120
Zygmunt Józef Menkes | "Młodość (Chłopiec z gołębiami)"
Estymacja:
120,000 zł - 180,000 zł
Sprzedane
110,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja II
Wymiary
127 x 76,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 127 x 76,5 cm, sygnowany p.d.: 'Menkes', na odwrociu papierowa nalepka galeryjna z opisem: 'ARTIST SIGMUND MENKES | TITLE Youthful (Boy with Doves) | MEDIUM oil | No 1590'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Chłopiec z gołębiami” to kontaminacja indywidualnych cech warsztatu Zygmunta Menkesa, oryginalnych środków wyrazu podpartych doświadczeniem fowizmu oraz symbolicznej treści. Autor nasycił dzieło tym, co stanowi o jakości i rozpoznawalności jego sztuki – kolorem. Kolor w twórczości Menkesa odgrywa główną rolę, a sam artysta uznawany jest za jednego z najznakomitszych kolorystów naszych czasów. Wprowadził do swojej palety zdecydowaną kolorystykę, bazując na czerniach, czerwieniach i błękicie, a do obserwowanej wzrokowo rzeczywistości podchodził w sposób zupełnie antynaturalistyczny. Menkes próbował zamknąć esencję i przeżyte odczucie przedmiotów w ciemnych plamach i wyrazistym rysunku. Komponowanie kolorystyczne płótna przez Menkesa przybierało różnorodne oblicza, ponieważ artysta posiadał zdolność do operowania zmysłową ciepłą barwą, a także żywą plamą, która nakładana była przez artystę szpachlą. Nadaje to jego dziełom silnego efektu spontaniczności, a jednocześnie przepychu. Oglądając uważnie jego obrazy, można zauważyć, że pod ową zewnętrzną szorstkością kryje się szczególna wrażliwość, ponieważ jego płótna składają się z niezliczonej ilości prawie niedostrzegalnych dotknięć pędzla. Wielką siłą malarstwa Menkesa jest operowanie linią na pograniczu abstrakcji. Menkes doskonale potrafi zorganizować proces percepcji widza, który w pozornie rozbitych i nielogicznych pociągnięciach pędzla dostrzega konkretny treściowo przekaz. Sam Menkes mówił: „Zawsze wierzyłem w to, że jedynie harmonia między abstrakcyjnymi wartościami języka plastycznego oraz wewnętrzny i bezpośredni kontakt z życiem i naturą (jak też osobisty stosunek do życia) mogą tylko prowadzić artystę do stworzenia dzieła sztuki. Bez tej harmonii jedynie laboratoryjny eksperyment lub sentymentalna ilustracja jest rezultatem”. Działanie na pograniczu plastycznych konwencji wyznacza osobisty styl artysty. Należy zwrócić uwagę, iż na ukształtowanie stylu artysty niewątpliwy wpływ miał jego kontakt i fascynacja fowizmem oraz sztuką Henri Matisse’a. Ta recepcja jest doskonale widoczna w „Chłopcu z gołębiami”. Wzorem swojego mistrza artysta posłużył się w dużej mierze zestawieniem czystych kolorów, pośród których dominuje błękit. Menkes świadomie wprowadził do obrazu uproszczone środki wyrazu, zredukował je do dwuwymiarowej płaszczyzny zbudowanej jaskrawymi i kontrastowymi plamami barwnymi, których głównym zadaniem jest przedstawienie jakości emocjonalnej. Nie bez powodu Menkes zastosował pewne przeskalowanie postaci, obudował ją konturem, zmiękczył prawa perspektywy – to ukłon w stronę korzenia fowizmu, z jakiego wyrosła jego dojrzała sztuka. Warto odnotować fakt, iż „Chłopiec z gołębiami” w pewien sposób nawiązuje do jednej z prac Matisse’a – „Ikar”; Matisse w oszczędnych środkach plastycznych ukazał Ikara jako czarną postać spadającą na tle błękitnego nieba. „Chłopiec z gołębiami” jest próbą artystycznej interpretacji symbolu wolności. Menkes podparł się symboliką otwartej klatki, z której ulatuje gołąb, a także zakomponowaniem głównej figury, która w ufnym geście otwiera ramiona ku niebu; znaczenie ma również fakt, iż postać ma na sobie coś na kształt białej tuniki, a otacza ją nieograniczona przestrzeń błękitnego nieba stanowiąca nie tylko o swobodzie, ale także o symbolicznym miejscu bytowania Boga.
Studiował w Szkole Przemysłowej we Lwowie, następnie w krakowskiej ASP. Uczył się także w pracowni Alexandra Archipenki w Berlinie. W 1923 wyjechał do Paryża, gdzie wszedł w krąg malarzy Ecole de Paris. Wystawiał na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuileries. Związany był z życiem artystycznym w Polsce. Należał do ugrupowania Nowa Generacja, był członkiem Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik. Malował pejzaże, kompozycje figuralne, akty, portrety, martwe natury, sceny z życia Żydów. Poza malarstwem olejnym, tworzył również gwasze, akwarele i rysunki.
Description:
'Youthfulness (Boy with the pigeons)'
oil/canvas, 127 x 76.5 cm; signed lower right: 'Menkes', on the reverse paper label with a description of the work: 'ARTIST SIGMUND MENKES | TITLE Youthful (Boy with Doves) | MEDIUM oil | No 1590',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Chłopiec z gołębiami” to kontaminacja indywidualnych cech warsztatu Zygmunta Menkesa, oryginalnych środków wyrazu podpartych doświadczeniem fowizmu oraz symbolicznej treści. Autor nasycił dzieło tym, co stanowi o jakości i rozpoznawalności jego sztuki – kolorem. Kolor w twórczości Menkesa odgrywa główną rolę, a sam artysta uznawany jest za jednego z najznakomitszych kolorystów naszych czasów. Wprowadził do swojej palety zdecydowaną kolorystykę, bazując na czerniach, czerwieniach i błękicie, a do obserwowanej wzrokowo rzeczywistości podchodził w sposób zupełnie antynaturalistyczny. Menkes próbował zamknąć esencję i przeżyte odczucie przedmiotów w ciemnych plamach i wyrazistym rysunku. Komponowanie kolorystyczne płótna przez Menkesa przybierało różnorodne oblicza, ponieważ artysta posiadał zdolność do operowania zmysłową ciepłą barwą, a także żywą plamą, która nakładana była przez artystę szpachlą. Nadaje to jego dziełom silnego efektu spontaniczności, a jednocześnie przepychu. Oglądając uważnie jego obrazy, można zauważyć, że pod ową zewnętrzną szorstkością kryje się szczególna wrażliwość, ponieważ jego płótna składają się z niezliczonej ilości prawie niedostrzegalnych dotknięć pędzla. Wielką siłą malarstwa Menkesa jest operowanie linią na pograniczu abstrakcji. Menkes doskonale potrafi zorganizować proces percepcji widza, który w pozornie rozbitych i nielogicznych pociągnięciach pędzla dostrzega konkretny treściowo przekaz. Sam Menkes mówił: „Zawsze wierzyłem w to, że jedynie harmonia między abstrakcyjnymi wartościami języka plastycznego oraz wewnętrzny i bezpośredni kontakt z życiem i naturą (jak też osobisty stosunek do życia) mogą tylko prowadzić artystę do stworzenia dzieła sztuki. Bez tej harmonii jedynie laboratoryjny eksperyment lub sentymentalna ilustracja jest rezultatem”. Działanie na pograniczu plastycznych konwencji wyznacza osobisty styl artysty. Należy zwrócić uwagę, iż na ukształtowanie stylu artysty niewątpliwy wpływ miał jego kontakt i fascynacja fowizmem oraz sztuką Henri Matisse’a. Ta recepcja jest doskonale widoczna w „Chłopcu z gołębiami”. Wzorem swojego mistrza artysta posłużył się w dużej mierze zestawieniem czystych kolorów, pośród których dominuje błękit. Menkes świadomie wprowadził do obrazu uproszczone środki wyrazu, zredukował je do dwuwymiarowej płaszczyzny zbudowanej jaskrawymi i kontrastowymi plamami barwnymi, których głównym zadaniem jest przedstawienie jakości emocjonalnej. Nie bez powodu Menkes zastosował pewne przeskalowanie postaci, obudował ją konturem, zmiękczył prawa perspektywy – to ukłon w stronę korzenia fowizmu, z jakiego wyrosła jego dojrzała sztuka. Warto odnotować fakt, iż „Chłopiec z gołębiami” w pewien sposób nawiązuje do jednej z prac Matisse’a – „Ikar”; Matisse w oszczędnych środkach plastycznych ukazał Ikara jako czarną postać spadającą na tle błękitnego nieba. „Chłopiec z gołębiami” jest próbą artystycznej interpretacji symbolu wolności. Menkes podparł się symboliką otwartej klatki, z której ulatuje gołąb, a także zakomponowaniem głównej figury, która w ufnym geście otwiera ramiona ku niebu; znaczenie ma również fakt, iż postać ma na sobie coś na kształt białej tuniki, a otacza ją nieograniczona przestrzeń błękitnego nieba stanowiąca nie tylko o swobodzie, ale także o symbolicznym miejscu bytowania Boga.
Studiował w Szkole Przemysłowej we Lwowie, następnie w krakowskiej ASP. Uczył się także w pracowni Alexandra Archipenki w Berlinie. W 1923 wyjechał do Paryża, gdzie wszedł w krąg malarzy Ecole de Paris. Wystawiał na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuileries. Związany był z życiem artystycznym w Polsce. Należał do ugrupowania Nowa Generacja, był członkiem Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik. Malował pejzaże, kompozycje figuralne, akty, portrety, martwe natury, sceny z życia Żydów. Poza malarstwem olejnym, tworzył również gwasze, akwarele i rysunki.
Description:
'Youthfulness (Boy with the pigeons)'
oil/canvas, 127 x 76.5 cm; signed lower right: 'Menkes', on the reverse paper label with a description of the work: 'ARTIST SIGMUND MENKES | TITLE Youthful (Boy with Doves) | MEDIUM oil | No 1590',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Menkes'
Proweniencja
DESA Unicum, Warszawa, maj 2020; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
porównaj: Sigmund Menkes 1896 - 1986. Riverdale, Nowy Jork, 1933, poz. 87 (nlb.)
Wystawiany
0