43
Konrad Krzyżanowski | Portret Antoniego Eustachego Marylskiego-Łuszczewskiego, 1920-1921
Estymacja:
100,000 zł - 150,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja I
Wymiary
43 x 30 cm
Kategoria
Opis
olej/deska, 43 x 30 cm, u góry odautorska dedykacja dla syna sportretowanego: 'Kochanemu Jankowi Marylskiemu Konrad Krzyżanowski',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Krzyżanowski sportretował Antoniego Marylskiego (1865-1932), działacza politycznego i publicystę, posła na Sejm oraz ojca artysty Jana Marylskiego (1893-1954). Młodszy Marylski był uczniem Krzyżanowskiego w jego prywatnej szkole artystycznej, którą w Warszawie prowadził od 1918 roku. W ostatnim, warszawskim okresie twórczości (1918-1922) Krzyżanowski eksponuje swoje dzieła w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych, na Biennale w Wenecji oraz wystawie sztuki polskiej w Paryżu (1921). Jest nadal wziętym i cenionym portrecistą elity intelektualnej i artystycznej nowo odrodzonej Rzeczpospolitej. Z tego czasu pochodzi m.in. „Portret Józefa Piłsudskiego” w różnych wersjach. Krytyka artystyczna epoki zawsze doceniała energię życiową modeli bijącą z portretów Krzyżanowskiego. Krzyżanowski był w malarstwie polskiego modernizmu głównym reprezentantem nurtu wczesnego ekspresjonizmu. Prezentowany wizerunek prezentuje rozpoznawalny styl malarski artysty. Gładkie i szybkie pociągnięcia pędzla budują świetliste, skrzące się tony ciała i stroju, pozostając w kontraście z głęboko ciemnymi połaciami pobocznych partii. Krzyżanowski posługiwał się tłustą, zawiesistą farbą olejną, przez co jego obrazy w sposób charakterystyczny błyszczały się.
Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu początkowo jako wolny słuchacz a następnie pod kierunkiem Kławdija Lebiediewa i Iwana Iwanowicza Tworożnikowa. W 1897 roku został wydalony z uczelni i wyjechał za granicę. Przez pewien czas uczył się w prywatnej szkole malarstwa w Monachium. Po powrocie do Polski założył w Warszawie prywatną szkołę malarstwa. W 1904 roku został powołany na stanowisko profesora Warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, które pełnił do 1907 roku. W 1917 roku był profesorem polskiej Szkoły Sztuk Pięknych w Kijowie. Uczestnik wielu wystaw zagranicznych w Petersburgu, Londynie (1908), Rzymie (1911). Brał udział w Międzynarodowej Wystawie w Amsterdamie (1912) i w XI Międzynarodowej Wystawie w Monachium (1913). Malował przede wszystkim portrety, ale również pejzaże, projektował witraże i wykonywał szkice impresji malarskich.
Description:
Portrait of Antoni Eustachy Marylski-Luszczewski, 1920-1921
oil/panel, 43 x 30 cm; on the top author's dedication for portrayed's son: 'Kochanemu Jankowi Marylskiemu Konrad Krzyzanowski',,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Krzyżanowski sportretował Antoniego Marylskiego (1865-1932), działacza politycznego i publicystę, posła na Sejm oraz ojca artysty Jana Marylskiego (1893-1954). Młodszy Marylski był uczniem Krzyżanowskiego w jego prywatnej szkole artystycznej, którą w Warszawie prowadził od 1918 roku. W ostatnim, warszawskim okresie twórczości (1918-1922) Krzyżanowski eksponuje swoje dzieła w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych, na Biennale w Wenecji oraz wystawie sztuki polskiej w Paryżu (1921). Jest nadal wziętym i cenionym portrecistą elity intelektualnej i artystycznej nowo odrodzonej Rzeczpospolitej. Z tego czasu pochodzi m.in. „Portret Józefa Piłsudskiego” w różnych wersjach. Krytyka artystyczna epoki zawsze doceniała energię życiową modeli bijącą z portretów Krzyżanowskiego. Krzyżanowski był w malarstwie polskiego modernizmu głównym reprezentantem nurtu wczesnego ekspresjonizmu. Prezentowany wizerunek prezentuje rozpoznawalny styl malarski artysty. Gładkie i szybkie pociągnięcia pędzla budują świetliste, skrzące się tony ciała i stroju, pozostając w kontraście z głęboko ciemnymi połaciami pobocznych partii. Krzyżanowski posługiwał się tłustą, zawiesistą farbą olejną, przez co jego obrazy w sposób charakterystyczny błyszczały się.
Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu początkowo jako wolny słuchacz a następnie pod kierunkiem Kławdija Lebiediewa i Iwana Iwanowicza Tworożnikowa. W 1897 roku został wydalony z uczelni i wyjechał za granicę. Przez pewien czas uczył się w prywatnej szkole malarstwa w Monachium. Po powrocie do Polski założył w Warszawie prywatną szkołę malarstwa. W 1904 roku został powołany na stanowisko profesora Warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, które pełnił do 1907 roku. W 1917 roku był profesorem polskiej Szkoły Sztuk Pięknych w Kijowie. Uczestnik wielu wystaw zagranicznych w Petersburgu, Londynie (1908), Rzymie (1911). Brał udział w Międzynarodowej Wystawie w Amsterdamie (1912) i w XI Międzynarodowej Wystawie w Monachium (1913). Malował przede wszystkim portrety, ale również pejzaże, projektował witraże i wykonywał szkice impresji malarskich.
Description:
Portrait of Antoni Eustachy Marylski-Luszczewski, 1920-1921
oil/panel, 43 x 30 cm; on the top author's dedication for portrayed's son: 'Kochanemu Jankowi Marylskiemu Konrad Krzyzanowski',,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/deska
Sygnatura
u góry odautorska dedykacja dla syna sportretowanego: 'Kochanemu Jankowi Marylskiemu Konrad Krzyżanowski'
Proweniencja
dar artysty dla malarza Jana Marylskiego-Łuszczewskiego (1893-1954), Warszawa; zbiory rodziny sportretowanego, Warszawa
Literatura
Konrad Krzyżanowski 1872-1922. Wystawa monograficzna, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1980, nr kat. 130, s. 66 (jako "Portret Antoniego Marylskiego")
Wystawiany
Konrad Krzyżanowski 1872-1922. Wystawa monograficzna, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1980 (?)