33
Michał Gorstkin Wywiórski | "Czarny Staw Gąsienicowy", 1906-1907
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
25,000 zł
Aukcja na żywo
Zakopane, Zakopane!
Wymiary
30,7 x 48,5 cm (w świetle oprawy)
Kategoria
Opis
olej/płótno naklejone na tekturę, 30,7 x 48,5 cm (w świetle oprawy), sygnowany l.d.: 'M. G. Wywiórski', na odwrociu papierowa nalepka aukcyjna
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Są w Tatrach Polskich trzy miejsca na pewno znane, przynajmniej ze słyszenia, każdemu turyście lub wczasowiczowi: Morskie Oko, Dolina Kościeliska i Hala Gąsienicowa, lecz gdyby dało się obliczyć ilość osób odwiedzających każde z tych miejsca, bez wątpienia rekord pod tym względem przypadłby w udziale Hali Gąsienicowej. We wspomnieniach dawniejszych podróżników po Tatrach częściej czyta się o zwiedzaniu Morskiego Oka lub Doliny Kościeliskiej niż Hali Gąsienicowej, na którą wejście było uważane niegdyś za większą wycieczkę, wymagającą pewnego zasobu sił i przygotowania”.
Stefan Zwoliński, W podziemiach tatrzańskich, Warszawa 1987, s. 51
Studia artystyczne odbył w latach 1883-1887 w Monachium u Karla Rauppa i Nikolausa Gysisa, a także w pracowniach Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego. Od 1904 roku działał aktywnie w Poznaniu, gdzie był członkiem Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych i Stowarzyszenia Artystów. Wystawiał w Poznaniu, Krakowie, Warszawie i we Lwowie, a także w Berlinie, Petersburgu, Monachium i Kijowie. Współpracował przy tworzeniu kilku panoram: z Julianem Fałatem, Wojciechem Kossakiem, Antonim Piotrowskim i Janem Stanisławskim przy realizacji "Berezyny"; z Janem Styką - przy malowaniu "Bema w Siedmiogrodzie"; z Wojciechem Kossakiem, Józefem Ryszkiewiczem i Zygmuntem Rozwadowskim - przy komponowaniu "Bitwy pod piramidami". Dominującym tematem w twórczości artysty były realistycznie traktowane pejzaże ze szczególnym uwzględnieniem efektów luministycznych.
Description:
"Czarny Staw Gasienicowy", 1906-1907
oil/canvas mounted on paperboard, 30.7 x 48.5 cm (dimensions in frame); signed lower left: 'M. G. Wywiorski', paper auction label on the reverse,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Są w Tatrach Polskich trzy miejsca na pewno znane, przynajmniej ze słyszenia, każdemu turyście lub wczasowiczowi: Morskie Oko, Dolina Kościeliska i Hala Gąsienicowa, lecz gdyby dało się obliczyć ilość osób odwiedzających każde z tych miejsca, bez wątpienia rekord pod tym względem przypadłby w udziale Hali Gąsienicowej. We wspomnieniach dawniejszych podróżników po Tatrach częściej czyta się o zwiedzaniu Morskiego Oka lub Doliny Kościeliskiej niż Hali Gąsienicowej, na którą wejście było uważane niegdyś za większą wycieczkę, wymagającą pewnego zasobu sił i przygotowania”.
Stefan Zwoliński, W podziemiach tatrzańskich, Warszawa 1987, s. 51
Studia artystyczne odbył w latach 1883-1887 w Monachium u Karla Rauppa i Nikolausa Gysisa, a także w pracowniach Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego. Od 1904 roku działał aktywnie w Poznaniu, gdzie był członkiem Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych i Stowarzyszenia Artystów. Wystawiał w Poznaniu, Krakowie, Warszawie i we Lwowie, a także w Berlinie, Petersburgu, Monachium i Kijowie. Współpracował przy tworzeniu kilku panoram: z Julianem Fałatem, Wojciechem Kossakiem, Antonim Piotrowskim i Janem Stanisławskim przy realizacji "Berezyny"; z Janem Styką - przy malowaniu "Bema w Siedmiogrodzie"; z Wojciechem Kossakiem, Józefem Ryszkiewiczem i Zygmuntem Rozwadowskim - przy komponowaniu "Bitwy pod piramidami". Dominującym tematem w twórczości artysty były realistycznie traktowane pejzaże ze szczególnym uwzględnieniem efektów luministycznych.
Description:
"Czarny Staw Gasienicowy", 1906-1907
oil/canvas mounted on paperboard, 30.7 x 48.5 cm (dimensions in frame); signed lower left: 'M. G. Wywiorski', paper auction label on the reverse,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
olej/płótno naklejone na tekturę
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'M. G. Wywiórski'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Niemcy ; dom aukcyjny Michael Zeller, Lindau, Niemcy, wrzesień 2008; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Maria Gołąb, Michał Gorstkin Wywiórski. Między niebem a ziemią, katalog wystawy, Poznań 2004, nr kat. 102, s. 89
Wystawiany
Michał Gorstkin Wywiórski. Między niebem a ziemią, Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, 26.02.2004 - 21.03.2004