Powrót do DESA.PL
6104 of Liczba obiektów: 38
Obiekt jest zamknięty Zofia Stryjeńska | Chłop z Polesia i gospodarz z Lubelszczyzny, plansza XXXII z teki 'Polish Peasants' Costumes', 1939
Zofia Stryjeńska | Chłop z Polesia i gospodarz z Lubelszczyzny, plansza XXXII z teki 'Polish Peasants' Costumes', 1939 - 1Zofia Stryjeńska | Chłop z Polesia i gospodarz z Lubelszczyzny, plansza XXXII z teki 'Polish Peasants' Costumes', 1939 - 2Zofia Stryjeńska | Chłop z Polesia i gospodarz z Lubelszczyzny, plansza XXXII z teki 'Polish Peasants' Costumes', 1939 - 3Zofia Stryjeńska | Chłop z Polesia i gospodarz z Lubelszczyzny, plansza XXXII z teki 'Polish Peasants' Costumes', 1939 - 4Zofia Stryjeńska | Chłop z Polesia i gospodarz z Lubelszczyzny, plansza XXXII z teki 'Polish Peasants' Costumes', 1939 - 5
6104
Zofia Stryjeńska | Chłop z Polesia i gospodarz z Lubelszczyzny, plansza XXXII z teki 'Polish Peasants' Costumes', 1939
Cena wywoławcza: 1,400 zł
Estymacja:
1,500 zł - 2,500 zł
Zakończone
Aukcja online
Grafika Artystyczna. Sztuka Dawna
Wymiary
50 x 39,3 cm
Kategoria
Opis
gwasz, litografia barwna/karton, 50 x 39,3 cm, sygnowany p.d.: 'Z. Stryjeńska', Praca pochodzi z teki: "Z. Stryjeńska, Polish Peasants' Costumes. With introducion and notes by Thadee Seweryn, Curator of Ethnographical Museum in Cracow, Nice 1939. Published by C. Szwedzicki"

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Jedna z najwybitniejszy artystek polskich 1 połowy XX wieku. Była żoną architekta i rzeźbiarza Karola Stryjeńskiego. W 1909 rozpoczęła naukę w szkole malarskiej dla kobiet Marii Niedzielskiej. W 1911 przebrana za chłopca, jako Tadeusz Grzymała rozpoczęła studia malarskie w Monachium (w tym czasie do tamtejszej akademii nie przyjmowano kobiet). Po roku rozpoznana przez kolegów opuściła Monachium i wróciła do Krakowa. W 1918 wstąpiła do Warsztatów Krakowskich jako projektantka zabawek i autorka tek graficznych. W latach 1921-1927 mieszkała w Zakopanem, gdzie jej mąż pracował jako dyrektor Szkoły Przemysłu Drzewnego. Po rozwodzie w 1927 przeniosła się do Warszawy. W 1938 otrzymała kilka zamówień z polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, m.in. na kilim dla cesarza Japonii Hirohito. Wzięła udział w dekoracji wnętrz polskich statków pasażerskich: "Batorego" i "Piłsudskiego". Wykonała także freski w Muzeum Techniczno - Przemysłowym w Krakowie (1917), polichromię sal w baszcie Senatorskiej na Wawelu (1917) i dekoracje wnętrza winiarni Fukiera w Warszawie. Jako członek Stowarzyszenia Artystów Polskich Rytm (od 1922 roku) wzięła udział w Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu w 1925 roku, zdobiąc salę główną polskiego pawilonu zaprojektowanego przez J. Czajkowskiego sześcioma panneaux przedstawiającymi Rok obrzędowy w Polsce. Indywidualne prezentacje twórczości Stryjeńskiej odbyły się m.in. w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych (1919, 1926), paryskiej Galerie Crillon (1921), londyńskim New Art Salon (1927), lwowskim Muzeum Przemysłu Artystycznego (1932) i warszawskim Instytucie Propagandy Sztuki (1935). Za granicą artystka eksponowała swe prace na Biennale w Wenecji (1920, 1930, 1932) oraz na wystawach organizowanych w latach 1927-39 przez Towarzystwo Szerzenia Sztuki Polskiej wśród Obcych. W 1929 roku otrzymała wielki złoty medal za ilustracje książkowe na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu, a w 1932 roku zdobyła złoty medal na XVIII Biennale w Wenecji. W okresie największej popularności Stryjeńskiej jej prace były rozpowszechniane w formie tek, albumów i pocztówek przez oficynę Jakuba Mortkowicza, która wydała m. in. "Tańce polskie", "Paschę. Pieśń o Zmartwychwstaniu Pańskim", "Piastów" i "Obrzędy polskie".

Description:
Peasant from Polesie region and host from Lubelszczyzna, plate no. XXXII from portfolio 'Polish Peasants' Costumes', 1939
gouache, coloured lithography/cardboard, 50 x 39.3 cm; signed lower right: 'Z. Stryjenska', Work comes from the portfolio: "Z. Stryjenska, Polish Peasants' Costumes. With introducion and notes by Thadee Seweryn, Curator of Ethnographical Museum in Cracow, Nice 1939. Published by C. Szwedzicki",

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Stan zachowania
praca nieoprawiona
Technika
gwasz, litografia barwna/karton
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Z. Stryjeńska'
Literatura
Zofia Stryjeńska. Polskie stroje i tańce ludowe z kolekcji rodziny Żerlicynów-Żarskich, katalog wystawy, Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2015, ilustracje na osobnych planszach ; Zofia Stryjeńska 1891-1976, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, redaktor naukowy Świetosław Lenartowicz, Kraków 2008, poz. kat. VI.4 (il. wybrane plansze), s. 359; Świetosław Lenartowicz, O tece „Polish Peasants’ Costumes”, tamże, s. 265-6; Justyna Słomska, O ludowości, tamże, s. 262-264
Wystawiany
Zofia Stryjeńska. Polskie stroje i tańce ludowe z kolekcji rodziny Żerlicynów-Żarskich, Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze, 2015