104
Bohdan Kleczyński | Sanna, 1887
Estymacja:
120,000 zł - 180,000 zł
Sprzedane
120,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja II
Artysta
Bohdan Kleczyński (1851 - 1916)
Wymiary
76,8 x 121,3 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno (dublowane), 76,8 x 121,3 cm, sygnowany, opisany i datowany l.d.: 'Bohdan Kleczynski Monachium 87', opisany na krośnie numerem: '88', papierowa nalepka aukcyjna oraz fragmentarycznie zachowana papierowa nalepka inwentarzowa
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Prezentowany obraz pochodzi z monachijskiego okresu twórczości artysty i powstał na rok przed jego powrotem do kraju. Kleczyński znalazł się w Niemczech jeszcze na początku lat 70. XIX wieku, ale jego wyjazd nie miał związku ze sztuką. Przyszły malarz studiował w Heidelbergu ekonomię. Artystyczną edukację rozpoczął dopiero około 1876 roku w Warszawie, w klasie rysunkowej Wojciecha Gersona. Jego wczesne obrazy w 1877 roku pozytywnie ocenił Józef Ignacy Kraszewski. Zapewne za namową profesorów artysta kontynuował edukację we Florencji, by potem przenieść się do Monachium gdzie uczył się w pracowni Józefa Brandta. Ten nieformalny przywódca polskiej kolonii artystycznej nad Izarą wywarł na Kleczyńskiego przemożny wpływ – zarówno jeśli chodzi o podejmowane tematy jak też repertuar środków malarskich. Malarstwo Kleczyńskiego zdradza również pokrewieństwa z wczesną fazą twórczości Józefa Chełmońskiego i sztuką Alfreda Wierusza Kowalskiego. W Niemczech artysta malował, podobnie jak inni polscy „Monachijczycy”, sceny rodzajowe: kuligi i sceny myśliwskie osadzone przeważnie na ukraińskich stepach. Swoje prace sprzedawał przede wszystkim zagranicą: w Anglii i Niemczech. Wystawiał jednak również w Polsce, m.in. w warszawskiej Zachęcie, Salonie Krywulta oraz w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie W 1888 roku artysta powrócił do kraju gdzie oddał się życiu gospodarskiemu (m.in. hodowla koni) oraz działalności politycznej. Niestety, w wyniku działań na froncie I wojny światowej, jego dorobek malarski z lat 1888-1920 jest właściwie nieznany
Bohdan Kleczyński był jednym ze znamienitszych malarzy należących do kręgu „polskich monachijczyków". Po studiach w Odessie i Krakowie, studiował ekonomię na uniwersytecie w Heidelbergu. Naukę malarstwa rozpoczął w warszawskiej Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona. W 1880 przebywał krótko we Florencji, a następnie zapisał się do Naturklasse w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Uczył się także w prywatnej szkole Józefa Brandta. W 1888 wrócił do ojczyzny i zajął się prowadzeniem gospodarstwa w Zielonym Rogu, a od 1889 w majątku Knyszkowice na Podolu, gdzie prowadził hodowlę koni. W 1918 przeniósł się do Krakowa.
Malował przede wszystkim sceny rodzajowe i myśliwskie, jeźdźców, sanny, kuligi, napady wilków oraz sceny, w których królowal motyw konia. W jego twórczości, ukształtowanej w kręgu Józefa Brandta, odnaleźć można również inspiracje malarstwem Juliusza Kossaka, Alfreda Wierusza-Kowalskiego i Józefa Chełmońskiego.
W 1888 artysta wziął udział w jubileuszowej wystawie w Monachium, swoje prace wystawiał również na wystawach w Polsce - w TZSP (1879-1881, 1889) i w Salonie Krywulta (1883,1888-1889) w Warszawie oraz w TPSP w Krakowie (1881, 1883). Jego obrazy cieszące się dużym powodzeniem sprzedawano także w USA i Anglii. Dziś znane są właściwie tylko prace z tego monachijskiego okresu. Obrazy malowane w latach późniejszych na Ukrainie w większości zaginęły w czasie pierwszej wojny światowej.
Description:
Sledging, 1887
oil/lined canvas, 76.8 x 121.3 cm; signed, dated and inscribed lower left: 'Bohdan Kleczynski Monachium 87',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Prezentowany obraz pochodzi z monachijskiego okresu twórczości artysty i powstał na rok przed jego powrotem do kraju. Kleczyński znalazł się w Niemczech jeszcze na początku lat 70. XIX wieku, ale jego wyjazd nie miał związku ze sztuką. Przyszły malarz studiował w Heidelbergu ekonomię. Artystyczną edukację rozpoczął dopiero około 1876 roku w Warszawie, w klasie rysunkowej Wojciecha Gersona. Jego wczesne obrazy w 1877 roku pozytywnie ocenił Józef Ignacy Kraszewski. Zapewne za namową profesorów artysta kontynuował edukację we Florencji, by potem przenieść się do Monachium gdzie uczył się w pracowni Józefa Brandta. Ten nieformalny przywódca polskiej kolonii artystycznej nad Izarą wywarł na Kleczyńskiego przemożny wpływ – zarówno jeśli chodzi o podejmowane tematy jak też repertuar środków malarskich. Malarstwo Kleczyńskiego zdradza również pokrewieństwa z wczesną fazą twórczości Józefa Chełmońskiego i sztuką Alfreda Wierusza Kowalskiego. W Niemczech artysta malował, podobnie jak inni polscy „Monachijczycy”, sceny rodzajowe: kuligi i sceny myśliwskie osadzone przeważnie na ukraińskich stepach. Swoje prace sprzedawał przede wszystkim zagranicą: w Anglii i Niemczech. Wystawiał jednak również w Polsce, m.in. w warszawskiej Zachęcie, Salonie Krywulta oraz w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie W 1888 roku artysta powrócił do kraju gdzie oddał się życiu gospodarskiemu (m.in. hodowla koni) oraz działalności politycznej. Niestety, w wyniku działań na froncie I wojny światowej, jego dorobek malarski z lat 1888-1920 jest właściwie nieznany
Bohdan Kleczyński był jednym ze znamienitszych malarzy należących do kręgu „polskich monachijczyków". Po studiach w Odessie i Krakowie, studiował ekonomię na uniwersytecie w Heidelbergu. Naukę malarstwa rozpoczął w warszawskiej Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona. W 1880 przebywał krótko we Florencji, a następnie zapisał się do Naturklasse w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Uczył się także w prywatnej szkole Józefa Brandta. W 1888 wrócił do ojczyzny i zajął się prowadzeniem gospodarstwa w Zielonym Rogu, a od 1889 w majątku Knyszkowice na Podolu, gdzie prowadził hodowlę koni. W 1918 przeniósł się do Krakowa.
Malował przede wszystkim sceny rodzajowe i myśliwskie, jeźdźców, sanny, kuligi, napady wilków oraz sceny, w których królowal motyw konia. W jego twórczości, ukształtowanej w kręgu Józefa Brandta, odnaleźć można również inspiracje malarstwem Juliusza Kossaka, Alfreda Wierusza-Kowalskiego i Józefa Chełmońskiego.
W 1888 artysta wziął udział w jubileuszowej wystawie w Monachium, swoje prace wystawiał również na wystawach w Polsce - w TZSP (1879-1881, 1889) i w Salonie Krywulta (1883,1888-1889) w Warszawie oraz w TPSP w Krakowie (1881, 1883). Jego obrazy cieszące się dużym powodzeniem sprzedawano także w USA i Anglii. Dziś znane są właściwie tylko prace z tego monachijskiego okresu. Obrazy malowane w latach późniejszych na Ukrainie w większości zaginęły w czasie pierwszej wojny światowej.
Description:
Sledging, 1887
oil/lined canvas, 76.8 x 121.3 cm; signed, dated and inscribed lower left: 'Bohdan Kleczynski Monachium 87',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno (dublowane)
Sygnatura
sygnowany, opisany i datowany l.d.: 'Bohdan Kleczynski Monachium 87'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Stany Zjedoczone; dom aukcyjny Christie's, Nowy Jork, luty 2016; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0