Powrót do DESA.PL
105 of Liczba obiektów: 102
105
Alfred Wierusz-Kowalski | "Dożynki" ("Powrót z pola"), 1915
Estymacja:
450,000 zł - 600,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja II
Wymiary
32 x 55 cm
Opis
olej/płótno (dublowane), 32 x 55 cm, sygnowany l.d.: 'A. Wierusz Kowalski', na krośnie malarskim papierowa nalepka wystawowa Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim w Warszawie oraz fragmentarycznie zachowana papierowa nalepka wystawowa z Monachium

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Swoją edukację artystyczną rozpoczął w warszawskiej Klasie Rysunkowej, gdzie uczył się od 1865 roku pod kierunkiem Rafała Hadziewicza, Aleksandra Kamińskiego i Wojciecha Gersona. Studia kontynuował w Akademii Sztuk Pięknych w Dreźnie, dokąd wyjechał w 1871 oraz w Pradze w roku 1872. 18. października 1873 zapisał się do Akademii Monachijskiej (Malschule) i studiował tam pod kierunkiem Aleksandra Wagnera. W roku 1874 przeniósł się do pracowni Józefa Brandta. Powodzenie jakie w krótkim czasie zdobył na rynku sztuki spowodowało, że osiadł w Monachium na stałe. Wystawiał w Glaspalast, gdzie na wystawach międzynarodowych w 1883 zdobył medal drugiej, a w 1892 pierwszej klasy. Był aktywnym uczestnikiem życia polskiej koloni artystycznej w Monachium. Wraz z Józefem Brandtem i Władysławem Czachórskim przewodniczył towarzystwu wspólnej pomocy dla popierania młodych artystów powołanemu przez środowisko polskie w 1894 roku. W 1890 otrzymał tytuł honorowego członka Akademii Monachijskiej. Monachium opuszczał rzadko – poza wyjazdami w rodzime strony. Około 1897 zakupił majątek Mikorzyn koło Konina, w którym przebywał, gdy tylko przyjeżdżał do kraju). W 1903 roku zwiedził północną Afrykę w poszukiwaniu nowych motywów dla swojego malarstwa.

Brał udział w licznych wystawach międzynarodowych, przede wszystkim w Monachium, Berlinie i Wiedniu, gdzie w 1894 zdobył złoty medal. Swoje prace prezentował także na wystawach krajowych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie zorganizowano jego wystawy indywidualne kolejno w 1892 i 1908 oraz w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, w latach 1893, 1895-96 i 1898–1900, a także w Salonie Aleksandra Krywulta. Dokonania artystyczne malarza zostały spopularyzowane przez ilustrowane czasopisma zamieszczające drzeworytnicze reprodukcje rysunków i obrazów – pojawiały się one od 1894 roku głównie na łamach "Kłosów", "Tygodnika Ilustrowanego" i wielu pismach zagranicznych. Twórczość malarza zdominowana była przez sceny rodzajowe z życia polskiej wsi, dworków polskich oraz małych miasteczek. Najczęstszym motywem tych obrazów był koń, silnie związany z człowiekiem, przedstawiany w wiejskim krajobrazie, najczęściej zimowym. Największą popularnością wśród publiczności i handlarzy obrazów cieszyły się kompozycje z motywem wilka, przedstawianego w nocnym, zimowym pejzażu, bądź całych watach napadających na konie i podróżnych w saniach, powtarzane w różnych wariantach i formatach. Częste w dorobku artystycznym Wierusza-Kowalskiego są także sceny myśliwskie. Obrazy malarza znajdują się m.in. w kolekcjach Neue Pinakothek w Monachium, w muzeach w Dreźnie, Królewcu, Antwerpii, Berlinie i w Stanach Zjednoczonych.

Description:
"Harvest festival" ("Return form the field"), 1915
oil/ lined canvas , 32 x 55 cm; signed lower left.: 'A. Wierusz Kowalski', on the stretcher a paper exhibition label of Society for the Encouragement of Fine Arts in the Kingdom of Poland in Warsaw and a partially preserved paper exhibition label from Munich,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno (dublowane)
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'A. Wierusz Kowalski'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
porównaj:; Hans-Peter Bühler, Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni. Polska Szkoła Monachijska, tłum. Tomasz Kozłowski, Warszawa 1977, s. 29 (il.); pocztówka archiwalna, wyd. A. W. E., Warszawa około 1903-1905; "Tygodnik Ilustrowany" 1901, s. 627 (il.)
Wystawiany
"Wystawa poświęcona pamięci zmarłych w ostanim dwuleciu mistrzów: Chełmońskiego, Brandta, Kowalskiego, Witkiewicza" Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim, październik - grudzień 1915 (?)