Powrót do DESA.PL
48 of Liczba obiektów: 64
48
Stanisław Janowski | Pejzaż ze Starego Sącza (Sianokosy), 1910
Estymacja:
35,000 zł - 50,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja I
Wymiary
100,5 x 150,5 cm
Opis
olej/płótno, 100,5 x 150,5 cm, sygnowany, datowany i opisany l.d.: 'St. Janowski St Sącz 1910.', na ramie papierowa nalepka inwentarzowa oraz dwie nalepki własnościowe

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Stanisław Janowski, urodzony w 1866 roku w Krakowie, zasłynął przede wszystkim jako ceniony portrecista, autor scen batalistycznych, ale także pejzaży. Najbardziej znanym jest współtworzona przez niego w 1896 Panorama Tatr, monumentalne dzieło, które swoimi wymiarami przerastało słynną Panoramę Racławicką. Janowski był wychowankiem Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie oraz, jak wielu mu współczesnych, Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Od 1901 do 1910 był mężem słynnej pisarki Gabrieli Zapolskiej. Ich kontakt zapoczątkowało wydanie dramatu Zapolskiej pt. „Tamten” w 1899, do którego ilustracje stworzył właśnie Janowski. Związek z pisarką spowodował, że artysta mocno zaangażował się w działalność teatralną, sprawując funkcję scenografa, choreografa, czy wręcz samemu występując na scenie. Wspierał Zapolską w prowadzonej przez nią szkole dramatycznej w Krakowie, pełniąc funkcję wykładowcy kostiumologii. W 1903 zajął się kierowaniem artystyczną stroną krakowskiej Sceny Niezależnej, zaś od 1907 współtworzył „Teatr Gabrieli Zapolskiej pod artystycznym kierownictwem Stanisława Janowskiego”. Po rozpadzie związku powrócił do malarstwa i zaangażował się w działalność Legionów Polskich.

Obraz Janowskiego wpisuje się w nurt tworzonych przez niego dzieł o tematyce pejzażowo-rodzajowej. Temat zaczerpnięty z życia polskiej wsi artysta traktuje na sposób realistyczny. Interesująca jest kompozycja, w której dominuje przedstawienie szpaleru drzew o gęstych, szerokich koronach. Jakby celem zrównoważenia kompozycji Janowski umieszcza w centrum obrazu stóg siana, który prowadzi oko odbiorcy w stronę właściwej sceny rozgrywającej się na tle ukrytej na drugim planie wiejskiej posiadłości. W tej partii obrazu wyróżniają się postaci pracujących kobiet, wyodrębnione przy pomocy dominanty kolorystycznej – jasnej czerwieni ich sukni i chust. Malarz pozostaje bliski odmianie realizmu reprezentowanej przez ostatnie pokolenie polskich artystów związanych z kolonią monachijską.
Był bratem malarki Bronisławy Rychter - Janowskiej i mężem dramatopisarki Gabrieli Zapolskiej (1901-10). W latach 1882-86 studiował w SSP w Krakowie u J. Jabłońskiego, F. Szynalewskiego i W. Łuszczkiewicza. Od 1887 do 1890 roku kontynuował naukę w monachijskiej akademii u J. C. Hertericha i A. Liezen-Mayera. W 1912 roku został profesorem Wolnej Akademii Sztuki we Lwowie. Jego pierwsza wystawa odbyła się w 1886 roku w TPSP w Krakowie. Malował pejzaże, portrety, sceny rodzajowe i myśliwskie, a w okresie służby w Legionach wykonał wiele rysunków i akwareli o tematyce wojskowej.

Description:
Landscape from Stary Sacz (Haymaking), 1910
oil/canvas, 100.5 x 150.5 cm; signed, dated and described lower left: 'St. Janowski St Sacz 1910.', on the frame a paper, inventory label and two property labels,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany l.d.: 'St. Janowski St Sącz 1910.'
Proweniencja
kolekcja instytucjonalna, Warszawa