Powrót do DESA.PL
51 of Liczba obiektów: 64
51
Michel Kikoïne | "Kościół na wzgórzu", około 1918-1920
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja I
Wymiary
54 x 81 cm
Opis
olej/płótno, 54 x 81 cm, sygnowany l.d.: 'Kikoine', na krośnie malarskim opisy numeryczne oraz nalepki aukcyjne, na ramie nalepka z numerem inwentarzowym

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Prace Michela Kikoïne’a należą do rzadkości na polskim rynku sztuki, choć należą do najwyżej cenionych dzieł kręgu Szkoły Paryskiej. Urodzony w rodzinie pracownika banku w Homlu na Białorusi Kikoïne kształcił się w pierwszych latach XX wieku w Mińsku, a potem w Wilnie, gdzie studiował razem z Pinchusem Krémègne’em i Chaïmem Soutine’em. Artyści ci wyjechawszy do Paryża prezentowali silnie ekspresjonistyczną manierę. Kikoïne wyjechał nad Sekwanę w 1912 roku i zamieszkał w La Ruche, współtworząc międzynarodowe środowisko École de Paris. Na lata powstania prezentowanego krajobrazu przypadają pierwsze sukcesy malarza. W 1919 roku odbywa się pierwsza wystawa artysty w Galerie Chéron, pojawiają się pierwsze artykuły o jego twórczości, a pierwszym kolekcjonerem jego prac zostaje Eugène Descaves. Prezentowany prowansalski pejzaż prezentuje charakterystyczny bogaty, fakturalny i pogodny styl malarstwa Kikoïne’a. Obraz należał do historycznej kolekcji Jonasa Nettera (1867-1946), przedsiębiorcy, który stworzył niezwykły zbiór sztuki nowoczesnej. W 1915 roku poznał Leopolda Zborowskiego, poetę ze Lwowa, którzy osiedlił się w Paryżu i został marszandem. Netter, budując swoją kolekcję, finansował działalność Zborowskiego, a ten opłacał artystom pensje, pracownie czy materiały malarskie. Obydwaj podpisali kontrakt z Amedeo Modiglianim, potem z Chaïmem Soutinem i Mauricem Utrillem. Kolekcjoner podziwiał również sztukę Mojżesza Kislinga, André Deraina oraz Suzanne Valadon. Netter był na paryskim rynku sztuki pierwszym konseserem, który zupełnie poświęcił się kolekcjonowaniu dzieł artystów kręgu École de Paris, tworząc przy tym modę na ich twórczość.
Malarz pochodzenia białoruskiego, związany ze środowiskiem Ecole de Paris. Uczęszczał do prywatnej szkoły Jakuba Krugera w Mińsku, gdzie przyjaźnił się z Chaimem Soutinem. Obaj malarza studiowali razem w latach 1908-11 w Szkole Rysunkowej w Wilnie. W 1913 roku wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował studia malarskie u Ferdynanda Cormona w Ecole des Beaux - Arts. Prace Kikonine cieszyły się dużą popularnością i uznaniem w kręgach paryskich marszandów; szczególnie twórczość jego cenili Leon Zamaron i Eugene Descaves. Wystawiał na salonach paryskich od 1912. Uczestniczył w wystawach zbiorowych w Genewie, Nowym Jorku, Chicago, a także prezentował swoje obrazy w Warszawie. Malował pejzaże, początkowo w jasnej kolorystyce, później ekspresyjne portrety, martwe natury i sceny rodzajowe.

Description:
"Church on the hill", circa 1918-1920
oil/canvas, 54 x 81 cm; signed lower left: 'Kikoine', on the stretcher number description and auction labels, on the frame a label with an inventory number,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'Kikoine'
Proweniencja
zbiory kolekcjonera sztuki Jonasa Nettera (1867-1946), Paryż; kolekcja prywatna, Europa; Christie's, Londyn, czerwiec 2012; kolekcja instytucjonalna, Polska
Literatura
Mistrzowie École de Paris. Villa la Fleur, red. Artur Winiarski, Warszawa 2016, s. 190 (il.)