Powrót do DESA.PL
61 of Liczba obiektów: 76
61
Danuta Leszczyńska-Kluza | "Walka z niedźwiedziem", 1998
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
11,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
110 x 150 cm
Opis
olej/płótno, 110 x 150 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'DANUTA LESZCZYŃSKA-KLUZA 1998', sygnowany, datowany i opisany na blejtramie na odwrociu: '"WALKA Z NIEDŹWIEDZIEM" D. LESZCZYŃSKA-KLUZA | 1998 - II' oraz poniżej: '"WALKA Z NIEDŹWIEDZIEM" | D. LESZCZYŃSKA-KLUZA | POLOGNE - KRAKÓW | 1998'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Danuta Leszczyńska-Kluza była absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie w 1952 zdobyła dyplom w pracowni Zbigniewa Pronaszki. Artystka miała talent nie tylko plastyczny, ale również aktorski i muzyczny, jednak postanowiła poświęcić się malarstwu, rysunkowi i rzeźbie. W swojej twórczości eksperymentowała przez łączenie ze sobą wybranych dyscyplin sztuki, w których się wyspecjalizowała. Nieustannie poszukiwała nowatorskich form wyrazu. To właśnie autorskie koncepcje i niepowtarzalny język malarski sprawiają, że twórczość Danuty Leszczyńskiej-Kluzy ma niezwykle autonomiczny i indywidualny charakter.

Artystka od początku szła drogą niezależną od głównych nurtów i prądów artystycznych. Jej obrazy często ocierają się o niegeometryczne abstrakcje. Kluza czerpała formy wprost z natury i poddawała je różnym stylizacjom. Poszukując nowatorskich form wyrazu, łączyła ze sobą niejednorodne znaki i symbole plastyczne. Artystka, jeżeli nie operowała wyłącznie bielą i czernią, to wybierała ograniczoną paletę kolorystyczną, adekwatną do treści obrazu. Oszczędność formy i koloru, duże, często nieregularne powierzchnie oraz wyrafinowana barwa i bogata faktura to cechy charakterystyczne jej dzieł.

Leszczyńska-Kluza była obdarzona niezwykłym darem poetyckiej wypowiedzi. Jej twórczość nie należy do prostych w odbiorze, ponieważ stałym jej elementem są liczne symbole, metafory i aluzje do literatury, historii i mitologii. Leszczyńska-Kluza z łatwością posługiwała się tymi nawiązaniami. Często bez wyjaśnienia czy komentarza odczytanie obrazu może sprawić trudność. Zrozumienia treści prac nie ułatwia również sposób narracji charakterystyczny dla artystki, prowadzony symultanicznie, nie zachowujący chronologii wydarzeń. Kluczem do odczytywania jej obrazów może być sama artystka, a konkretniej znajomość jej osobowości. Również tytuły prac budzą liczne skojarzenia, a aluzje i metafory stają się dzięki nim czytelniejsze. Tytuły pomagają odczytać intymny przekaz myślowy zawarty w przedstawianiach. Przywołując fragment z katalogu towarzyszącemu indywidualnej wystawie artystki: „Są to obrazy trudne, pełne aluzji, niedomówień, podtekstów, wymagające nie tyle oglądania, co odczytania. A przede wszystkim wymagające zaufania, a może nawet znajomości osoby samej Danuty Kluzowej” (katalog wystawy: Danuta Leszczyńska-Kluza, malarstwo, grafika, Warszawa 1967.)

Leszczyńska-Kluza najbardziej znana jest z melancholijnych, ponurych wyobrażeń. W dojrzałym okresie twórczości jej obrazy stały się bardziej intelektualne, nakierowane na tematy dotyczące sensu egzystencji, wpływu fatum na los człowieka, kruchości życia wobec zagrożeń ze strony świata oraz zintensyfikowaniu agresji. Artystka zawsze odpowiednio dobiera środki malarskie pod program wybrany ikonograficzny.
Po ukończeniu, w 1952 Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie rozpoczęła twórczość artystyczną w dziedzinie malarstwa, rysunku i grafiki. Uczestnicząc w wielu wystawach w kraju i zagranicą uzyskała kilka nagród, w tym srebrny medal i dyplom członka Akademii Tomasso Campanella w Rzymie. Twórczość Danuty Leszczyńskiej-Kluzy obejmuje m.in. cykle obrazów "Pustelnia" (1959-61), "Ogrody" (1963-70), "Zdarzenia" (1971), "Uniwersum" (1975-83), cykle akwafort, tekę gwaszy "Życiorys", grafiki z jedwabiem, grafiki z fotografią i inne. Prace artystki posiadają muzea w kraju i zagranicą m.in. w Sztokholmie, Nowym Jorku, Waszyngtonie, Tel-Awiwie, Tokio, Edynburgu. W opisach twórczości artystki, krytycy podkreślają jej upodobanie do eksperymentów i poszukiwanie nowatorskich form wyrazu, co objawia się rezygnacją z klasycznego, prostokątnego formatu prac, łączeniem niejednorodnych znaków plastycznych i korzystaniem, przy zachowaniu własnej indywidualności, z wielu dyscyplin sztuki.

Description:
"Bear Fight", 1998
oil/canvas, 110 x 150 cm; signed and dated lower left: 'DANUTA LESZCZYNSKA-KLUZA 1998', signed, dated and described on the stretcher on the reverse: '"WALKA Z NIEDzWIEDZIEM" D. LESZCZYNSKA-KLUZA | 1998 - II' oraz ponizej: '"WALKA Z NIEDzWIEDZIEM" | D. LESZCZYNSKA-KLUZA | POLOGNE - KRAKOW | 1998'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'DANUTA LESZCZYŃSKA-KLUZA 1998'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska