60
Adolf Feder | Kobieta czytająca list, 1939
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja I
Artysta
Adolf Feder (1886 - 1943)
Wymiary
91 x 65 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 91 x 65 cm, sygnowany p.d.: 'Feder', opisany na odwrociu: 'Feder | Paris 1939', opisany na krośnie malarskim: 'Feder', lakowa pieczęć aukcyjna i spuścizny artysty wystawiona przez paryski dom aukcyjny Guy Loudmer, nalepki aukcyjne oraz nalepka z numerem inwentarzowym
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Adolf Feder urodził się w rodzinie żydowskich kupców osiadłych w Odessie. W tymże mieście pobierał pierwsze nauki z dziedziny rysunku. Sympatyzował wówczas z lewicującą partią Bund, co było powodem, dla którego Feder zmuszony był opuścić rodzinne miasto i przeprowadzić się do Berlina, a następnie do Genewy, gdzie studiował w Akademii Sztuk Pięknych. W Paryżu, mieście, do którego zmierzał każdy malarz pragnący oddychać wolnym, awangardowym powietrzem, przeprowadził się po zaledwie kilku latach. Rozpoczął studia na popularnej w tym czasie Académie Julian, a następnie w atelier Henriego Matisse’a. O silnej przynależności Federa do artystów z kręgu École de Paris świadczy jego ważna pozycja wśród rodaków tworzących w pracowniach znajdujących się w La Ruche i spotykających się w kultowej kawiarni La Rotonde. Wystawiał cyklicznie na Salonach: Jesiennym, Niezależnych oraz des Tuileries, a w 1928 roku dwie liczące się galerie, Galerie Marcel Bernheim oraz Galerie Druet, zorganizowały wystawy indywidualne twórczości artysty. O jego popularności we francuskim środowisku artystycznym skupiającym się na Montparnassie świadczą również prace ilustrujące prozę Josepha Kessela i tomiki poezji Artura Rimbaud. Niewątpliwego uroku dodawało artyście zacięcie, z którym kolekcjonował sztukę naiwną, czyniącą z jego atelier „małe muzeum”. Podróże, zaraz po sztuce, były wielką pasją Adolfa Federa. Początkowo zachwycał go pejzaż bretoński, a następnie odkrył Kraj Basków i daleką Algierię. Punktem kulminacyjnym tych wypraw był pobyt w Palestynie (1926), gdzie jego twórczość nabrała nowego rozpędu. Po powrocie do Francji wielokrotnie powracał do portretów mieszkańców Izraela, odtworzenia tamtejszego krajobrazu, malował również martwe natury, portrety i sceny rodzajowe noszące cechy kubizmu. Wraz z wybuchem II wojny światowej artysta postanowił pozostać w okupowanym Paryżu, skąd został wywieziony z żoną do Auschwitz, gdzie poniósł śmierć. Żona, która przetrwała okupację, ocaliła pamięć o artyście, pośrednicząc w wydaniu publikacji poświęconej jego twórczości.
Malarz należący do kręgu École de Paris. Urodził się w rodzinie żydowskich kupców osiadłych w Odessie. Ze względu na lewicowe sympatie polityczne opuścił carską Rosję i w wieku dziewiętnastu lat przeprowadził się do Berlina, a następnie do Genewy, gdzie studiował w Akademii Sztuk Pięknych. w 1908 roku przyjechał do Paryża. Rozpoczął studia na popularnej Académie Julian, a następnie w atelier Henriego Matisse'a. Należał do kręgu École de Paris, środowiska artystów zamieszkujących La Ruche i bywalców kawiarni La Rotonde. Wystawiał cyklicznie na Salonach: Jesiennym, Niezależnych oraz des Tuileries, a w 1928 roku dwie liczące się galerie, Galerie Marcel Bernheim oraz Galerie Druet, zorganizowały wystawy indywidualne twórczości artysty. Wiele podróżował - odwiedził Bretanię, Hiszpanię z Krajem Basków i Algierię. W 1926 roku przebywał w Palestynie. W jego twórczość przynależy do ekspresyjno-kolorystycznego nurtu Szkoły Paryskiej. Malował portrety, martwe natury oraz krajobrazy.
Description:
Woman reading a letter, 1939
oil/canvas, 91 x 65 cm; signed lower right: 'Feder', described on the reverse: 'Feder | Paris 1939', described on the stretcher: 'Feder', wax, auction seal of artist's legacy of Guy Loudmer auction house, auction labels and a label with an inventory number,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Adolf Feder urodził się w rodzinie żydowskich kupców osiadłych w Odessie. W tymże mieście pobierał pierwsze nauki z dziedziny rysunku. Sympatyzował wówczas z lewicującą partią Bund, co było powodem, dla którego Feder zmuszony był opuścić rodzinne miasto i przeprowadzić się do Berlina, a następnie do Genewy, gdzie studiował w Akademii Sztuk Pięknych. W Paryżu, mieście, do którego zmierzał każdy malarz pragnący oddychać wolnym, awangardowym powietrzem, przeprowadził się po zaledwie kilku latach. Rozpoczął studia na popularnej w tym czasie Académie Julian, a następnie w atelier Henriego Matisse’a. O silnej przynależności Federa do artystów z kręgu École de Paris świadczy jego ważna pozycja wśród rodaków tworzących w pracowniach znajdujących się w La Ruche i spotykających się w kultowej kawiarni La Rotonde. Wystawiał cyklicznie na Salonach: Jesiennym, Niezależnych oraz des Tuileries, a w 1928 roku dwie liczące się galerie, Galerie Marcel Bernheim oraz Galerie Druet, zorganizowały wystawy indywidualne twórczości artysty. O jego popularności we francuskim środowisku artystycznym skupiającym się na Montparnassie świadczą również prace ilustrujące prozę Josepha Kessela i tomiki poezji Artura Rimbaud. Niewątpliwego uroku dodawało artyście zacięcie, z którym kolekcjonował sztukę naiwną, czyniącą z jego atelier „małe muzeum”. Podróże, zaraz po sztuce, były wielką pasją Adolfa Federa. Początkowo zachwycał go pejzaż bretoński, a następnie odkrył Kraj Basków i daleką Algierię. Punktem kulminacyjnym tych wypraw był pobyt w Palestynie (1926), gdzie jego twórczość nabrała nowego rozpędu. Po powrocie do Francji wielokrotnie powracał do portretów mieszkańców Izraela, odtworzenia tamtejszego krajobrazu, malował również martwe natury, portrety i sceny rodzajowe noszące cechy kubizmu. Wraz z wybuchem II wojny światowej artysta postanowił pozostać w okupowanym Paryżu, skąd został wywieziony z żoną do Auschwitz, gdzie poniósł śmierć. Żona, która przetrwała okupację, ocaliła pamięć o artyście, pośrednicząc w wydaniu publikacji poświęconej jego twórczości.
Malarz należący do kręgu École de Paris. Urodził się w rodzinie żydowskich kupców osiadłych w Odessie. Ze względu na lewicowe sympatie polityczne opuścił carską Rosję i w wieku dziewiętnastu lat przeprowadził się do Berlina, a następnie do Genewy, gdzie studiował w Akademii Sztuk Pięknych. w 1908 roku przyjechał do Paryża. Rozpoczął studia na popularnej Académie Julian, a następnie w atelier Henriego Matisse'a. Należał do kręgu École de Paris, środowiska artystów zamieszkujących La Ruche i bywalców kawiarni La Rotonde. Wystawiał cyklicznie na Salonach: Jesiennym, Niezależnych oraz des Tuileries, a w 1928 roku dwie liczące się galerie, Galerie Marcel Bernheim oraz Galerie Druet, zorganizowały wystawy indywidualne twórczości artysty. Wiele podróżował - odwiedził Bretanię, Hiszpanię z Krajem Basków i Algierię. W 1926 roku przebywał w Palestynie. W jego twórczość przynależy do ekspresyjno-kolorystycznego nurtu Szkoły Paryskiej. Malował portrety, martwe natury oraz krajobrazy.
Description:
Woman reading a letter, 1939
oil/canvas, 91 x 65 cm; signed lower right: 'Feder', described on the reverse: 'Feder | Paris 1939', described on the stretcher: 'Feder', wax, auction seal of artist's legacy of Guy Loudmer auction house, auction labels and a label with an inventory number,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Feder'
Proweniencja
dom aukcyjny Guy Loudmer, Paryż, lata 80. XX w. (aukcja prac ze spuścizny artysty); kolekcja Isucher Ber Frydman; dom aukcyjny Artcurial, Paryż, marzec 2011; kolekcja instytucjonalna, Polska