Powrót do DESA.PL
66 of Liczba obiektów: 76
66
Jacek Ziemiński | "Drzewa" - tryptyk, 1995
Estymacja:
30,000 zł - 50,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jacek Ziemiński (1953)
Wymiary
145 x 300 cm (całość)
Opis
olej/płótno, 145 x 300 cm (całość), sygnowany, datowany i opisany na każdej części tryptyku: 'JACEK ZIEMIŃSKI 1995 | "DRZEWA" 145 x 300 cm olej | TRYPTYK | [wskazówka montażowa]'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Jacek Ziemiński obronił dyplom na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w pracowni profesora Jacka Sienickiego w 1979 i w latach 80. włączył się, chociaż nie bez pewnych wahań i różnic, w nurt nowej ekspresji. Koronnym tematem artysty był zawsze pejzaż, obojętnie czy złożony z abstrakcyjnych pasków, falistych linii morskich czy motywów przedstawieniowych, ale zawsze z predylekcją do poziomych formatów i ponadnormatywnych rozmiarów. W latach 1987-96 w jego malarstwie dominuje repertuar romantyczny, na który składają się widoki skał, gór, grot, samotnych wysp oblewanych wodami mórz i konfrontowanych z powietrznymi przestrzeniami. Melancholia, poczucie osamotnienia i pesymizm to stany emocjonalne charakterystyczne dla okresu stanu wojennego w Polsce. „Drzewa” znajdują się u końca tej serii. Obraz był inspirowany widokiem z Dębek, gdzie artysta spędzał wakacje, podobnie jak wielu przedstawicieli intelektualnej opozycji w latach 80. XX wieku. Kompozycja składa się z trzech kolejno następujących po sobie do góry równoległych planów: oliwkowego poszycia leśnego, żółtego piasku plaży i kobaltowego morza. Kierunkom horyzontalnym na obrazie przeciwstawia się rytm wznoszących się pni masztowych sosen, rzucających głębokie cienie w przedwieczornej porze. Ten porywający obraz zasadza się na perfekcyjnie zrównoważonej, statycznej kompozycji, wytyczanej przez krzyżujące się pod kątem prostym linie poziome i pionowe, przez co przypomina obrazy włoskiego quattrocenta, podobnie oparte na ostentacyjnie ujawnianym matematycznym modelu przestrzeni. Kojarzy się najbardziej z malarstwem Paola Uccello. Z włoskim renesansem łączy Ziemińskiego także gama barwna – zestawienie kobaltów i żółcieni. Przede wszystkim jednak obraz przyciąga uwagę swoją magiczną atmosferą, której źródłem jest światło przenikające wszystkie plany.
Studiował na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP, dyplom w pracowni prof. Jacka Sienickiego, aneks z grafiki w pracowni Haliny Chrostowskiej. Uczestnik ruchu Nowej Ekspresji w latach 80. W stanie wojennym współorganizator niezależnych wystaw „Świadectwo obecności” (1982–1986). W latach 1982–89 asystent na Wydziale Malarstwa ASP. Początkowo tworzył malarstwo na pograniczu abstrakcji i sztuki figuratywnej. Później powstają prace o symbolicznym charakterze. W ostatnich latach maluje obrazy nawiązujące do form postimpresjonizmu oraz abstrakcji.

Description:
"Trees" - triptych, 1995
oil/canvas, 145 x 300 cm (entire object); signed, dated and described on the reverse of each part: 'JACEK ZIEMINSKI 1995 | "DRZEWA" 145 x 300 cm olej | TRYPTYK | [wskazowka montazowa]'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na każdej części tryptyku: 'JACEK ZIEMIŃSKI 1995 | "DRZEWA" 145 x 300 cm olej | TRYPTYK | [wskazówka montażowa]'