Powrót do DESA.PL
41 of Liczba obiektów: 64
41
Joseph Pressmane | Portret siedzącej kobiety
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja I
Wymiary
130 x 97 cm
Opis
olej/płótno, 130 x 97 cm, sygnowany p.d.: 'J. Pressmane', opisany na odwrociu: 'Pressmane', '29' (w okręgu) oraz '60 F', na krośnie malarskim papierowa nalepka galeryjna, opisany na ramie numerem inwentarzowym

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Rozwijająca się blisko pięć dekad twórczość Josepha Pressmane’a zawiera w sobie różnorodne wątki tematyczne. Portret, zaraz obok pejzażu, to bodaj najważniejszy z nich. Artysta najczęściej zwykł przedstawiać w ramach tego gatunku członków swojej rodziny czy po prostu własny wizerunek. Osadzona w purystycznym wnętrzu postać siedzącej na kanapie kobiety, to jakby jawny dialog artysty nowoczesnego ze sztuką dawnych mistrzów. Oczywiście sama forma pozostaje tutaj poza jakimikolwiek porównaniem, jednakże motyw i wykreowany przez Pressmane’a nastrój zbliża go już znacząco do jego wielkich poprzedników. Modelka ukazana w pomieszczeniu trzyma w prawej dłoni książkę. Jej wzrok utkwiony jest jednak nie na kartach lektury, a gdzieś daleko poza ramami obrazu. Pressmane w nieco symboliczny sposób odnosi się do portretu psychologicznego i idei korespondencji sztuk. W jego kompozycji łączą się ze sobą wątki literackie i medium malarstwa. Można tylko domyślać się o czym rozważa zadumana kobieta. Czy pochłaniają ją własne problemy czy też rozterki bohaterów czytanej powieści? Jedni zobaczą tutaj postać zaczytanej w liście modelki Vermeera, inni postać mieszczanki z obrazu jednego z XVII-wiecznych Holendrów. Bez względu na historyczną tożsamość sportretowanej, obraz tchnie wyjątkowym nastrojem i zachwyca kameralnym charakterem. Ponadto, poprzez swój rozmiar stanowi na tle innych prac Pressmane’a dzieło szczególne i stosunkowo rzadko spotykane.
Był malarzem i grafikiem francusko- polskiego pochodzenia działającym w kręgu artystów należących do École de Paris. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie, a później w Warszawie. Jego pierwsza wystawa indywidualna zorganizowana została w 1925 roku w Jerozolimie. Tam też wyjechał po ukończeniu studiów artystycznych. W 1926 przeprowadził się na stałe do Paryża, gdzie zaczął pracować dla Academie Ranson. Jego twórczość portretową i pejzażową cechuje szczególna ekspresja form i barwy. W Paryżu został wcześnie zauważony przez cenionego polskiego marszanda i poetę, Leopolda Zborowskiego, który zaczął kolekcjonować prace artysty oraz stał się jego opiekunem.

Description:
Portrait of sitting woman
oil/canvas, 130 x 97 cm; signed lower right: 'J. Pressmane', described on the reverse: 'Pressmane', '29' (in circle) and '60 F', on the stretcher a paper, gallery label, described on the frame by the inventory number,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'J. Pressmane'
Proweniencja
dom aukcyjny Louiza Aktion, Bruksela, marzec 2015; kolekcja instytucjonalna, Polska