Powrót do DESA.PL
9 of Liczba obiektów: 64
9
Anna Bilińska-Bohdanowiczowa | "Półakt mężczyzny", 1884
Estymacja:
480,000 zł - 600,000 zł
Sprzedane
480,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja I
Wymiary
95 x 61,5 cm
Opis
olej/płótno (dublowane), 95 x 61,5 cm, opisany l.g.: 'Wrzesień 84 | w Paryżu', opisany na odwrociu: 'A. Bilińska', na krośnie malarskim i odwrociu ramy nalepki depozytowe Muzeum Nardowego w Warszawie

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Twórczość Anny Bilińskiej zyskała ostatnio znacząco na rozpoznawalności dzięki pierwszej wystawie monograficznej, którą przygotowano w Muzeum Narodowym w Warszawie. Bilińska należała do pionierek sztuki kobiet w Polsce i jako jedna z niewielu utalentowanych artystek swoich czasów poświeciła się profesjonalnie uprawianemu malarstwu. Wywodząca się w Kijowszczyzny Bilińska już w młodym wieku odebrała pierwsze lekcje rysunku od Michała Elwiro Andriollego. Gdy rodzina Bilińskich przeniosła się do Warszawy, Anna uczęszczała najpierw do konserwatorium muzycznego, a następnie do prywatnej szkoły Wojciecha Gersona. W 1882 roku wyjechała do Monachium, gdzie miała okazję studiować tamtejsze zbiory sztuki dawnej oraz weszła w kontakt z najważniejszymi przedstawicielami polskiej kolonii artystycznej.

Prezentowany „Półakt mężczyzny” powstał w okresie paryskich studiów Anny Bilińskiej. W listopadzie 1882 roku artystka wyjechał przez Berlin do Paryża wraz z przyjaciółką-malarką Zofią Stankiewiczową, aby kontynuować edukację w znanej, prywatnej szkole artystycznej Académie Julian prowadzonej przez Rodolphe’a Juliana. Tam uczyła się w latach 1882-1885, począwszy od rudymentów – studiów z gipsów oraz głównie męskich aktów wykonywanych w technice olejnej. Do zespołu tego typu prac należy właśnie „Półakt mężczyzny”. Jak notowała Renata Higersberger, „niesygnowane, często niedokończone, ale kompletne w swej kompozycji są popisem jej warsztatu malarskiego. Artystka swobodnie zmieniała techniki, na przemian używała farb olejnych i ołówka, dla wzmocnienia efektów malarskich wykorzystywała niezamalowane partie podłoża. Studia te dowodzą dużego talentu, znajomości ludzkiej anatomii i psychiki” (Artystka. Anna Bilińska 1854–1893, katalog, Muzeum Narodowe w Warszawie, red. naukowa Agnieszka Bagińska, Renata Higersberger, Warszawa 2021, s. 218). W „Półakcie mężczyzny” na stosunkowo dużym podobraziu Bilińska ujęła na ugrowo-zielonkawym tle sylwetkę dojrzałego mężczyzny widzianą od kolan w górę. Mężczyzna trzyma naciągniętą linę, przez co jego ciało jest efektownie skręcone. Ta zaaranżowana w pracowni Académie Julian sytuacja pozwoliła Bilińskiej wnikliwe studiować i realistycznie przedstawić muskulaturę torsu i rąk portretowanego. Delikatne, wyreżyserowane oświetlenie silnie wydobywa konkret ludzkiego ciała.

W 1884 roku po raz pierwszy wystawiała na paryskim salonie. Za swój „Autoportret” (1887, Muzeum Narodowe w Krakowie) otrzymała złoty medal na salonie oraz srebrny medal na Wystawie Światowej w 1889 roku. W kolejnych latach otrzymała inne prestiżowe nagrody na międzynarodowych wystawach sztuki. Bilińska była przedstawicielką realizmu opartego na solidnym, akademickim warsztacie. Jej bogate w tematy œuvre liczy ponad 300 pozycji, a wiele prac pozostaje w kolekcjach prywatnych i poza granicami polski.
Najwybitniejsza polska malarka 2 połowy XIX w. Jej pierwszym nauczycielem rysunku był Michał Elwiro Andriolli przebywający na zesłaniu za udział w powstaniu styczniowym w Wiatce (obecnie Kirow). Od 1875 studiowała przez 2 lata w warszawskim konserwatorium. W 1877 zapisała się do prywatnej Klasy Rysunkowej Wojciecha Gersona. W tym czasie zaczęła wystawiać swoje prace w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Od 1882 dużo podróżowała. Przebywała w Monachium, Salzburgu, Wiedniu, Włoszech, studiowała malarstwo w Académie Julian w Paryżu i tam osiadła na wiele lat. Debiutowała w Salonie Paryskim w 1884 roku, kiedy to został przyjęty jej rysunek Postać kobiety, wystawiając swoje prace w Salonie również w następnych latach (1885, 1887, 1892). W 1886 roku została opiekunem w jednym ze studiów w Académie Julian w Paryżu, gdzie pracowała do 1892 roku. Odniosła wielki międzynarodowy sukces otrzymując Srebrny Medal na Wystawie Światowej w Paryżu w 1889 roku za Autoportret. Wystawiała także w Berlinie i Londynie. W 1892 roku powróciła wraz z mężem lekarzem Antonim Bohdanowiczem do Warszawy. Malowane głównie portrety, rzadziej martwe natury, sceny rodzajowe i pejzaże.

Description:
"Man Halfnude", 1884
oil/lined canvas, 95 x 61.5 cm; described upper left: 'Wrzesien 84 | w Paryzu', described on the reverse: 'A. Bilinska', on the stretcher and on the frame deposit labels of National Museum in Warsaw,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno (dublowane)
Sygnatura
opisany l.g.: 'Wrzesień 84 | w Paryżu'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Niemcy; dom aukcyjny Dorotheum, Wiedeń (zakup prywatny, 2012); kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Artystka. Anna Bilińska 1854–1893, katalog, Muzeum Narodowe w Warszawie, red. naukowa Agnieszka Bagińska, Renata Higersberger, Warszawa 2021, nr kat. I/121, s. 218 (il.)
Wystawiany
Artystka. Anna Bilińska 1854–1893, Muzeum Narodowe w Warszawie, 26 czerwca - 10 października 2021