19
Jolanta Owidzka | Ściana fakturalna "Giewont", 1983
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Zakopane, Zakopane!
Artysta
Jolanta Owidzka (1927 - 2020)
Wymiary
2 części: 132 x 92 cm
1 część: 154 x 36 cm
1 część: 154 x 36 cm
Kategoria
Opis
len, wełna, 2 części: 132 x 92 cm
1 część: 154 x 36 cm, na odwrociu autorska naszywka z odręcznym opisem pracy: 'JOLANTA OWIDZKA | WARSZAWA 1983 | ŚCIANA FAKTURALNA "GIEWONT" | WYKONANA PLL Z OKAZJI | DRUGIEJ PIELGRZYMKI DO POLSKI | OJCA ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II-EGO | SUROWCE: LEN, WEŁNA (fragment nieczytelny) | J. Owidzka', Praca powstała jako dekoracja wnętrza samolotu, którym papież Jan Paweł II wracał z drugiej pielgrzymki do Polski.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Na tle polskiej sztuki powojennej, rozpatrywanej nie tylko przez pryzmat wąskiej specjalizacji, jaką jest tkanina artystyczna, Jolanta Owidzka jawi się jako twórczyni niezwykle wyrazista i widoczna, a jej wkład w konstytuowanie wykraczającej poza tradycyjne ramy dziedziny jest niepodważalny. Artystka była nie tylko niekwestionowaną współtwórczynią polskiej szkoły tkaniny, której sukcesy odbiły się echem na całym świecie, ale także podporą osuwającej się w późniejszych dekadach sławy tego zjawiska. Przełomowym momentem w twórczości Jolanty Owidzkiej była jej pierwsza indywidualna wystawa w warszawskiej Zachęcie w 1960 nierzadko określana przez krytykę i badaczy punktem zwrotnym w dziedzinie polskiego tkactwa artystycznego powojennej doby. Ekspozycja, która odbyła się dwa lata przed słynnym I Biennale Tkaniny w Lozannie, stała się niejako zapowiedzią i przyczynkiem do uformowania zjawiska, jakim była polska szkoła tkaniny. Była ponadto pierwszą tego typu wystawą w Zachęcie, w ramach której tkanina została przedstawiona jako równoprawna część sztuki współczesnej.
Nadrzędnym dla twórczyni zagadnieniem, któremu podporządkowywała całość, nieodmiennie była kompozycja. Stanowczo zerwała z konwencją rytmicznie powtarzającego się „raportu” tkaniny i zaczęła myśleć o kompozycji w kategoriach dynamiki oraz równowagi przeciwstawnych sobie elementów. Charakterystyczną cechą każdej z jej prac jest czuła, niezwykle subtelna paleta kolorystyczna traktowana przez artystkę ze szczególnym rodzajem kobiecej wrażliwości. Najczęściej stosowane przez nią zestawienia barwne obejmują zimne odcienie szarości, czerni oraz bieli, ciepłe brązy i beże, gdzieniegdzie ożywione ugrami. Każdy z jej projektów należy zatem traktować jak skończoną kompozycję malarską. Ich struktura, miękkość na zmianę z szorstkością ewokują zmysłowe wrażenia, przywołujące nierzadko na myśl skojarzenia z muzyką. Być może wynika to z faktu, iż Owidzka, jeszcze przed wojną, przez wiele lat studiowała w klasie fortepianu Szkoły Muzycznej na Żoliborzu.
Prezentowana w katalogu ściana fakturalna powstała do samolotu, którym papież Jan Paweł II wracał z drugiej pielgrzymki do Polski. Tkanina o tytule „Giewont” nawiązuje do miłości, jaką papież darzył Tatry i górskie wędrówki. Jan Paweł II, jeszcze jako Karol Wojtyła, pierwsze wycieczki po tatrzańskich szlakach odbywał już w latach 30. Bogactwo i piękno podhalańskich szczytów odcisnęły trwałe piętno w papieskiej pamięci, przypominając mu o szczęśliwych chwilach dzieciństwa. Podczas wizyty Ojca Świętego w ojczyźnie w czerwcu 1983, w trakcie której odwiedził również ukochane góry, Jan Paweł II wypowiedział często cytowane dziś słowa: „Mogłem w dniu dzisiejszym spojrzeć z bliska na Tatry i odetchnąć powietrzem mojej młodości”. Na pamiątkę drugiej pielgrzymki papieża otwarto również pierwszy szlak papieski, który biegnie przez Dolinę Chochołowską.
Artystka w latach 1945-50 studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Krakowie i na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom uzyskała w 1952 roku w pracowni tkaniny na Wydziale Architektury Wnętrz, pod kierunkiem prof. Eleonory Plutyńskiej.
W latach 1952-57 pracowała w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, rozwijając zainteresowania przestrzenią architektoniczną. Zrealizowała ponad pięćdziesiąt monumentalnych tkanin do budynków użyteczności publicznej – teatrów, filharmonii, banków, hoteli; projektowała również wzory do produkcji krótkoseryjnej. Zajmowała się badaniami i popularyzacją wiedzy o tkaninie na łamach periodyków specjalistycznych. Uczestniczyła w prestiżowych pokazach i wystawach, między innymi w Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie, Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi, Biennale w Sao Paulo, Quadriennale we Frankfurcie, Triennale Sztuki Użytkowej w Mediolanie oraz w nowojorskim MoMA.
Description:
Invoice wall "Giewont", 1983
len, wool, 2 parts: 132 x 92 cm
1 part: 154 x 36 cm; on the reverse an original patch with a handwritten description of the work: 'JOLANTA OWIDZKA | WARSZAWA 1983 | SCIANA FAKTURALNA "GIEWONT" | WYKONANA PLL Z OKAZJI | DRUGIEJ PIELGRZYMKI DO POLSKI | OJCA SWIETEGO JANA PAWLA II-EGO | SUROWCE: LEN, WELNA (illegible fragment) | J. Owidzka', The work was created as a decoration for the interior of the plane on which Pope John Paul II was returning from his second pilgrimage to Poland,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
1 część: 154 x 36 cm, na odwrociu autorska naszywka z odręcznym opisem pracy: 'JOLANTA OWIDZKA | WARSZAWA 1983 | ŚCIANA FAKTURALNA "GIEWONT" | WYKONANA PLL Z OKAZJI | DRUGIEJ PIELGRZYMKI DO POLSKI | OJCA ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II-EGO | SUROWCE: LEN, WEŁNA (fragment nieczytelny) | J. Owidzka', Praca powstała jako dekoracja wnętrza samolotu, którym papież Jan Paweł II wracał z drugiej pielgrzymki do Polski.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Na tle polskiej sztuki powojennej, rozpatrywanej nie tylko przez pryzmat wąskiej specjalizacji, jaką jest tkanina artystyczna, Jolanta Owidzka jawi się jako twórczyni niezwykle wyrazista i widoczna, a jej wkład w konstytuowanie wykraczającej poza tradycyjne ramy dziedziny jest niepodważalny. Artystka była nie tylko niekwestionowaną współtwórczynią polskiej szkoły tkaniny, której sukcesy odbiły się echem na całym świecie, ale także podporą osuwającej się w późniejszych dekadach sławy tego zjawiska. Przełomowym momentem w twórczości Jolanty Owidzkiej była jej pierwsza indywidualna wystawa w warszawskiej Zachęcie w 1960 nierzadko określana przez krytykę i badaczy punktem zwrotnym w dziedzinie polskiego tkactwa artystycznego powojennej doby. Ekspozycja, która odbyła się dwa lata przed słynnym I Biennale Tkaniny w Lozannie, stała się niejako zapowiedzią i przyczynkiem do uformowania zjawiska, jakim była polska szkoła tkaniny. Była ponadto pierwszą tego typu wystawą w Zachęcie, w ramach której tkanina została przedstawiona jako równoprawna część sztuki współczesnej.
Nadrzędnym dla twórczyni zagadnieniem, któremu podporządkowywała całość, nieodmiennie była kompozycja. Stanowczo zerwała z konwencją rytmicznie powtarzającego się „raportu” tkaniny i zaczęła myśleć o kompozycji w kategoriach dynamiki oraz równowagi przeciwstawnych sobie elementów. Charakterystyczną cechą każdej z jej prac jest czuła, niezwykle subtelna paleta kolorystyczna traktowana przez artystkę ze szczególnym rodzajem kobiecej wrażliwości. Najczęściej stosowane przez nią zestawienia barwne obejmują zimne odcienie szarości, czerni oraz bieli, ciepłe brązy i beże, gdzieniegdzie ożywione ugrami. Każdy z jej projektów należy zatem traktować jak skończoną kompozycję malarską. Ich struktura, miękkość na zmianę z szorstkością ewokują zmysłowe wrażenia, przywołujące nierzadko na myśl skojarzenia z muzyką. Być może wynika to z faktu, iż Owidzka, jeszcze przed wojną, przez wiele lat studiowała w klasie fortepianu Szkoły Muzycznej na Żoliborzu.
Prezentowana w katalogu ściana fakturalna powstała do samolotu, którym papież Jan Paweł II wracał z drugiej pielgrzymki do Polski. Tkanina o tytule „Giewont” nawiązuje do miłości, jaką papież darzył Tatry i górskie wędrówki. Jan Paweł II, jeszcze jako Karol Wojtyła, pierwsze wycieczki po tatrzańskich szlakach odbywał już w latach 30. Bogactwo i piękno podhalańskich szczytów odcisnęły trwałe piętno w papieskiej pamięci, przypominając mu o szczęśliwych chwilach dzieciństwa. Podczas wizyty Ojca Świętego w ojczyźnie w czerwcu 1983, w trakcie której odwiedził również ukochane góry, Jan Paweł II wypowiedział często cytowane dziś słowa: „Mogłem w dniu dzisiejszym spojrzeć z bliska na Tatry i odetchnąć powietrzem mojej młodości”. Na pamiątkę drugiej pielgrzymki papieża otwarto również pierwszy szlak papieski, który biegnie przez Dolinę Chochołowską.
Artystka w latach 1945-50 studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Krakowie i na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom uzyskała w 1952 roku w pracowni tkaniny na Wydziale Architektury Wnętrz, pod kierunkiem prof. Eleonory Plutyńskiej.
W latach 1952-57 pracowała w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, rozwijając zainteresowania przestrzenią architektoniczną. Zrealizowała ponad pięćdziesiąt monumentalnych tkanin do budynków użyteczności publicznej – teatrów, filharmonii, banków, hoteli; projektowała również wzory do produkcji krótkoseryjnej. Zajmowała się badaniami i popularyzacją wiedzy o tkaninie na łamach periodyków specjalistycznych. Uczestniczyła w prestiżowych pokazach i wystawach, między innymi w Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie, Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi, Biennale w Sao Paulo, Quadriennale we Frankfurcie, Triennale Sztuki Użytkowej w Mediolanie oraz w nowojorskim MoMA.
Description:
Invoice wall "Giewont", 1983
len, wool, 2 parts: 132 x 92 cm
1 part: 154 x 36 cm; on the reverse an original patch with a handwritten description of the work: 'JOLANTA OWIDZKA | WARSZAWA 1983 | SCIANA FAKTURALNA "GIEWONT" | WYKONANA PLL Z OKAZJI | DRUGIEJ PIELGRZYMKI DO POLSKI | OJCA SWIETEGO JANA PAWLA II-EGO | SUROWCE: LEN, WELNA (illegible fragment) | J. Owidzka', The work was created as a decoration for the interior of the plane on which Pope John Paul II was returning from his second pilgrimage to Poland,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
len, wełna
Sygnatura
na odwrociu autorska naszywka z odręcznym opisem pracy: 'JOLANTA OWIDZKA | WARSZAWA 1983 | ŚCIANA FAKTURALNA "GIEWONT" | WYKONANA PLL Z OKAZJI | DRUGIEJ PIELGRZYMKI DO POLSKI | OJCA ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II-EGO | SUROWCE: LEN, WEŁNA (fragment nieczytelny) | J. Owidzka'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0