Powrót do DESA.PL
29 of Liczba obiektów: 64
29
Tadeusz Makowski | "Dwie dziewczynki", około 1924
Estymacja:
300,000 zł - 500,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja I
Wymiary
82 x 54,5 cm
Opis
olej/płótno, 82 x 54,5 cm, opisany na odwrociu numerami: '9 A' oraz '297' oraz papierowa nalepka inwentarzowa opisana: '4- | 305 Mak'
szkic do obrazu "Powrót z połowu raków", 1924, Muzeum Narodowe w Warszawie

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Prezentowane „Dwie dziewczynki” pochodzą z historycznej kolekcji siostrzenicy malarza, Janiny Adamkowej. Przez dekady były własnością fizyka Leopolda Infelda i jego spadkobierców. Obraz opublikowała badaczka Makowskiego, Władysława Jaworska, w swojej monografii (1964) oraz jego reprodukcję w „Pamiętniku” Makowskiego (1961). Już wtedy dzieło zostało określone jako szkic do większej kompozycji „Powrót z połowu raków”, która trafiła do Muzeum Narodowego w Warszawie w ramach spuścizny po malarzu. Artysta przedstawił dwie dziewczynki, które w finalnym obrazie znajdują się w centrum kompozycji. Tło zostało jednak zmienione – w szkicu widzimy dwie postaci na tle kamiennego łuku. Całą scenę zapewne artysta obserwował na żywo podczas pobytu w bretońskiej wiosce rybackiej Thumiac-en-Arzon. W „Pamiętniku” notował: „Jestem u znajomych w wiosce maleńkiej. Kolega mój, malarz, ma tu swój domek i pracownię na strychu prowizorycznie urządzoną (…). Stare domki z kamienia w srebrzystym szarym kolorze zabarwiają krajobraz i wesołą nutę wprowadzają w ogólny koloryt letni. Wieś w ruchach i prastarych zwyczajach podobna do polskiej”.

Makowski zresztą stwierdza, że kompozycja „Powrót z połowu raków” to obraz „malowany z werwą i uciechą w pracowni na podstawie licznych pomocniczych studiów”, a kwestia malarska, jaką chciał w nim rozwiązać to „problem światła” (Tadeusz Makowski, „Pamiętnik”, opracowała, wstępem i komentarzem opatrzyła Władysława Jaworska, Warszawa 1961, s. 295-296). „Dwie dziewczynki” odznaczają się wskazanym powyżej srebrzystym kolorytem. Malarz poszukiwał w tym studium subtelnych gradacji tonów, rozegranych w szarościach, ugrach i różach. Mocniejsze akcenty barwne położył w partiach stroju, zielonej czapeczce, błękitnej sukience i czerwonych rajstopach dziewczynek. Jaworska prace tego okresu wiązała z fascynacją Makowskiego „chłopskim” malarstwem Pietera Bruegla. Niektóre partie „Dwóch dziewczynek” rozwiązane są szkicowo, ze swadą malarską, inne, jak twarz dziewczynki po lewej stronie, nieco bardziej szczegółowo. Całość nosi znamię impresyjnego studium namalowanego w plenerze.
Tadeusz Makowski jest jednym z najwybitniejszych artstów polskich 1 połowy XX wieku. Był malarzem, grafikiem i rysownikiem. W latach 1903-08 uczył się w Akademii krakowskiej u Józefa Unierzyskiego, Józefa Mehoffera i Jana Stanisławskiego; jednocześnie studiował filologię na Uniwersytecie Jagiellońskiem. W roku 1908, przez Monachium, wyjechał do Paryża, gdzie zamieszkał na stałe. Stamtąd wyjeżdżał na letnie sezony do Bretanii, Owerni oraz na południe Francji. Odbył też podróż artystyczną do Holandii i Belgii (1921). W Paryżu przyjaźnił się z wieloma znakomitymi malarzami, pisarzami oraz marszandami. Utrzymywał żywe kontakty z artystami polskimi przebywającymi we Francji i był prezesem paryskiego "Towarzystwa Artystów Polskich". Swoje prace wystawiał w kraju - w Krakowie i Warszawie (od 1907) i Lwowie (1910) oraz za granicą: w Paryżu, Barcelonie, Wiedniu, Budapeszcie i Amsterdamie. Malował kompozycje figuralne, pejzaże, martwe natury i portrety, zwłaszcza dzieci. Eksperymentując z malarstwem kubistycznym wypracował swój indywidualny styl. Formą, kolorem i światłem, a także pewną deformacją budował pełne liryzmu choć czasami nie pozbawione pewnej ironii czy drwiny kompozycje malarskie.

Description:
"Two girls", circa 1924
oil/canvas, 82 x 54.5 cm; described on the reverse by numbers: '9 A' and '297' and a paper, inventory label described: '4- | 305 Mak'
sketch to painting "Return from crayfish fishing", 1924, National Museum in Warsaw,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Proweniencja
z historycznej kolekcji Janiny Adamkowej, siostrzenicy artysty, Kraków; kolekcja Leopolda Infelda (1898-1968), wybitnego fizyka; kolekcja rodziny Infeldów
Literatura
Władysława Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław-Warszawa-Kraków 1964, s. 177, nr kat. 389; Tadeusz Makowski, Pamiętnik, oprac. Władysława Jaworska, Warszawa 1961, il. 48