26
Joanna Imielska | "Czas na ogrody 7", 2007
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Prace na papierze
Artysta
Joanna Imielska (1962)
Wymiary
210 x 200 cm
Kategoria
Opis
akryl, tusz/tektura, 210 x 200 cm, każda z prac sygnowana, datowana i opisana na odwrociu: 'JOANNA IMIELSKA | „CZAS NA OGRODY 7” | 2007'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W latach 2001-2012 w wypowiedziach Joanny Imielskiej pojawiają się stałe określenia doświadczania świata: skupienie i spowolnienie czasu. Na okres ten przypada powstanie cykli zatytułowanych „Czas”, „Czas na ogrody” i „Labirynty”. Elementem wspólnym tych zrealizowanych prac jest
opowieść o trwaniu i przemijaniu, a także o czasie włączonym w proces tworzenia. Można tu dostrzec dwa sposoby interpretacji natury, gdzie chłodna „idea” wyrażona geometrią ustępuje miejsca obserwacji skupionej na szczególe, badaniu biologicznej tkanki na granicy szlachetnego rozpadu oraz przemianie liścia w kruchą koronkę nerwów. W ramach cyklu „Czas” Imielska zainicjowała doświadczanie materii rysunkowej. Kolejne serie dzieł konsekwentnie sygnalizują przejście zainteresowań artystki od opisu przyrody
do analizy natury człowieka. W kompozycji obrazu „Czas na ogrody” precyzja nawarstwiających się sekwencji linii nadaje jej charakteru mandali zatrzymującej proces przemijania w formie trwałego rysunku. Uzyskane na obrazie formy przypominają przekrój kryształu tworzącego wyjątkową
mozaikę i kalejdoskop. Całość jest wpisana w okrąg symbolizujący najwyższy porządek – Kosmos. Imielska dąży tu do scharakteryzowania rzeczywistości przy wykorzystaniu symboliki i wieloznaczności. Proces twórczy opiera przede wszystkim na wnikliwej obserwacji. W efekcie przez pryzmat
prezentowanego dzieła można doświadczyć fascynacji powstałą strukturą. Rzeczywistość uzyskana przez Imielską jest skomplikowana i wielowarstwowa, a jednocześnie metafizycznie wpisana w cykl ludzkiego życia.
Joanna Imielska w monumentalnej pracy „Czas na ogrody 7” odwołuje się do czasu natury w kontekście czasu ludzkiej egzystencji. Zapis ten jest widoczny w delikatnie zaznaczonej fakturze liścia, plątaninie miniaturowych gałązek czy pofalowanych kształtach przypominających amebowe stworzenia morskie. Uzyskana wielowarstwowa tkanka rysunkowo-malarska jest zbudowana z serii powtarzających się motywów – odwzorowań liści, lekkich impastów, „białego” rysunku odbijanego z naturalnych faktur. Wspólnota
biologicznego dziedzictwa ludzkości, stanowiąca cząstkę natury, jest analogiczna do zielonych roślinnych połaci rozwijających się fałd stanowiących jedność połączoną z anatomią życia. Najważniejszym środkiem wyrazu w twórczości Imielskiej jest linia, za której pomocą artystka buduje formy, ich wzajemne relacje i tworzy przestrzeń. Wskazuje potencjał wewnętrznej energii o sile różnorodności, przemiany i kreatywności. Tym samym artystka w swoich dziełach uzyskuje wyrafinowane układy, o różnym natężeniu
dynamiki – promieniste, rytmiczne, wzajemnie się przenikające. Natura czasu jest głównym tematem w twórczości Imielskiej. O początkach tej fascynacji pisze sama artystka: „Wszystko zaczęło się w 2001 roku od cyklu rysunków, który zatytułowałam ‘Czas’ (2001–2017). Wykorzystałam w nich cykliczność czasu, kolejne fazy przemijania i odradzania, ale
ostatecznie wybrałam liniową naturę czasu, jego ciągłość, zmienność i nieprzewidywalność. I tak jak w Heraklitowej rzece ‘nic dwa razy się nie zdarza’, mój czas jest dynamiczny, nie można go zatrzymać ani odwrócić” (Joanna Imielska, źródło: http://joannaimielska.com/joanna-imielska-2/). Występujące w tytułach prac oznaczenia cyfrowe są celowym zabiegiem artystki, mającym na celu przeniesienia punktu ciężkości na aspekt realizacyjny. Zabieg ten nadaje dziełu dodatkowego wymiaru nakładania się wielu
wymiarów czasu. Pajęczynowe rysunki Imielskiej pozwalają odczuć scalanie się rozbiegającego się świata. Tym samym artystka zaprasza do refleksji nad oddalającą się harmonią życia i natury.
W latach 1983–1988 studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu). Dyplom z wyróżnieniem uzyskała w pracowni rysunku profesor Izabelli Gustowskiej. Od 1989 roku pracuje na poznańskim Uniwersytecie Artystycznym, od 1994 roku prowadzi pracownię rysunku na Wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa. W 2013 roku uzyskała tytuł profesora zwyczajnego. W latach 2002–2008 pełniła funkcję prodziekana, a w latach 2008–2016 dziekana Wydziału Edukacji Artystycznej UAP. Jest laureatką wielu nagród i stypendiów, między innymi: stypendium Ministra Kultury i Sztuki (1990–1991, 1997) oraz Ministra Kultury (2005). W 2003 roku otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Leszna za pracę artystyczną i pedagogiczną w dziedzinie upowszechniania kultury plastycznej w Lesznie. W 2014 roku została odznaczona Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Zajmuje się rysunkiem i malarstwem. Jest autorką kilkudziesięciu wystaw indywidualnych oraz brała udział w wielu wystawach zbiorowych w Polsce, Niemczech, Belgii, Holandii, Hiszpanii, Francji, Czechach, Serbii i USA. Jej prace znajdują się w wielu kolekcjach publicznych i prywatnych w Polsce i za granicą.
Description:
"Time for gardens", 2007
acrylic, ink/paperboard, 210 x 200 cm; each work signed, dated and described on the reverse: 'JOANNA IMIELSKA | „CZAS NA OGRODY 7” | 2007'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W latach 2001-2012 w wypowiedziach Joanny Imielskiej pojawiają się stałe określenia doświadczania świata: skupienie i spowolnienie czasu. Na okres ten przypada powstanie cykli zatytułowanych „Czas”, „Czas na ogrody” i „Labirynty”. Elementem wspólnym tych zrealizowanych prac jest
opowieść o trwaniu i przemijaniu, a także o czasie włączonym w proces tworzenia. Można tu dostrzec dwa sposoby interpretacji natury, gdzie chłodna „idea” wyrażona geometrią ustępuje miejsca obserwacji skupionej na szczególe, badaniu biologicznej tkanki na granicy szlachetnego rozpadu oraz przemianie liścia w kruchą koronkę nerwów. W ramach cyklu „Czas” Imielska zainicjowała doświadczanie materii rysunkowej. Kolejne serie dzieł konsekwentnie sygnalizują przejście zainteresowań artystki od opisu przyrody
do analizy natury człowieka. W kompozycji obrazu „Czas na ogrody” precyzja nawarstwiających się sekwencji linii nadaje jej charakteru mandali zatrzymującej proces przemijania w formie trwałego rysunku. Uzyskane na obrazie formy przypominają przekrój kryształu tworzącego wyjątkową
mozaikę i kalejdoskop. Całość jest wpisana w okrąg symbolizujący najwyższy porządek – Kosmos. Imielska dąży tu do scharakteryzowania rzeczywistości przy wykorzystaniu symboliki i wieloznaczności. Proces twórczy opiera przede wszystkim na wnikliwej obserwacji. W efekcie przez pryzmat
prezentowanego dzieła można doświadczyć fascynacji powstałą strukturą. Rzeczywistość uzyskana przez Imielską jest skomplikowana i wielowarstwowa, a jednocześnie metafizycznie wpisana w cykl ludzkiego życia.
Joanna Imielska w monumentalnej pracy „Czas na ogrody 7” odwołuje się do czasu natury w kontekście czasu ludzkiej egzystencji. Zapis ten jest widoczny w delikatnie zaznaczonej fakturze liścia, plątaninie miniaturowych gałązek czy pofalowanych kształtach przypominających amebowe stworzenia morskie. Uzyskana wielowarstwowa tkanka rysunkowo-malarska jest zbudowana z serii powtarzających się motywów – odwzorowań liści, lekkich impastów, „białego” rysunku odbijanego z naturalnych faktur. Wspólnota
biologicznego dziedzictwa ludzkości, stanowiąca cząstkę natury, jest analogiczna do zielonych roślinnych połaci rozwijających się fałd stanowiących jedność połączoną z anatomią życia. Najważniejszym środkiem wyrazu w twórczości Imielskiej jest linia, za której pomocą artystka buduje formy, ich wzajemne relacje i tworzy przestrzeń. Wskazuje potencjał wewnętrznej energii o sile różnorodności, przemiany i kreatywności. Tym samym artystka w swoich dziełach uzyskuje wyrafinowane układy, o różnym natężeniu
dynamiki – promieniste, rytmiczne, wzajemnie się przenikające. Natura czasu jest głównym tematem w twórczości Imielskiej. O początkach tej fascynacji pisze sama artystka: „Wszystko zaczęło się w 2001 roku od cyklu rysunków, który zatytułowałam ‘Czas’ (2001–2017). Wykorzystałam w nich cykliczność czasu, kolejne fazy przemijania i odradzania, ale
ostatecznie wybrałam liniową naturę czasu, jego ciągłość, zmienność i nieprzewidywalność. I tak jak w Heraklitowej rzece ‘nic dwa razy się nie zdarza’, mój czas jest dynamiczny, nie można go zatrzymać ani odwrócić” (Joanna Imielska, źródło: http://joannaimielska.com/joanna-imielska-2/). Występujące w tytułach prac oznaczenia cyfrowe są celowym zabiegiem artystki, mającym na celu przeniesienia punktu ciężkości na aspekt realizacyjny. Zabieg ten nadaje dziełu dodatkowego wymiaru nakładania się wielu
wymiarów czasu. Pajęczynowe rysunki Imielskiej pozwalają odczuć scalanie się rozbiegającego się świata. Tym samym artystka zaprasza do refleksji nad oddalającą się harmonią życia i natury.
W latach 1983–1988 studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu). Dyplom z wyróżnieniem uzyskała w pracowni rysunku profesor Izabelli Gustowskiej. Od 1989 roku pracuje na poznańskim Uniwersytecie Artystycznym, od 1994 roku prowadzi pracownię rysunku na Wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa. W 2013 roku uzyskała tytuł profesora zwyczajnego. W latach 2002–2008 pełniła funkcję prodziekana, a w latach 2008–2016 dziekana Wydziału Edukacji Artystycznej UAP. Jest laureatką wielu nagród i stypendiów, między innymi: stypendium Ministra Kultury i Sztuki (1990–1991, 1997) oraz Ministra Kultury (2005). W 2003 roku otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Leszna za pracę artystyczną i pedagogiczną w dziedzinie upowszechniania kultury plastycznej w Lesznie. W 2014 roku została odznaczona Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Zajmuje się rysunkiem i malarstwem. Jest autorką kilkudziesięciu wystaw indywidualnych oraz brała udział w wielu wystawach zbiorowych w Polsce, Niemczech, Belgii, Holandii, Hiszpanii, Francji, Czechach, Serbii i USA. Jej prace znajdują się w wielu kolekcjach publicznych i prywatnych w Polsce i za granicą.
Description:
"Time for gardens", 2007
acrylic, ink/paperboard, 210 x 200 cm; each work signed, dated and described on the reverse: 'JOANNA IMIELSKA | „CZAS NA OGRODY 7” | 2007'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
akryl, tusz/tektura
Sygnatura
każda z prac sygnowana, datowana i opisana na odwrociu: 'JOANNA IMIELSKA | „CZAS NA OGRODY 7” | 2007'
Literatura
Joanna Imielska. Czasopisanie, red. Joanna Imielska, Poznań 2009, s. 19 (il.)