22
Czesław Pius Ciapało | "Kaprys monochromatyczny poziomy-różowy" nr 4, 1980/1982-84
Estymacja:
30,000 zł - 50,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Czesław Pius Ciapało (1942)
Wymiary
104 x 171 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 104 x 171 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'C. PIUS CIAPAŁO | -CAPRICCIO MONOCHROMATIQUE- | "KAPRYS MONOCHROMATYCZNY | POZIOMY-RÓŻOWY | Nr 4 | OLEJ/PŁÓTNO 6 OBRAZÓW TRÓJKĄTNYCH 52 x 57 x 77 cm | TZN. 104 x 171 cm | ROK 1980/82-84'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
DOPÓKI ŻYJĘ - ODCZUWAM
Seria „Capriccio” została rozpoczęta przez artystę w 1979. W tworzonych przez Czesława Piusa Ciapało pracach często niezwykle istotne stają się odniesienie muzyczne, których obecność zawarta jest już w nazwach cyklów, takich jak „Symfonie” czy właśnie „Capriccio”. Capriccio, w tłumaczeniu z języka włoskiego – kaprys, ma wiele znaczeń zarówno w muzyce, jak i sztukach wizualnych. Przytaczając jedną z definicji słownikowych, tę, na którą wskazuje sam Ciapało – capriccio jest polifonicznym, wirtuozerskim utworem instrumentalnym, rodzajem zróżnicowanej brzmieniowo etiudy, w której artysta może wykazać się pomysłowością i nieograniczoną wyobraźnią.
„Kaprysy” Piusa Ciapało to wielobarwne abstrakcje geometryczne składające się ze zwielokrotnionych trójkątów prostokątnych. Artyście udało się w tej serii znakomicie połączyć dziedzinę matematyki ze sztuką. W każdej kompozycji artysta operuje tylko 6 figurami, zestawianymi w różnych konfiguracjach. Dla Ciapały trójkąt stanowi bowiem najczystszą formę geometryczną. W pewnym momencie podczas powstawania serii, chcąc podjąć pewną rywalizację z postępującą „komputeryzacją” świata, zaangażował komputery do opracowania kształtów instalacji, które mogły umknąć wcześniej jego wyobraźni. Skrupulatne wyliczenia komputerowe poszerzyły wcześniejszy zakres możliwości aranżacyjnych. „Kaprysy” dzielą się więc na te w pełni wymyślone przez artystę oraz na te będące po części wynikiem eksperymentu zaangażowania technologii w powstawanie dzieł sztuki.
Czesław Pius Ciapało w ramach serii „Kaprysów” stworzył różnorodne obrazy, lite i ażurowe, prezentujące szeroką gamę form o rozmaitej skali i barwach. Wśród „Kaprysów” znajdują się zarówno prace chromatyczne, jak i monochromatyczne. Ciapało sięga po zawężoną gamę barw, ograniczając się do sześciu barw widmowych, dodając występujące poza spektrum kolorów – złoto i srebro. Inspiracje kolorystyczne artysta odnalazł w otaczającej go naturze. Dbał także o to, aby przenieść do swoich dzieł towarzyszące mu emocje i przeżycia. Pretekstem do stworzenia kaprysów złotych, czyli „Gruzińskich”, były góry Kaukazu. Jak wypowiadał się sam artysta w rozmowie z Heleną Sienkiewicz: „Stałem po kolana w Morzu Czarnym, nagle odwróciłem się i zobaczyłem rude zbocza gór i białe czapy wiecznego lodowca”. Za to inspiracją do stworzenia kaprysów srebrnych, czyli „Bałtyckich”, były refleksy świetlne pojawiające się w załamaniach fal polskiego morza.
Na marcowej aukcji klasyków awangardy mamy przyjemność zaprezentować dwupoziomowy, lity „Capriccio” namalowany przez tego wybitnego artystę w latach 80. Praca, wykonana w technice oleju na płótnie, tworzy poziomą strukturę składającą się z 6 różowych, przystających ze sobą, prostokątnych trójkątów. Każdy z nich posiada odmalowany „prześwit”, czyli punkt największego rozjaśnienia w okolicy środka przeciwprostokątnej. Kontury tych prześwitów są niewielkimi trójkątami o zakrzywionych bokach. Miejsce największego rozjaśnienia powoduje, że oko ludzkie zostaje w pewien sposób oszukane i lokuje ten punkt bliżej poziomej podstawy trójkąta, gdy tymczasem odległość tego punktu jest identyczna do wszystkich trzech wierzchołków trójkąta prostokątnego. Jak pisał matematyk Janusz Czyż o „Kaprysach” Czesława Piusa Ciapały: „W malarstwie abstrakcyjnym występują dwie sytuacje skrajne, częste i nieudane, a mianowicie: gmatwanina lub – z drugiej strony – banalna prostota. ‘Kaprysy’, dzięki umiarowi i swoistej różnorodności koloru, jego układów, światła i formy, są z pewnością odległe od obu tych abstrakcyjnych skrajności. A przy tym są dekoracyjne i wywierają na obserwatorze przyjemne wrażenie poruszające wyobraźnię, co sprawia nie tylko ich geometria i kolorystyka, ale też, a może przede wszystkim, artystyczna intuicja autora…”.
Artysta w latach 1963–1964 studiował na Wydziale Konserwacji Zabytków oraz na Wydziale Artystyczno-Dydaktycznym Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. W 196 roku przeniósł się Warszawy, gdzie ukończył studia w pracowni Aleksandra Kobzdeja w Akademii Sztuk Pięknych. Duży wpływ na jego twórczość miał półroczny pobyt w Wielkiej Brytanii, gdzie miał szanse zapoznać się z twórczością artystów z kręgu Nowej Figuracji. Po powrocie do Polski tworzył cykle prac inspirowane dokonaniami twórców Europy Zachodniej, między innymi cykl zatytułowany „Formy Nieprawdopodobne i Nieprawdopodobnie Podobne”. W późniejszym okresie tworzył prace wielkoformatowe, często będące wynikiem fascynacji architekturą amerykańskich aglomeracji, którą miał szanse podziwiać w trakcie naukowego stażu w Eastern Illinois University w Charleston. Artysta eksperymentował z różnymi technikami artystycznymi takimi jak dripping czy pointylizm, jednocześnie przykładając dużą wagę do harmonii kolorystycznej i wartości ekspresyjnych malarskiej płaszczyzny. Przez pewien czas tworzył także monumentalne żelbetonowe rzeźby.
Description:
"Monochrome horizontal-pink cappricio" no 4, 1980/1982-84
oil/canvas, 104 x 171 cm; signed, dated and described on the reverse: 'C. PIUS CIAPALO | -CAPRICCIO MONOCHROMATIQUE- | "KAPRYS MONOCHROMATYCZNY | POZIOMY-ROZOWY | Nr 4 | OLEJ/PLOTNO 6 OBRAZOW TROJKATNYCH 52 x 57 x 77 cm | TZN. 104 x 171 cm | ROK 1980/82-84'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
DOPÓKI ŻYJĘ - ODCZUWAM
Seria „Capriccio” została rozpoczęta przez artystę w 1979. W tworzonych przez Czesława Piusa Ciapało pracach często niezwykle istotne stają się odniesienie muzyczne, których obecność zawarta jest już w nazwach cyklów, takich jak „Symfonie” czy właśnie „Capriccio”. Capriccio, w tłumaczeniu z języka włoskiego – kaprys, ma wiele znaczeń zarówno w muzyce, jak i sztukach wizualnych. Przytaczając jedną z definicji słownikowych, tę, na którą wskazuje sam Ciapało – capriccio jest polifonicznym, wirtuozerskim utworem instrumentalnym, rodzajem zróżnicowanej brzmieniowo etiudy, w której artysta może wykazać się pomysłowością i nieograniczoną wyobraźnią.
„Kaprysy” Piusa Ciapało to wielobarwne abstrakcje geometryczne składające się ze zwielokrotnionych trójkątów prostokątnych. Artyście udało się w tej serii znakomicie połączyć dziedzinę matematyki ze sztuką. W każdej kompozycji artysta operuje tylko 6 figurami, zestawianymi w różnych konfiguracjach. Dla Ciapały trójkąt stanowi bowiem najczystszą formę geometryczną. W pewnym momencie podczas powstawania serii, chcąc podjąć pewną rywalizację z postępującą „komputeryzacją” świata, zaangażował komputery do opracowania kształtów instalacji, które mogły umknąć wcześniej jego wyobraźni. Skrupulatne wyliczenia komputerowe poszerzyły wcześniejszy zakres możliwości aranżacyjnych. „Kaprysy” dzielą się więc na te w pełni wymyślone przez artystę oraz na te będące po części wynikiem eksperymentu zaangażowania technologii w powstawanie dzieł sztuki.
Czesław Pius Ciapało w ramach serii „Kaprysów” stworzył różnorodne obrazy, lite i ażurowe, prezentujące szeroką gamę form o rozmaitej skali i barwach. Wśród „Kaprysów” znajdują się zarówno prace chromatyczne, jak i monochromatyczne. Ciapało sięga po zawężoną gamę barw, ograniczając się do sześciu barw widmowych, dodając występujące poza spektrum kolorów – złoto i srebro. Inspiracje kolorystyczne artysta odnalazł w otaczającej go naturze. Dbał także o to, aby przenieść do swoich dzieł towarzyszące mu emocje i przeżycia. Pretekstem do stworzenia kaprysów złotych, czyli „Gruzińskich”, były góry Kaukazu. Jak wypowiadał się sam artysta w rozmowie z Heleną Sienkiewicz: „Stałem po kolana w Morzu Czarnym, nagle odwróciłem się i zobaczyłem rude zbocza gór i białe czapy wiecznego lodowca”. Za to inspiracją do stworzenia kaprysów srebrnych, czyli „Bałtyckich”, były refleksy świetlne pojawiające się w załamaniach fal polskiego morza.
Na marcowej aukcji klasyków awangardy mamy przyjemność zaprezentować dwupoziomowy, lity „Capriccio” namalowany przez tego wybitnego artystę w latach 80. Praca, wykonana w technice oleju na płótnie, tworzy poziomą strukturę składającą się z 6 różowych, przystających ze sobą, prostokątnych trójkątów. Każdy z nich posiada odmalowany „prześwit”, czyli punkt największego rozjaśnienia w okolicy środka przeciwprostokątnej. Kontury tych prześwitów są niewielkimi trójkątami o zakrzywionych bokach. Miejsce największego rozjaśnienia powoduje, że oko ludzkie zostaje w pewien sposób oszukane i lokuje ten punkt bliżej poziomej podstawy trójkąta, gdy tymczasem odległość tego punktu jest identyczna do wszystkich trzech wierzchołków trójkąta prostokątnego. Jak pisał matematyk Janusz Czyż o „Kaprysach” Czesława Piusa Ciapały: „W malarstwie abstrakcyjnym występują dwie sytuacje skrajne, częste i nieudane, a mianowicie: gmatwanina lub – z drugiej strony – banalna prostota. ‘Kaprysy’, dzięki umiarowi i swoistej różnorodności koloru, jego układów, światła i formy, są z pewnością odległe od obu tych abstrakcyjnych skrajności. A przy tym są dekoracyjne i wywierają na obserwatorze przyjemne wrażenie poruszające wyobraźnię, co sprawia nie tylko ich geometria i kolorystyka, ale też, a może przede wszystkim, artystyczna intuicja autora…”.
Artysta w latach 1963–1964 studiował na Wydziale Konserwacji Zabytków oraz na Wydziale Artystyczno-Dydaktycznym Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. W 196 roku przeniósł się Warszawy, gdzie ukończył studia w pracowni Aleksandra Kobzdeja w Akademii Sztuk Pięknych. Duży wpływ na jego twórczość miał półroczny pobyt w Wielkiej Brytanii, gdzie miał szanse zapoznać się z twórczością artystów z kręgu Nowej Figuracji. Po powrocie do Polski tworzył cykle prac inspirowane dokonaniami twórców Europy Zachodniej, między innymi cykl zatytułowany „Formy Nieprawdopodobne i Nieprawdopodobnie Podobne”. W późniejszym okresie tworzył prace wielkoformatowe, często będące wynikiem fascynacji architekturą amerykańskich aglomeracji, którą miał szanse podziwiać w trakcie naukowego stażu w Eastern Illinois University w Charleston. Artysta eksperymentował z różnymi technikami artystycznymi takimi jak dripping czy pointylizm, jednocześnie przykładając dużą wagę do harmonii kolorystycznej i wartości ekspresyjnych malarskiej płaszczyzny. Przez pewien czas tworzył także monumentalne żelbetonowe rzeźby.
Description:
"Monochrome horizontal-pink cappricio" no 4, 1980/1982-84
oil/canvas, 104 x 171 cm; signed, dated and described on the reverse: 'C. PIUS CIAPALO | -CAPRICCIO MONOCHROMATIQUE- | "KAPRYS MONOCHROMATYCZNY | POZIOMY-ROZOWY | Nr 4 | OLEJ/PLOTNO 6 OBRAZOW TROJKATNYCH 52 x 57 x 77 cm | TZN. 104 x 171 cm | ROK 1980/82-84'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'C. PIUS CIAPAŁO | -CAPRICCIO MONOCHROMATIQUE- | "KAPRYS MONOCHROMATYCZNY | POZIOMY-RÓŻOWY | Nr 4 | OLEJ/PŁÓTNO 6 OBRAZÓW TRÓJKĄTNYCH 52 x 57 x 77 cm | TZN. 104 x 171 cm | ROK 1980/82-84'
Proweniencja
zakup bezpośrednio od artysty; kolekcja prywatna, Polska