9
Magdalena Abakanowicz | Twarz, 2000
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
130,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Prace na papierze
Wymiary
70 x 50 cm
Kategoria
Opis
tusz lawowany/papier, 70 x 50 cm, sygnowany i datowany ołówkiem l.d.: 'M. Abakanowicz 2000'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Nim zauważyłam, że każdy człowiek, a więc i ja, wytwarza swoją własna rzeczywistość, w której odbywa podróż przez życie – sprawdzałam, czy to, co wiem z taką pewnością, jest prawdziwe. Zwiedziłam laboratoria naukowe, prosektoria, zaglądałam w mikroskopy,
jeździłam na posiedzenie konferencji Kluby Rzymskiego. Jeździłam na pustynię Arizona dyskutować z Paulem Soleri i do Nowej Gwinei uczestniczyć w ceremonii inicjacyjnej. Badając człowieka, badam właściwie siebie, ulegając ciekawości, nie żądam racjonalnych wytłumaczeń. W gruncie rzeczy nie naruszam obrazu, który noszę w sobie”.
Magdalena Abakanowicz
Magdalena Abakanowicz była znana przede wszystkim jako rzeźbiarka oraz twórczyni oryginalnych, przestrzennych tkanin, zwanych od jej nazwiska abakanami. Te ostatnie przyniosły artystce międzynarodową rozpoznawalność i udział w ważnych pokazach sztuki w Europie i Ameryce: Biennale Tkaniny w Lozannie, Biennale Sztuki w Wenecji czy Biennale w São Paulo. Jej twórczość wykraczała jednak poza wspomniane media, artystka zajmowała się bowiem również grafiką czy pracami na papierze.
W dziedzinie rzeźby Abakanowicz zasłynęła jako twórczyni figur ludzkich –często anonimowych i niekompletnych, pozbawionych głów, co odbierało im znamiona indywidualności. Tworzone modułowo i zestawiane w grupy składały się na widoki anonimowych tłumów. Niejako ich rewersami pozostawały liczne przedstawienia twarzy. Artystka niekiedy odtwarzała w nich własne rysy, ale często zacierała je, co powodowało powstawanie twarzy-masek na granicy rozpoznawalności ludzkiego oblicza. Status jej
prac waha się zatem pomiędzy reprezentacją konkretnych osób a wizerunkiem
anonimowego everymana, urastającego do symbolu człowieka w sensie ogólnym.
Głównym motywem prac na papierze autorstwa Magdaleny Abakanowicz, wykonanych zarówno tuszem, jak i węglem, były twarze, torsy, oczy oraz maski. Artystka posługiwała się syntetycznymi, umownymi kształtami, przez co nieraz są one enigmatyczne, a kształty przedstawionych form – jedynie zasugerowane. Często odbiorca próbuje odnaleźć odpowiedź na pytanie, co dana realizacja przedstawia. Abakanowicz – w celu osiągnięcia
efektu lekkości kompozycji – posłużyła się metodą tuszu lawowanego. Lawowanie
jest techniką cieniowania oraz nakładania warstw koloru, nieraz jednolitej barwy, jak w przypadku prezentowanej pracy, za pomocą pędzla, piórka, a także rapidografu. Opisana technika służy między innymi do wykonywania ciemnych partii, zabiegu nazywanego potoczne cieniowaniem plamą czy tworzenia i oddawania efektów światłocieniowych. Metodę tę stosuje się najczęściej w przypadku pejzaży, nieraz jej efekty można podziwiać
na obrazach impresjonistycznych oraz dziełach, na których autorzy pragnęli oddać wrażenie głębi, gry światła czy zjawisk atmosferycznych, takich jak mgła czy deszcz. Za pomocą lawowania autorka stworzyła delikatną, lekko rozmytą, dynamiczną kompozycję.
Rysunki Abakanowicz wzbudzają u odbiorcy duże emocje. Emanuje z nich niezwykła energia. Wzbudzają niemalże mistyczny respekt. Kuratorka jednej z wystaw, na której je prezentowano, dr Dorota Grubba-Thiede, pisała: „swoista nitkowość tworzy szereg metaforycznych rysunków i gwaszokolaży, wykonywanych przez artystkę na większą skalę od lat 70. XX wieku. Torsy są jakby sugestiami ukrzyżowania, a zarazem brzemienności.
Wyraźna symetria wobec osi centralnej wydaje się łączyć je z tradycją ikony, a przebiegające przez wnętrze torsów światło zmienia obiekt w wizyjny, jakby z romantyzmu wywiedziony motyw mistycyzmu, majestatyczności Natury. Łunę światła przepuszcza artystka również przez rysunkowe sugestie głów ludzkich i zwierzęcych” (Dorota Grubba-Thiede, Magdalena Abakanowicz – Potnia Theron, katalog wystawy, Sopot 2012, s. 7).
Magdalena Abakanowicz studiowała w latach 1950-54 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawiała rzeźbę. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze Abakany. Rzeźby artystki wykonane są w wielu technikach i różnych materiałach: ceramika, drewno, brąz, plastik - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne. Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-90 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii, religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.
Description:
Face, 2000
wash drawing/paper, 70 x 50 cm; signed and dated lower left: 'M. Abakanowicz 2000'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Nim zauważyłam, że każdy człowiek, a więc i ja, wytwarza swoją własna rzeczywistość, w której odbywa podróż przez życie – sprawdzałam, czy to, co wiem z taką pewnością, jest prawdziwe. Zwiedziłam laboratoria naukowe, prosektoria, zaglądałam w mikroskopy,
jeździłam na posiedzenie konferencji Kluby Rzymskiego. Jeździłam na pustynię Arizona dyskutować z Paulem Soleri i do Nowej Gwinei uczestniczyć w ceremonii inicjacyjnej. Badając człowieka, badam właściwie siebie, ulegając ciekawości, nie żądam racjonalnych wytłumaczeń. W gruncie rzeczy nie naruszam obrazu, który noszę w sobie”.
Magdalena Abakanowicz
Magdalena Abakanowicz była znana przede wszystkim jako rzeźbiarka oraz twórczyni oryginalnych, przestrzennych tkanin, zwanych od jej nazwiska abakanami. Te ostatnie przyniosły artystce międzynarodową rozpoznawalność i udział w ważnych pokazach sztuki w Europie i Ameryce: Biennale Tkaniny w Lozannie, Biennale Sztuki w Wenecji czy Biennale w São Paulo. Jej twórczość wykraczała jednak poza wspomniane media, artystka zajmowała się bowiem również grafiką czy pracami na papierze.
W dziedzinie rzeźby Abakanowicz zasłynęła jako twórczyni figur ludzkich –często anonimowych i niekompletnych, pozbawionych głów, co odbierało im znamiona indywidualności. Tworzone modułowo i zestawiane w grupy składały się na widoki anonimowych tłumów. Niejako ich rewersami pozostawały liczne przedstawienia twarzy. Artystka niekiedy odtwarzała w nich własne rysy, ale często zacierała je, co powodowało powstawanie twarzy-masek na granicy rozpoznawalności ludzkiego oblicza. Status jej
prac waha się zatem pomiędzy reprezentacją konkretnych osób a wizerunkiem
anonimowego everymana, urastającego do symbolu człowieka w sensie ogólnym.
Głównym motywem prac na papierze autorstwa Magdaleny Abakanowicz, wykonanych zarówno tuszem, jak i węglem, były twarze, torsy, oczy oraz maski. Artystka posługiwała się syntetycznymi, umownymi kształtami, przez co nieraz są one enigmatyczne, a kształty przedstawionych form – jedynie zasugerowane. Często odbiorca próbuje odnaleźć odpowiedź na pytanie, co dana realizacja przedstawia. Abakanowicz – w celu osiągnięcia
efektu lekkości kompozycji – posłużyła się metodą tuszu lawowanego. Lawowanie
jest techniką cieniowania oraz nakładania warstw koloru, nieraz jednolitej barwy, jak w przypadku prezentowanej pracy, za pomocą pędzla, piórka, a także rapidografu. Opisana technika służy między innymi do wykonywania ciemnych partii, zabiegu nazywanego potoczne cieniowaniem plamą czy tworzenia i oddawania efektów światłocieniowych. Metodę tę stosuje się najczęściej w przypadku pejzaży, nieraz jej efekty można podziwiać
na obrazach impresjonistycznych oraz dziełach, na których autorzy pragnęli oddać wrażenie głębi, gry światła czy zjawisk atmosferycznych, takich jak mgła czy deszcz. Za pomocą lawowania autorka stworzyła delikatną, lekko rozmytą, dynamiczną kompozycję.
Rysunki Abakanowicz wzbudzają u odbiorcy duże emocje. Emanuje z nich niezwykła energia. Wzbudzają niemalże mistyczny respekt. Kuratorka jednej z wystaw, na której je prezentowano, dr Dorota Grubba-Thiede, pisała: „swoista nitkowość tworzy szereg metaforycznych rysunków i gwaszokolaży, wykonywanych przez artystkę na większą skalę od lat 70. XX wieku. Torsy są jakby sugestiami ukrzyżowania, a zarazem brzemienności.
Wyraźna symetria wobec osi centralnej wydaje się łączyć je z tradycją ikony, a przebiegające przez wnętrze torsów światło zmienia obiekt w wizyjny, jakby z romantyzmu wywiedziony motyw mistycyzmu, majestatyczności Natury. Łunę światła przepuszcza artystka również przez rysunkowe sugestie głów ludzkich i zwierzęcych” (Dorota Grubba-Thiede, Magdalena Abakanowicz – Potnia Theron, katalog wystawy, Sopot 2012, s. 7).
Magdalena Abakanowicz studiowała w latach 1950-54 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawiała rzeźbę. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze Abakany. Rzeźby artystki wykonane są w wielu technikach i różnych materiałach: ceramika, drewno, brąz, plastik - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne. Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-90 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii, religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.
Description:
Face, 2000
wash drawing/paper, 70 x 50 cm; signed and dated lower left: 'M. Abakanowicz 2000'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
tusz lawowany/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany ołówkiem l.d.: 'M. Abakanowicz 2000'