Powrót do DESA.PL
7618 of Liczba obiektów: 42
Obiekt jest zamknięty Zbigniew Olszewski | "Lewitacja", 2016
Zbigniew Olszewski | "Lewitacja", 2016 - 1Zbigniew Olszewski | "Lewitacja", 2016 - 2Zbigniew Olszewski | "Lewitacja", 2016 - 3Zbigniew Olszewski | "Lewitacja", 2016 - 4Zbigniew Olszewski | "Lewitacja", 2016 - 5Zbigniew Olszewski | "Lewitacja", 2016 - 6Zbigniew Olszewski | "Lewitacja", 2016 - 7
7618
Zbigniew Olszewski | "Lewitacja", 2016
Cena wywoławcza: 3,200 zł
Estymacja:
4,000 zł - 6,000 zł
Zakończone
Aukcja online
Mistrzowie Wyobraźni. Surrealizm i Realizm Magiczny
Artysta
Zbigniew Olszewski (1955)
Wymiary
81 x 100 cm
Opis
olej/płótno, 81 x 100 cm, sygnowany i datowany wzdłuż lewej krawędzi: 'Olszewski 16', opisany na odwrociu: ' "LEWITACJA" 2016 Z. OLSZEWSKI 81 x 100'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„W obrazach Zbigniewa Olszewskiego realność ponadrzeczywista, przerealniona, lub, co może zdać się paradoksem odrzeczywistniona, staje się jedynym światem wszechpanowania materii samorodnej i samokształtującej się aż do osiągnięcia form przerażających doskonałością w jej banalności i bezfunkcjonalnej nieprzydatności. Ten wywołany z wyobraźni świat przestrzeni, obszarów i przedmiotów zdaje się być bliski duchem surrealistycznym wizjom apokaliptycznych obszarów Końca, budzących grozę monstrualizacją mikroform przeobrażonych w samoistne stwory podporządkowujące sobie, a i współtworzące, te nadrealne przestworza strachu. Terror, zdolnej do samokreacji i destrukcji, materii jest inferialnym motorem dynamiki owego imperium. Bezład i afunkcjonalność rekwizytów bezsensownego przeznaczenia pokazują obszary opuszczone, bez myśli porządkującej: przedmiot z wykreowaną mocą panowania destruuje wielki Ład i Porządek Rzeczy. Chaos samoistnych i samostanowiących narzędzi niszczenia zdaje się przenosić te wizje w sferę profetycznego ostrzeżenia: oto walka światów niekoniecznie wyimaginowanych, sztucznych. Realność przedmiotów wyraźnie odcina się od nieokreśloności i abstrakcji, choć wykreowana wizyjność należy do sfery psychologizowanej, zemocjonalizowanej imaginacji z obszarów pararealności. Błękitny tryptyk z jego fantastycznymi realiami jest jakimś pełnym straszydeł kredensem masywnie rzeczywistym i pozostającym poza rzeczywistością ciężarem sennej zmory w sferze błękitnochmurnych refleksów. Jakby jakaś mechaniczna wieża Babel, zatopiona wśród puzzlowatej pustyni, wraz z porzuconymi, a budzącymi grozę narzędziami militarnego unicestwienia, staje się cmentarzyskiem ludzkiego uzurpatorstwa wykształtowanym przezeń świeci przerażenia, cierpienia i śmierci. I choć nie widać tu człowieka, imperatyw determinacji miotających nim przeznaczeń w świecie wypuszczonych z zamkniętej ongiś puszki mitycznej Pandory straszliwych sił, wyraźnie adresuje te katastroficzne wizje sennych okropności: ten sen nie jest tylko snem” (Kazimierz Parfianowicz, Zbigniew Olszewski. Malarstwo, katalog wystawy w Galerii Es w Międzyrzecu Podlaskim, 9.09 – 9.10 2005, Międzyrzec Podlaski 2005, s. nlb.).


W latach 1975 – 80 studiował na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1980 roku obronił z wyróżnieniem dyplom w zakresie grafiki w pracowni prof. Andrzeja Rudzińskiego, aneks z malarstwa przygotowując w pracowni prof. Eugeniusza Markowskiego. Miał wiele wystaw indywidualnych, m.in. w Lublinie (1984, 1997, 2005, 2015), Gorzowie Wielkopolskim (1986), Kraśniku (1991), Jarosławiu (1991) oraz zbiorowych w Lublinie, Kazimierzu Dolnym, Radomiu i Hamburgu. Jego malarstwo charakteryzuje się drobiazgową linią konturów, wyrazistą kolorystyką, surrealizującą iluzyjnością i pozorną przypadkowością łączenia motywów, przywodzącą na myśl takich artystów jak René Magritte, Hieronimus Bosch, a nawet - Joan Miró.

Description:
"Levitation", 2016
oil/canvas, 81 x 100 cm; signed and dated along the left edge: 'Olszewski 16', opisany na odwrociu: ' "LEWITACJA" 2016 Z. OLSZEWSKI 81 x 100',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany wzdłuż lewej krawędzi: 'Olszewski 16'