Powrót do DESA.PL
6106 of Liczba obiektów: 38
Obiekt jest zamknięty Józef Pankiewicz | Aleja w Meudon, około 1902
Józef Pankiewicz | Aleja w Meudon, około 1902 - 1Józef Pankiewicz | Aleja w Meudon, około 1902 - 2Józef Pankiewicz | Aleja w Meudon, około 1902 - 3Józef Pankiewicz | Aleja w Meudon, około 1902 - 4Józef Pankiewicz | Aleja w Meudon, około 1902 - 5Józef Pankiewicz | Aleja w Meudon, około 1902 - 6
6106
Józef Pankiewicz | Aleja w Meudon, około 1902
Estymacja:
1,800 zł - 2,400 zł
Sprzedane
1,100 zł
Aukcja online
Grafika Artystyczna. Sztuka Dawna
Wymiary
12 x 15,7 cm
Kategoria
Opis
akwaforta, sucha igła/papier, 12 x 15,7 cm, sygnowana ołówkiem p.d.: 'Pankiewicz', numerowana l.d.: 29, Praca pochodzi z teki Józefa Pankiewicza Quatorze Eaux-Fortes wydanej w Paryżu w 1905 roku

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


W latach 1884 - 85 uczył się w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Wojciecha Gersona i Aleksandra Kamińskiego, następnie wraz z Władysławem Podkowińskim wyjechał do Petersburga, aby w latach 1885-86 przebywać na stypendium w tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. W 1889 obaj artyści udali się do Paryża; tam jego obraz "Targ na jarzyny na placu za żelazną bramą" (1888) został nagrodzony srebrnym medalem na Wystawie Powszechnej. Zapoznawszy się z pracami impresjonistów po powrocie do Warszawy w 1890 roku, starał się przenieść na rodzimy grunt francuskie trendy malarskie. Nawiązujący do impresjonizmu "Targ na kwiaty przed kościołem Św. Magdaleny w Paryżu" (1890) spotkał się z nieprzychylnym odbiorem polskiej krytyki i publiczności, która doradzała malarzowi wizytę u okulisty. W latach następnych twórczość artysty pozostawał pod wpływem symbolizmu - tworzył nastrojowe nokturny o ciemnym, niemal monochromatycznym kolorycie: Rynek Starego Miasta w Warszawie nocą (1892) Dorożka nocą (1896), Łabędzie w ogrodzie Saskim (1896) Park w Duboju (1897). Inspirowany m.in. twórczością Jamesa Whistlera stworzy cykl nastrojowych portretów m.in. Portret Dziewczynki w czerwonej sukni (1897), Portret Pani Oderfeldowej z córką (1897, nagrodzony na Wystawie Powszechnej w Paryżu złotym medalem). W 1897 roku został członkiem krakowskiego Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. W latach 1897-1906 podróżował po zachodniej Europie zwiedzając Holandię, Belgię, Włochy, Anglię, Niemcy i Francję. Kolejne wakacyjne wizyty we Francji - od 1908 roku, kiedy nawiązał przyjaźń między innymi z Pierrem Bonnardem i Felixem Fénéonem - zaowocowały szeregiem obrazów i akwafort przedstawiających widoki Concarneaux, St. Valery en Caux, Collioure, Saint-Tropez, Vernon i Giverny. Prezentowany obraz pochodzi z tego okresu twórczości artysty. W roku 1906 został profesorem ASP w Krakowie. Zaświadcza o tym m.in. seria martwych natur w tym najznakomitsza Martwa natura z owocami i nożem (1909). Wojenne lata 1914-19 spędził w Hiszpanii, gdzie zaprzyjaźnił się z Robertem Delaunayem, któremu zawdzięcza zmianę stylu. Płótna ‘okresu hiszpańskiego’ cechuje geometryzacja (wpływ kubizmu) oraz intensywność płasko kładzionych barw - wpływ fowizmu. W latach 20. zainicjował nurt polskiego koloryzmu nawiązujący do twórczości francuskich postimpresjonistów. Jako pedagog patronował grupie malarzy i grafików skupionych w Komitecie Paryskim zwanych potocznie kapistami. W jej skład wchodzili m.in. Jan Cybis, Artur Nacht-Samborski, Józef Czapski, Zygmunt Waliszewski i Piotr Potworowski. Od 1923 roku został ponownie profesorem ASP w Krakowie, a od 1925 roku kierował filią tej uczelni w Paryżu. Lata powojenne przynoszą kolejną zmianę stylu Pankiewicza. Stopniowo rezygnował z czystego, intensywnego, dekoracyjnego koloru na rzecz malarstwa walorowego, będącego obiektywną wizją rzeczywistość. Częstym tematem powojennych prac malarza są „pejzaże z puszystymi koronami drzew” okolic Sanary, Cassis i La Ciôtat.

Description:
Alley in Meudon, circa 1902
etching, drypoint/paper, 12 x 15.7 cm; signed with pencil lower right: 'Pankiewicz', numbered lower left: 29, From the Quatorze Eaux-Fortes portfolio edited in Paris in 1905,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Stan zachowania
praca oprawiona
Technika
akwaforta, sucha igła/papier
Sygnatura
sygnowana ołówkiem p.d.: 'Pankiewicz', numerowana l.d.: 29
Literatura
Józef Pankiewicz, Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2006, s. 296, poz. kat. 35, por. IV/58/7 teka; Irena Kossowska, Narodziny polskiej grafiki artystycznej 1897-1917, Kraków 2000, s. 104, il. 86; Pięć wieków grafiki polskiej, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie, red. Irena Jakimowicz, Warszawa 1997, s. 347, nr 424; Joanna Szczepińska, Realizm - impresjonizm - symbolizm w malarstwie Józefa Pankiewicza, cz. I: Tekst, cz. II: Katalog, maszynopis niepublikowanej pracy doktorskiej, pisanej pod kierunkiem prof. Juliusza Starzyńskiego na Uniwersytecie Warszawskim, 1964, Wydział Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, cz. II, s. 66, nr 231 [Aleja w Meudon]; Mieczysław Radojewski, Wystawa grafik Józefa Pankiewicza, Wrocław 1959, s. 12,24, il. 7 (Stan III), nr 71 (stan I), 72 (stan II), 73 (stan III); Józef Pankiewicz, katalog wystawy, ZZPAP w Olsztynie, Muzeum Mazurskie Zamek, Olsztyn 1949, s. 14, nr 67 [Pejzaż z domkiem]; Wystawa pośmiertna Józefa Pankiewicza, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Kraków 1946, s. 11, nr 45 [Domek w głębi parku?, 12 x 15,9]; Pierwsza Wystawa Okrężna Grafiki Polskiej, katalog wystawy, Związek Polskich Artystów Grafików, Warszawa 1922, s. 20, nr 108 [Dęby?] ; Ausstellung der Vereinigung polnischer Künstler „Sztuka” Hagenbund, Wien 1908,; s. 22, nr 131 [Meudon]; Kamil Mauclair, Akwaforty Pankiewicza, „Sztuka" 1905 (Paris), nr 10, tabl. VII, s. 421 (VII. Widoki francuskie)