Powrót do DESA.PL
64 of Liczba obiektów: 76
64
Jerzy Mierzejewski | "Park", 1982
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
26,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
80 x 80 cm
Opis
olej/płótno, 80 x 80 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Jerzy Mierzejewski 82', sygnowany, datowany i opisany na blejtramie na odwrociu: 'Jerzy Mierzejewski - POLAND - "PARK" 35 80 x 80 | 1982 HAARLEM'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


,,W sztuce można robić wszystko, byle tylko nie ilustrować, lecz wyrażać”.
Jerzy Mierzejewski

Pejzaż był bez wątpienia jednym z ulubionych motywów Jerzego Mierzejewskiego. Pełne powściągliwości i prostoty krajobrazy wyrażają intencjonalne dążenia artysty do zwięzłości. Mierzejewski, wykorzystując tylko niezbędne elementy do konstruowania obrazów, zawierał w nich silny ładunek emocjonalny. W efekcie powstałe kompozycje są przesycone harmonią i melancholią. Artysta mawiał, że maluje ciszę, syntezę i spokój, ponieważ to ich brakuje w codziennym życiu, a obraz powinien zwracać się do wnętrza, czyli myśli i uczuć.

W zgeometryzowanych fragmentach natury, pozbawionych człowieka, spokój paradoksalnie przenika się z głębokim niepokojem. Motyw przemijania, który łączy w sobie zarówno temat trwania, jak i wieczności, kryje się w osobistej symbolice Jerzego Mierzejewskiego. Aby symbolika zawarta w przedstawieniu mogła zostać odpowiednio odczytana, to znaczy zgodnie z intencją artysty, obraz musi trafić na osobę o podobnej wrażliwości co sam twórca. Jerzy Mierzejewski był zdania, że artysta i odbiorca różnią się między sobą tylko tym, że artysta ma umiejętność wyrażania tego, co odbiorca wyłącznie przeczuwa. Zrozumienie między tymi dwoma podmiotami nastąpi wtedy, kiedy odbiorca będzie zdolny odczuć to, co artysta chciał mu przekazać.

Cykl bezludnych pejzaży utrzymanych w przygaszonej, stonowanej kolorystyce Mierzejewski rozpoczął na początku lat 70. i kontynuował przez kolejne dwie dekady. Kompozycje z tej serii są peanem na cześć warsztatu malarskiego, pieczołowitego traktowania struktury, płaszczyzny, a także równowagi w relacji między formami i barwą. Prezentowany na aukcji obraz z 1982 zachowuje charakterystyczne cechy malowanych przez tego artystę, pozbawionych szczegółów widoków natury. Obok statycznych form fundamentalne znaczenie ma kolor tworzący nastrój. Mierzejewski przyprószał swoje pejzaże bielą, dzięki czemu zdają się one wynurzać jakby z mgły. Artysta zachował atmosferyczną jedność obrazu przez stosowanie wąskiej gamy barw i delikatnych przejść tonalnych. Bogactwo kolorystyczne objawiało się natomiast w mnogości wykorzystywanych odcieni i niuansów. Mierzejewski uważał, że kolory w obrazie muszą mieć przybliżoną jakość, jasność i nasycenie. Te wartości tworzą harmonie kompozycji, która samoistnie jest już zawarta w naturze. Jakość determinowana jest kolorem właściwym, jasność to energia, a nasycenie jest stosunkiem czerni do bieli. Światłem natomiast Mierzejewski operował pod wpływem nastroju, jaki w danej chwili odczuwał, jest ono dzięki temu nieplanowaną tajemnicą, powstającą poza świadomą intencji artysty.

Jerzy Mierzejewski był świadom, że wpływy innych artystów są czymś naturalnym. Podkreślał istotność przetwarzania przez siebie wszystkiego, z czego czerpie się natchnienie, czyli konfrontacji i zrozumienia tego, z czego się korzysta. Sam chętnie inspirował się nie tylko z naturą, ale również dorobkiem artystycznym poprzednich pokoleń wielkich artystów, w szczególności malarstwem Paula Cézanne’a oraz Lyonela Feiningera. Jeśli czerpał bezpośrednio z natury czy z własnego doświadczenia, którego źródło też widział w naturze, to wykorzystywał odczuwane emocje przy tworzeniu. Podczas patrzenia na piękno natury najważniejsza była świadomość własnych uczuć oraz precyzyjność w ich określeniu. Dobry artysta musi czuć więcej, ponieważ, gdyby odczuwał życie tylko powierzchownie, to nie mógł stworzyć nic wartościowego. Oprócz uczuć Mierzejewski wyróżniał również dwa pozostałe elementy, które były konieczne, aby obraz lub każde inne dzieło sztuki można było uznać za wartościowe – warstwę intelektualną oraz warsztat.

Artysta był przekonany o konieczności ciągłej aktywności. Wiedział, jak istotny do osiągnięcia celu jest charakter i praca. „Talent” nie wystarczał do stworzenia dobrego obrazu. Był zdania, że tylko dzięki wielogodzinnej, mozolnej pracy człowiek rozwija się twórczo. Także malował systematycznie, nawet wtedy, gdy nie miał na to ochoty. Nie szukał prostej drogi do celu.
Jerzy Mierzejewski w latach 1937-1939 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w pracowni prof. Mieczysława Kotarbińskiego. Dyplom uzyskał w 1956 W latach 1944-1946 uczestniczył w organizacji i pierwszych wystawach Związku Polskich Artystów Plastyków, w latach 1954-1960 był prezesem sekcji malarskiej Związku w Warszawie. Związany był również z Wyższą Szkołą Teatralną i Filmową w Łodzi, gdzie pełnił funkcję dziekana Wydziału Operatorskiego, Wydziału Reżyserii, a także prorektora. W 1976 został mianowany profesorem nadzwyczajnym, a w 1990 profesorem zwyczajnym. Przez długi czas przebywał za granicą, wiele wystawiał w Stanach Zjednoczonych, Holandii, Belgii, Niemczech, między innymi na wystawie "The Selective Eye" w Grown Tower Gallery w Los Angeles (1970), gdzie obok prac J. Mierzejewskiego eksponowane były dzieła Picassa, Chagalla, Braque`a. Pod koniec lat 80. artysta powrócił na stałe do Polski. W 1997 był laureatem Nagrody im. J. Cybisa. W 2004 w Muzeum Narodowym w Warszawie odbyła się duża wystawa Mierzejewskich - Jerzego, jego brata, Andrzeja oraz ich ojca, Jacka. W 2006 Jerzy Mierzejewski otrzymał tytuł Doktora Honoris Causa PWSFTviT w Łodzi.

Description:
"Park", 1982
oil/canvas, 80 x 80 cm; signed and dated lower right: 'Jerzy Mierzejewski 82', signed, dated and described on the stretcher on the reverse: 'Jerzy Mierzejewski - POLAND - "PARK" 35 80 x 80 | 1982 HAARLEM'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Jerzy Mierzejewski 82'
Proweniencja
kolekcja prywatna (zakup bezpośrednio od artysty); kolekcja instytucjonalna, Polska