24
nieznany | Zestaw mebli w stylu zakopiańskim, XX w.
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
16,000 zł
Aukcja na żywo
Zakopane, Zakopane!
Artysta
nieznany
Wymiary
łożko (rama): 133 x 105 x 204 cm, szafka: 105 x 44,5 x 37 cm, lustro: 193,5 x 116,5 x 16 cm
Kategoria
Opis
drewno, marmur, łożko (rama): 133 x 105 x 204 cm, szafka: 105 x 44,5 x 37 cm, lustro: 193,5 x 116,5 x 16 cm,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Styl zakopiański odnosił się nie tylko do architektury, ale obejmował również wyposażenie wnętrz: „Na ludowych motywach góralskich oparto wytworzone ołtarze, noże, filiżanki, talerze, półeczki i dywany. Gwiazdy na sosrębach i sosrębikach, parzenice pełne krzyżyków niespodziewanych, leluje i szlaczki na łyżnikach, stały się bogatym źródłem ornamentyki, do której Witkiewicz dodał tatrzańskie motywy roślinne, jako blade osty, paprocie i kosówkę, mak halny, fiołkowy jaślinek, limby” (Mieczysław Limanowski, Styl zakopiański i sposób zakopiański, [w:] „Przegląd Zakopiański”, nr 9, 1900, s. 3). Podhalańska chata góralska w całości była wypełniona sprzętami o starannej snycerce i bogatej ornamentyce. W góralskiej izbie niemal każdy ze sprzętów otrzymywał obfitą dekorację: od mebli po czerpaki, łyżki i noże: „Wszystko w chacie zakopiańskiej nosi piętno upodobań artystycznych. Tuż przy drzwiach przybity łyżnik, rżnięty w jaworowym drzewie, na którym skupia się całe bogactwo góralskiej ornamentyki; obok, półki ze świecącemi się misami polewanemi, wielkie kredensa, stoły i stołki, każdy statek, każda rzecz powszedniego użytku jest upiększoną” (Stanisław Witkiewicz, Na przełęczy. Wrażenia i obraz z Tatr, Warszawa 1891, s. 21). Nawet żeleźce ciupag potrafiły być zdobione ornamentami.
Zdobienia stosowane w podhalańskiej sztuce użytkowej można podzielić na ornamenty geometryczne oraz ornamenty roślinne. Do najczęściej używanych należała wpisana w okrąg gwiazda oraz parzenica w kształcie serca. Zwłaszcza górska przyroda stanowiła nieskończone źródło inspiracji dla ludowych artystów, którzy chętnie umieszczali na sprzętach doskonale znaną im roślinność. Szczególnie lubianym motywem stał się dziewięćsił „wyraz ludowy podhalski na oznaczenie rośliny pięknej, a z punktu ozdobniczego niezmiernie ornamentacyjnej” (Władysław Matlakowski, Zdobienie i sprzęt ludu polskiego na Podhalu, Warszawa 1901, s. 35), który porastał górskie szlaki. Na góralskich sprzętach zdecydowanie rzadziej występowały ornamenty o motywach zwierzęcych. Do wyjątków należy gadzik, ozdobny element przypominającego węża z otwartą paszczą. Różne motywy dowolnie łączono, tworząc dzięki temu niezwykle fantazyjne zestawienia, tak jak dekoracja snycerska, którą otrzymał garnitur mebli w stylu zakopiańskim prezentowany w katalogu. Rama łoża oraz front półki szafki nocnej zostały udekorowane ornamentem w postaci gwiazdy otoczonej lelujami, ornamentem przypominającym lilię złotogłów, porastającą podhalańskie ogródki.
Description:
Set of furniture
wood, marble, bed (frame): 133 x 105 x 204 cm, cabinet: 105 x 44,5 x 37 cm, mirror: 193,5 x 116,5 x 16 cm; ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Styl zakopiański odnosił się nie tylko do architektury, ale obejmował również wyposażenie wnętrz: „Na ludowych motywach góralskich oparto wytworzone ołtarze, noże, filiżanki, talerze, półeczki i dywany. Gwiazdy na sosrębach i sosrębikach, parzenice pełne krzyżyków niespodziewanych, leluje i szlaczki na łyżnikach, stały się bogatym źródłem ornamentyki, do której Witkiewicz dodał tatrzańskie motywy roślinne, jako blade osty, paprocie i kosówkę, mak halny, fiołkowy jaślinek, limby” (Mieczysław Limanowski, Styl zakopiański i sposób zakopiański, [w:] „Przegląd Zakopiański”, nr 9, 1900, s. 3). Podhalańska chata góralska w całości była wypełniona sprzętami o starannej snycerce i bogatej ornamentyce. W góralskiej izbie niemal każdy ze sprzętów otrzymywał obfitą dekorację: od mebli po czerpaki, łyżki i noże: „Wszystko w chacie zakopiańskiej nosi piętno upodobań artystycznych. Tuż przy drzwiach przybity łyżnik, rżnięty w jaworowym drzewie, na którym skupia się całe bogactwo góralskiej ornamentyki; obok, półki ze świecącemi się misami polewanemi, wielkie kredensa, stoły i stołki, każdy statek, każda rzecz powszedniego użytku jest upiększoną” (Stanisław Witkiewicz, Na przełęczy. Wrażenia i obraz z Tatr, Warszawa 1891, s. 21). Nawet żeleźce ciupag potrafiły być zdobione ornamentami.
Zdobienia stosowane w podhalańskiej sztuce użytkowej można podzielić na ornamenty geometryczne oraz ornamenty roślinne. Do najczęściej używanych należała wpisana w okrąg gwiazda oraz parzenica w kształcie serca. Zwłaszcza górska przyroda stanowiła nieskończone źródło inspiracji dla ludowych artystów, którzy chętnie umieszczali na sprzętach doskonale znaną im roślinność. Szczególnie lubianym motywem stał się dziewięćsił „wyraz ludowy podhalski na oznaczenie rośliny pięknej, a z punktu ozdobniczego niezmiernie ornamentacyjnej” (Władysław Matlakowski, Zdobienie i sprzęt ludu polskiego na Podhalu, Warszawa 1901, s. 35), który porastał górskie szlaki. Na góralskich sprzętach zdecydowanie rzadziej występowały ornamenty o motywach zwierzęcych. Do wyjątków należy gadzik, ozdobny element przypominającego węża z otwartą paszczą. Różne motywy dowolnie łączono, tworząc dzięki temu niezwykle fantazyjne zestawienia, tak jak dekoracja snycerska, którą otrzymał garnitur mebli w stylu zakopiańskim prezentowany w katalogu. Rama łoża oraz front półki szafki nocnej zostały udekorowane ornamentem w postaci gwiazdy otoczonej lelujami, ornamentem przypominającym lilię złotogłów, porastającą podhalańskie ogródki.
Description:
Set of furniture
wood, marble, bed (frame): 133 x 105 x 204 cm, cabinet: 105 x 44,5 x 37 cm, mirror: 193,5 x 116,5 x 16 cm; ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Stan zachowania
ślady użytkowania (przetarcia, zarysowania, zabrudzenia), wtórny marmurowy blat szafki oraz metalowy uchwyt, spękania blatu, częściowo wymienione plecy szafki, ubytki listwy w dolnej partii lustra
Technika
drewno, marmur
Sygnatura
0
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0