Powrót do DESA.PL
16 of Liczba obiektów: 121
16
Władysław Hasior | "Bolesna", 1980
Estymacja:
45,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
42,000 zł
Aukcja na żywo
Zakopane, Zakopane!
Wymiary
176 x 50 x 24 cm (wymiary kasety)
Kategoria
Opis
asamblaż/tkanina, tworzywo sztuczne, metal, papier, plexi, szkło, tektura, 176 x 50 x 24 cm (wymiary kasety), sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Hasior W 1980 | "Bolesna"',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


W jednej z wypowiedzi na temat religijnego charakteru swoich asamblaży Władysław Hasior stwierdzał: „Mam szlachetne oczekiwanie, by ktoś tej głowy nie odczytał jako Matki Boskiej, ale pamiętał nade wszystko o tym, że jest to nie tylko Matka Boska, lecz skarb naszej kultury narodowej”. Artysta mówił w ten sposób o wizerunku Madonny z Krużlowej, którego reprodukcję wykorzystywał w pewnych swoich pracach. Tym samym dawał do zrozumienia, że obecność postaci znanych z Biblii, czy innych tekstów religijnych niekoniecznie musi być manifestacją jego własnej postawy duchowej i „wyznaniem wiary”, ale raczej może być traktowana jako praca z wizualnymi archetypami. Hasior, wykształcony w akademii sztuk pięknych, miał świadomość wielkiego oddziaływania obrazów religijnych na sztukę europejską. Sam na temat swojej pracy dyplomowej wybrał Drogę Krzyżową. W ten sposób wielka tradycja sztuki religijnej mogła spotkać się w jego twórczości z inną tradycją – wizualnością sztuki odpustowej, jarmarcznej, estetyką kiczowatych „świętych obrazków”. Choć warto pamiętać, że o ile Droga Krzyżowa była dziełem stricte religijnym, o tyle późniejsze prace Hasiora za swój temat miały religię – wchodziły z nią w dialog, ale same nie były sztuką religijną. Hasior nie tyle powielał obrazy świętych, co pracował z nimi, przetwarzał tak, by zyskały nowe oblicze, ale też znaczenie. Dobrym przykładem takiej postawy artysty jest prezentowana tutaj praca „Bolesna”. Hasior posłużył się w niej wizerunkiem kobiety, który znajduje się w centrum przedstawienia. Kim ona jest? Tytuł zdaje się wskazywać na Matkę Boską. „Bolesna” to jeden z jej przydomków obecnych w rytuale religijnym. Jednak uważne przyjrzenie się wizerunkowi pozwala zauważyć, że choć może to być część reprodukcji religijnego wizerunku Marii, można też w przedstawieniu doszukiwać się twarzy zwykłej, przypadkowej kobiety. W ten sposób twórca pokazuje, jak pewne percepcyjne przyzwyczajenia odbiorców sprawiają, że artysta może programować ich ogląd obrazu. Hasior we właściwy sobie sposób podkreśla tę treść – używa gwoździ, które ten przydomek Marii przekuwają (nomen omen) w fizyczną, destruktywną dla samego obrazu obecność ostrego metalu. Przebijają one bowiem powierzchnię obrazu, sugerując ból i zniszczenie. Podobny efekt tworzy potłuczona, ostra butelka. Z kolei koraliki zdają się symbolizować łzy kobiety/Marii. Użycie tkanin zwisających u dołu pozwala tę pracę powiązać ze sztandarami Hasiora. Tematyka prezentowanej tutaj pracy może wskazywać również na jej związki z obiektami takimi jak feretrony wykorzystywane w obrządku katolickim podczas uroczystych, barwnych procesji z okazji święta Bożego Ciała.
Studiował na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP. W latach 1957-68 pracował jako nauczyciel w Szkole Kenara w Zakopanem. W latach 1970-71 pracował jako scenograf w Teatrze Polskim we Wrocławiu i pedagog tamtejszej PWSSP. Znany przede wszystkim jako twórca monumentalnych rzeźb i łączonych wraz z ich realizacją akcji efemerycznych - Słoneczny rydwan, Płomienne ptaki, Ogniste ptaki, Płonące sztandary. Równolegle ze "Sztandarami" i realizacjami monumentalnymi tworzył kameralne rzeźby. W latach 80. i 90. tworzył "Portrety" w technice assemblage'u i collage'u. Asamblaże tworzył od 1957 roku. Reprezentował Polskę na Biennale w Sao Paulo w 1965 i 1971 roku, Biennale w Wenecji w 1970 roku i wielu innych prestiżowych międzynarodowych wystawach.

Description:
"Lady Of Sorrows", 1980
assemblage/fabric, synthetic material, metal, paper, plexiglass, glass, cardboard, 176 x 50 x 24 cm (dimensions of the cassette); signed, dated and described on the reverse: 'Hasior W 1980 | "Bolesna"',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Stan zachowania
0
Technika
asamblaż/tkanina, tworzywo sztuczne, metal, papier, plexi, szkło, tektura
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Hasior W 1980 | "Bolesna"'
Proweniencja
zakup bezpośrednio od artysty, lata 80. XX w.; kolekcja prywatna, Niemcy
Literatura
0
Wystawiany
0