28
Kazimierz Plater-Zyberk | Wiejskie podwórko
Estymacja:
5,500 zł - 7,000 zł
Sprzedane
4,800 zł
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Dawna
Wymiary
48,5 x 55 cm
Kategoria
Opis
olej/sklejka, 48,5 x 55 cm, sygnowany l.d.: 'K. Plater-Sieberg',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Kazimierz Plater-Zyberk był przede wszystkim pejzażystą, lecz w powszechnej wyobraźni Polaków zapisał się jako współautor (razem z Marią Obrębską) niezwykle popularnego w latach 30. plakatu „Cukier krzepi”. Grafika wystawiana po raz pierwszy w Pradze w 1934 szybko zdobyła sobie w kraju popularność i uważana jest za przykład jednej z najskuteczniejszych kampanii reklamowych XX-lecia. Plater-Zyberk nie chciał jednak kontynuować kariery w „branży kreatywnej” i przez całe swoje życie pozostał wierny malarstwu sztalugowemu. Artysta wywodził się ze środowiska polskiej arystokracji i ze strony matki związany był z rodziną Hutten-Czapskich. Jego studia artystyczne pozostają do dziś przedmiotem kontrowersji. Od 1904 razem z żoną przebywał w Monachium. Chociaż nie odnotowują go rejestry tamtejszej Akademii, wydaje się, że Plater-Zyberk kształcił się w niej jako wolny słuchacz. Jego profesorami byli – według Hilarego Majkowskiego – Herman Gröbera i Rudolf Schramm-Zittau. W latach 1906-07 i 1909-12 artysta wymieniany jest jako członek zwyczajny monachijskiego Kunstverein. Dużo podróżował po Europie, ale miesiące zimowe zawsze spędzał w Monachium. Od 1915 mieszkał w Szwajcarii, a od 1919 w Polsce (m.in. w Warszawie, Lidzbarku, Poznaniu, Nekli, Kazimierzu Biskupim koło Konina). Od 1922 należał do poznańskiej grupy artystów „Świt”, a w latach 1936, 1938 i 1939 został wymieniony wśród członków Grupy Artystów Wielkopolskich „Plastyka”. Wystawiał w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w 1914, 1920 (kolekcja prac), w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Poznaniu, w Wilnie (1915), w Bydgoszczy (1936), a także w Pradze w 1934. Był przede wszystkim pejzażystą; malował także martwe natury oraz portrety. Posługiwał się postimpresjonistyczną paletą.
Wg Majkowskiego od 1904 uczył się w akademii monachijskiej u H. Gröbera i Schramm - Zittau; w latach 1906- 07 i 1909- 12 wymieniany jako członek zwyczajny monachijskiego Kunstverein. Od 1915 mieszkał w Szwajcarii, a od 1919 w mieszkał w Polsce (m.in. w Warszawie, Lidzbarku, Poznaniu, Nekli, Kazimierzu Biskupim k. Konina). Od 1922 roku należał do poznańskiej grupy artystów "Świt", a w latach 1936, 1938 i 1939 został wymieniony wśród członków Grupy Artystów Wielkopolskich "Plastyka". Wystawiał w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w 1914, 1920 (kolekcja prac), w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Poznaniu, w Wilnie (1915), w Bydgoszczy (1936), a także w Pradze w 1934 Był przede wszystkim pejzażystą; malował także kwiaty ("Lwie pyszczki", "Ostróżki", oba wystawione w 1927) oraz portrety.
Description:
Country yard
oil/plywood, 48.5 x 55 cm; signed lower left: 'K. Plater-Sieberg',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Kazimierz Plater-Zyberk był przede wszystkim pejzażystą, lecz w powszechnej wyobraźni Polaków zapisał się jako współautor (razem z Marią Obrębską) niezwykle popularnego w latach 30. plakatu „Cukier krzepi”. Grafika wystawiana po raz pierwszy w Pradze w 1934 szybko zdobyła sobie w kraju popularność i uważana jest za przykład jednej z najskuteczniejszych kampanii reklamowych XX-lecia. Plater-Zyberk nie chciał jednak kontynuować kariery w „branży kreatywnej” i przez całe swoje życie pozostał wierny malarstwu sztalugowemu. Artysta wywodził się ze środowiska polskiej arystokracji i ze strony matki związany był z rodziną Hutten-Czapskich. Jego studia artystyczne pozostają do dziś przedmiotem kontrowersji. Od 1904 razem z żoną przebywał w Monachium. Chociaż nie odnotowują go rejestry tamtejszej Akademii, wydaje się, że Plater-Zyberk kształcił się w niej jako wolny słuchacz. Jego profesorami byli – według Hilarego Majkowskiego – Herman Gröbera i Rudolf Schramm-Zittau. W latach 1906-07 i 1909-12 artysta wymieniany jest jako członek zwyczajny monachijskiego Kunstverein. Dużo podróżował po Europie, ale miesiące zimowe zawsze spędzał w Monachium. Od 1915 mieszkał w Szwajcarii, a od 1919 w Polsce (m.in. w Warszawie, Lidzbarku, Poznaniu, Nekli, Kazimierzu Biskupim koło Konina). Od 1922 należał do poznańskiej grupy artystów „Świt”, a w latach 1936, 1938 i 1939 został wymieniony wśród członków Grupy Artystów Wielkopolskich „Plastyka”. Wystawiał w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w 1914, 1920 (kolekcja prac), w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Poznaniu, w Wilnie (1915), w Bydgoszczy (1936), a także w Pradze w 1934. Był przede wszystkim pejzażystą; malował także martwe natury oraz portrety. Posługiwał się postimpresjonistyczną paletą.
Wg Majkowskiego od 1904 uczył się w akademii monachijskiej u H. Gröbera i Schramm - Zittau; w latach 1906- 07 i 1909- 12 wymieniany jako członek zwyczajny monachijskiego Kunstverein. Od 1915 mieszkał w Szwajcarii, a od 1919 w mieszkał w Polsce (m.in. w Warszawie, Lidzbarku, Poznaniu, Nekli, Kazimierzu Biskupim k. Konina). Od 1922 roku należał do poznańskiej grupy artystów "Świt", a w latach 1936, 1938 i 1939 został wymieniony wśród członków Grupy Artystów Wielkopolskich "Plastyka". Wystawiał w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w 1914, 1920 (kolekcja prac), w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Poznaniu, w Wilnie (1915), w Bydgoszczy (1936), a także w Pradze w 1934 Był przede wszystkim pejzażystą; malował także kwiaty ("Lwie pyszczki", "Ostróżki", oba wystawione w 1927) oraz portrety.
Description:
Country yard
oil/plywood, 48.5 x 55 cm; signed lower left: 'K. Plater-Sieberg',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/sklejka
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'K. Plater-Sieberg'