Powrót do DESA.PL
7 of Liczba obiektów: 121
7
Józef Doskowski | Fantazja scenograficzna, około1925
Estymacja:
9,000 zł - 12,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Zakopane, Zakopane!
Wymiary
25,5 x 20 cm
Opis
kredka, ołówek, węgiel/papier, 25,5 x 20 cm, sygnowany p.d.: 'J. DOSKOWSKI', zgodnie z przekazem rodzinnym praca stanowi szkic scenograficzny do dramatu "Wariat i pielęgniarka - Nowe Wyzwolenie" Witkacego, premiera: 21 marca 1925 roku, Zakopane, Towarzystwo Teatralne.

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Józef Doskowski, pomimo przynależności do grupy Formistów, kluczowego ugrupowania awangardowego w Polsce, pozostaje do dnia dzisiejszego na uboczu polskiej historii sztuki. O znaczeniu i wartości twórczości Doskowskiego, świadczy chociażby fakt włączenia przez Władysława Strzemińskiego niezachowanej do dnia dzisiejszego kompozycji artysty „Baletnica” w skład założonej w lutym 1931 roku przez grupę twórczą „a.r.” Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej w łódzkim Muzeum Historii i Sztuki. Większość plastycznego dorobku Doskowskiego uległa rozproszeniu w czasie wojny, zaginęła lub została zniszczona. Spośród dokumentów przybliżających formę dzieł, które były mu najbliższe, pokazywanych na pierwszych wystawach w Krakowie i Lwowie, przetrwało jedynie kilka niewielkich fotografii. Kompozycje „W świetle” (1922), „Baletnica” (1922) i „Kwiat” (1924) są wykładnią artystycznych postulatów zarówno Doskowskiego jak i jak pozostałych członków grupy Formistów. Łączyło ich negowanie realizmu, tradycji mimesis i iluzji, ale również dystans do modernistycznych koncepcji symbolizmu, często o mistycznym zabarwieniu. Prezentowany w ofercie aukcji rysunek „Fantazja scenograficzna” stanowi znakomity przykład twórczości artysty. Przedstawiona postać, zakomponowana w samym centrum kompozycji, skonstruowana jest z rytmicznie ułożonych elementów: linii, łuków i płaszczyzn. Głównym tematem pracy jest ruch oraz próba porządkowania procesu wyodrębniania poszczególnych jego stadiów. Przenikanie linii, planów oraz konkretnych brył, wskazujących kierunki, w jakich przemieszcza się postrzegana zmysłowo forma nadaje unoszącym się w przestrzeni kształtom magiczną „jedność w wielości”, porównywalną z budową utworu muzycznego. Siła przekazu zawarta jest w rytmie abstrakcyjnych form, w których postać ulega dekompozycji. Doskowski od początku 1925 roku uczestniczył w spotkaniach, odczytach i dyskusjach organizowanych przez Towarzystwo „Sztuka Podhalańska” w Zakopanem. Był również aktywnym członkiem nowo powołanego zespołu teatralnego. 13 lipca 1925 roku Stanisław Ignacy Witkiewicz dokonał odczytu „Nieporozumienia teatralne”, który był wykładnią koncepcji „Czystej Formy” w teatrze. Odczyt odbył się w sali hotelu Morskie Oko w Zakopanem. Zgodnie z przekazem rodzinnym, „Fantazja scenograficzna” stanowi szkic scenograficzny do dramatu „Wariat i pielęgniarka — Nowe Wyzwolenie” Witkacego, którego premiera odbyła 21 marca 1925 roku, w Zakopanem, w Towarzystwie Teatralnym. W kontekście interpretacji ważnym podkreślenia jest fakt, iż Witkacy , obok Tytus Czyżewski i Leon Chwistka był czołowym teoretykiem grupy. Projekt scenografii do sztuki teatralnej Witkacego stworzonej w ramach działalności Teatru Formistycznego stanowi niezwykle ciekawy i rzadki dokument epoki oraz przykład artystycznej działalności Formistów.

Description:
Scenographic fantasy, circa 1925
crayon, pencil, charcoal/paper, 25.5 x 20 cm; signed lower right: 'J. DOSKOWSKI', according to family tradition, the work is a stage design sketch for Witkacy's "The Madman and the Nurse - New Liberation", premiere: March 21, 1925, Zakopane, Towarzystwo Teatralne.,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Stan zachowania
0
Technika
kredka, ołówek, węgiel/papier
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'J. DOSKOWSKI'
Proweniencja
z historycznej kolekcji Józefa Fedorowicza "Pimka" (1893-1963), meteorologa i kierownika stacji meteorologicznej w Zakopanego, artysty i aktora Teatru Formistycznego; kolekcja prywatna, Warszawa (krewni Józefa Fedorowicza)
Literatura
porównaj: Janusz Zagrodzki, Józef Doskowski. Formista, katalog wystawy, Olszewski Gallery, Warszawa 2022, nr kat. 21, 40, 42, 43
Wystawiany
0