Powrót do DESA.PL
33 of Liczba obiektów: 64
33
Maria Melania Mutermilch Mela Muter | Portret pani Pfeffel, lata 20. XX w.
Estymacja:
200,000 zł - 300,000 zł
Sprzedane
180,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja I
Wymiary
55,5 x 38 cm
Opis
olej/płótno, 55,5 x 38 cm, sygnowany p.g.: 'Muter', opisany na krośnie malarskim numerem: '2' (w okręgu), dwie papierowe nalepki Galerie Gmurzynska w Kolonii

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Kim była tajemnicza, niebieskooka modelka spoglądająca na nas nieśmiało z portretu Meli Muter? Trudno dzisiaj jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. W archiwaliach kolońskiej Galerie Gmurzynska przetrwało nazwisko, które dzisiaj można wiązać z ową enigmatyczną kobietą. Być może ta pani Pfeffel to jedna z wielu przewijających się przez paryską pracownię osobistości francuskiej stolicy. Równie dobrze może ona być przyjezdną, wszak nazwisko to figuruje także w kręgu arystokratycznej bohemy niemieckiej. W latach 20. XX stulecia atelier Meli Muter to miejsce wyjątkowe i lubiane, szczególnie przez członków paryskiej bohemy kulturalnej i artystycznej. W murach swojej pracowni artystka gości pisarzy, muzyków, plastyków i arystokratów. Wszyscy oni chcą, aby namalowała ich portret. To niewątpliwie moment szczytowego rozwoju jej kariery.

Nasza nieznajoma, a raczej nadal tajemnicza pani Pfeffel, ubrana jest w szmaragdową bluzkę z głębokim dekoltem, na którą jest narzucony biały kaftan. Krótkie, brązowe włosy i błękitne, przepełnione pewnego rodzaju melancholią oczy budują jej jakże zindywidualizowany wizerunek. Jest to portret bardzo typowy dla Muter. Malarka znakomicie oddała wnętrze stojącej przed nią modelki. Choć sama sprzeciwiała się tezie, że jakoby potrafi uchwycić duszę portretowanego, to zdecydowanie posiadła tę trudną umiejętność. Muter mawiała: „Nie, ja wcale nie maluję portretów psychologicznych, ja nawet nie wiem, co trzeba uczynić, by stworzyć portret psychologiczny. Nie zadaję sobie nigdy pytania, czy osoba znajdująca się przed moimi sztalugami jest dobra, fałszywa, hojna, inteligentna. Staram się zawładnąć nią i przedstawić, tak jak czynię to w przypadku kwiatu, pomidora czy drzewa” (Mela Muter, cyt. za: Mela Muter. Kolekcja Bolesława i Liny Nawrockich, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1994, s. 18).
Kształciła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 roku osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 roku uczestniczyła w Salonach Paryskich. Była blisko związana z działającą w Paryżu polską kolonią artystyczno-literacką; uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-14 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowych rejonach Francji. Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi uderzeniami pędzla. Malowała urokliwe pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety.

Description:
Portrait of Mrs. Pfeffel, lata 20. XX w.
oil/canvas, 55.5 x 38 cm; signed upper right: 'Muter', described on the stretcher by the number: '2' (in circle), two paper labels of Galerie Gmurzynska in Cologne,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.g.: 'Muter'
Proweniencja
spuścizna po artystce; Galerie Gmurzynska, Kolonia; kolekcja prywatna, Europa