakomponowane płótna, na których oś symetrii przebiega na środku kompozycji. Początkowo artysta multiplikował geometryczne formy zbliżone do prostokątów oraz kwadratów, wykorzystując przy tym chłodną, stonowaną paletę kolorystyczną. Ascetyczne kompozycje z tego okresu urzekają prostotą formy, precyzją warsztatową oraz niezwykłym, kontemplacyjnym charakterem. Stopniowo artysta zaczął wprowadzać do swoich obrazów barwy ciepłe, o czym wspomina Bożena Kowalska w swojej wypowiedzi na temat serii: „I naraz, jakby zabrakło artyście w jego pracach radości i słońca – w samym początku dwudziestego pierwszego stulecia wystąpił z nową, zaskakującą serią reliefów w jaskrawych barwach żółcieni i oranżu. Tytułowane były ‘progresje’, ale to nie kolor w tych obrazach rozjaśniał się czy ciemniał fazami, ale pionowe rowki o silnie zintensyfikowanej barwie gęstniały ku środkowej osi obrazu albo ku jego obu bocznym krawędziom. Zawsze przy zachowaniu symetrii. Przy optymizmie i afirmacji życia, czytelnymi we wszystkich – poza wczesnymi, ekspresjonistycznymi – obrazach Andrzeja Gieragi, ten cykl jego słonecznych ‘Progresji’ ma w sobie najwięcej niepohamowanej, spontanicznej radości, promiennego rozjarzenia dla oczu i wzruszeń” (Bożena Kowalska, Andrzej Gieraga [w:] Andrzej Gieraga. Progresje. Obrazy i grafiki z lat 1972–2016, katalog w Muzeum Miasta Łodzi, Łódź 2016, s. 6).
Andrzej Gieraga nigdy nie poddał się presji wykorzystywania nowych mediów, nie uległ hasłom zwolenników sztuki zaangażowanej, która powinna według nich szokować, wytrącać ze stanu spokoju i zadowolenia. Wyciszone dzieła Gieragi przynoszą wytchnienie widzom we współczesnym świecie, emanują spokojem, ale i optymizmem. Artysta kreuje takie modele rzeczywistości, które według niego są tym doskonalsze, im bardziej zredukowane. Sprzyja temu oszczędność form, kolorów i doskonałe wykonanie techniczne zacierające wszelkie ślady działania narzędzia malarskiego. Gieraga niewątpliwie jest wyczulony na kolor, posługuje się tonami subtelnymi, poszukując coraz to nowych gradacji i zestawień.
W 1971 roku uzyskał dyplom łódzkiej PWSSP, której w latach 1987-90 był prorektorem, a od 1990 roku jest profesorem. Dla jego twórczości najbardziej charakterystyczne są geometryczne kompozycje. Jest autorem cyklu "Czerń i Biel", "Uskrzydlenia", a także cyklu obrazów, oznaczonych cyframi rzymskimi, których numeracja doszła do CC.
Description:
"Progression", 2000
acrylic/plywood, paperboard, 60 x 120 cm; signed, dated and described on the reverse: 'ANDRZEJ GIERAGA | PROGRESJA, 2000, AKRYL, | TEKTURA, SKLEJSKA | [srednica] 120 1/2'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
HARMONIA ŚWIATŁA I KOLORU
Andrzej Gieraga jest jednym z najbardziej uznanych żyjących przedstawicieli nurtu abstrakcji geometrycznej, a jego twórczość zalicza się już do klasyki nurtu nieprzedstawieniowego. Jest on nie tylko cenionym grafikiem i malarzem, ale również dydaktykiem i animatorem kultury. Aktywnie udziela się w środowisku artystycznym, m.in. jako członek Związku Polskich Artystów Plastyków czy inicjator i kurator licznych wystaw indywidualnych i zbiorowych.
Prace Andrzeja Gieragi są pełne spokoju i harmonii. Artysta wypracował swój własny styl wypowiedzi artystycznej, która bazuje na formach geometrycznych, choć najważniejsze dla artysty stają się światło i kolor, którymi operuje z wielką swobodą i lekkością. Mimo że twórczość Gieragi ulegała przez lata wielu przeobrażeniom, to pozostaje w pewnych aspektach niezmienna, a mianowicie w podstawowych środkach wyrazu, po jakie sięga artysta, którymi są wspomniane wyżej światło i relief. Od wczesnych prac powstałych w latach 70. i 80. można dostrzec jednak zmiany, jakie zachodziły stopniowo w twórczości Gieragi. Przez pierwsze dwie dekady swojej działalności artystycznej operował wyłącznie bielą oraz czernią. Kolor w jego obrazach pojawia się dopiero pod koniec lat 80. Dramatyzm i ekspresje zastąpiła wówczas subtelność, wyciszenie i kontemplacja. Z biegam lat powstające obrazy i grafiki wykazują coraz większe dążenie do uniwersalizmu. Gieraga nadal kształtuje geometrycznie przestrzeń, jednak stosuje coraz więcej uproszczeń, dążąc do wrażenia jednolitości.
Prezentowane dzieło „Progresja” Andrzeja Gieragi z 2000 należy do serii prac, którą artysta rozpoczął w latach 90. Wraz z serią „Progresje i…” zaczął tworzyć symetrycznie zakomponowane płótna, na których oś symetrii przebiega na środku kompozycji. Początkowo artysta multiplikował geometryczne formy zbliżone do prostokątów oraz kwadratów, wykorzystując przy tym chłodną, stonowaną paletę kolorystyczną. Ascetyczne kompozycje z tego okresu urzekają prostotą formy, precyzją warsztatową oraz niezwykłym, kontemplacyjnym charakterem. Stopniowo artysta zaczął wprowadzać do swoich obrazów barwy ciepłe, o czym wspomina Bożena Kowalska w swojej wypowiedzi na temat serii: „I naraz, jakby zabrakło artyście w jego pracach radości i słońca – w samym początku dwudziestego pierwszego stulecia wystąpił z nową, zaskakującą serią reliefów w jaskrawych barwach żółcieni i oranżu. Tytułowane były ‘progresje’, ale to nie kolor w tych obrazach rozjaśniał się czy ciemniał fazami, ale pionowe rowki o silnie zintensyfikowanej barwie gęstniały ku środkowej osi obrazu albo ku jego obu bocznym krawędziom. Zawsze przy zachowaniu symetrii. Przy optymizmie i afirmacji życia, czytelnymi we wszystkich – poza wczesnymi, ekspresjonistycznymi – obrazach Andrzeja Gieragi, ten cykl jego słonecznych ‘Progresji’ ma w sobie najwięcej niepohamowanej, spontanicznej radości, promiennego rozjarzenia dla oczu i wzruszeń” (Bożena Kowalska, Andrzej Gieraga [w:] Andrzej Gieraga. Progresje. Obrazy i grafiki z lat 1972–2016, katalog w Muzeum Miasta Łodzi, Łódź 2016, s. 6).
Andrzej Gieraga nigdy nie poddał się presji wykorzystywania nowych mediów, nie uległ hasłom zwolenników sztuki zaangażowanej, która powinna według nich szokować, wytrącać ze stanu spokoju i zadowolenia. Wyciszone dzieła Gieragi przynoszą wytchnienie widzom we współczesnym świecie, emanują spokojem, ale i optymizmem. Artysta kreuje takie modele rzeczywistości, które według niego są tym doskonalsze, im bardziej zredukowane. Sprzyja temu oszczędność form, kolorów i doskonałe wykonanie techniczne zacierające wszelkie ślady działania narzędzia malarskiego. Gieraga niewątpliwie jest wyczulony na kolor, posługuje się tonami subtelnymi, poszukując coraz to nowych gradacji i zestawień.
W 1971 roku uzyskał dyplom łódzkiej PWSSP, której w latach 1987-90 był prorektorem, a od 1990 roku jest profesorem. Dla jego twórczości najbardziej charakterystyczne są geometryczne kompozycje. Jest autorem cyklu "Czerń i Biel", "Uskrzydlenia", a także cyklu obrazów, oznaczonych cyframi rzymskimi, których numeracja doszła do CC.
Description:
"Progression", 2000
acrylic/plywood, paperboard, 60 x 120 cm; signed, dated and described on the reverse: 'ANDRZEJ GIERAGA | PROGRESJA, 2000, AKRYL, | TEKTURA, SKLEJSKA | [srednica] 120 1/2'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/sklejka, tektura
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ANDRZEJ GIERAGA | PROGRESJA, 2000, AKRYL, | TEKTURA, SKLEJSKA | [średnica] 120 1/2'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska