Powrót do DESA.PL
47 of Liczba obiektów: 76
47
Henryk Musiałowicz | "Reminiscencje", 1975
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
71 x 53,5 cm
Opis
olej/płyta, 71 x 53,5 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'REMINESCENCJE | 1975 | 71 x 53,5 | 16M | MUSIAŁOWICZ', na odwrociu nalepka Galerii Sztuki Współczesnej w Warszawie

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Henryk Musiałowicz był artystą o niezwykłej biografii, która miała ogromny wpływ na jego twórczość, zarówno pod względem tematu, jak i formy. Jedne z pierwszych cykli twórca poświęcił doświadczeniom wojennym, przede wszystkim tym mającym miejsce w zniszczonej stolicy. Kwestie egzystencjalne, dotyczące ludzkiej natury oraz miejsca człowieka w świecie artysta poruszał także w swojej późniejszej twórczości.

Dla Henryka Musiałowicza wielka sztuka, czyli taka, którą warto tworzyć, była identyfikowana ze sztuką prymitywną, czyli taką, gdzie prym wiedzie instynkt i gdzie twórcy operują przede wszystkim symbolem i znakiem. Jest ona wyrazem prastarych impulsów, które miały na celu ukazanie tego, co wspólne dla ludzi, bez względu na kultury i tego, co odwieczne. Jak opowiadał sam twórca: „Wierzę w wewnętrzną funkcję malarstwa i ufam, że obraz jest potrzebny ludzkości, która pragnęła go zawsze. Ważne jest jednak, jak korzysta się ze sztuki i co z kontaktów się wynosi. Myślę, że ludzkość bez sztuki byłaby smutna i zubożona, nie potrafię jednak wyjaśnić tego jedynego i niepowtarzalnego, co w dziele sztuki jest naprawdę istotne. Sądzę, że sztuka nie ma określonych reguł, artysta musi kierować się instynktem, wewnętrznym głosem, który podpowiada, jak należy postępować” (Henryk Musiałowicz, Moja droga w sztuce [w:] Musiałowicz/Cieślak, [red.] Jolanta Musiałowicz, Marta Kaczmarek, Anna Szoc, Wrocław 2013, s. nlb.).

Zaprezentowana praca należy do cyklu „Reminiscencje”, w której artysta posłużył się mocno zawężoną, biało-czarną gamą kolorystyczną, którą okazjonalnie łamał szarościami lub niewielką ilością koloru. Ważnym elementem cyklu oraz innych prac artysty była udramatyzowana forma. Twórca, wraz z opisywanym cyklem, powoli i sukcesywnie odchodził od jednolitej, scalonej formy. Pojawiły się wykrojone sylwetki ludzkie oraz rzeźbiarskie struktury. „Reminiscencje” to jeden z cyklów, które były efektem zwrotu ku naturze oraz ku kwestiom egzystencjalnym. Jego prace z tego okresu stanowiły próbę przedstawienia metafory ludzkiego losu, próbę odpowiedzi na tragiczne pytania człowieka. W tym, co uniwersalne i ponad podziałami artysta szukał kwestii duchowo solidaryzujących wszystkich ludzi. Postrzegał instynkt, emocje oraz zdrowy rozsądek jako kwestie najważniejsze. Nawoływał do zrozumienia, że miejsce ludzkości nie znajduje się ponad światem natury, a wręcz przeciwnie.

Twórca pozostał wierny formule artystycznej, którą wypracował w latach 50. Zgodnie z nią, co widać również na zaprezentowanej pracy, komponował swoje dzieła na osi zarysu figury ludzkiej lub zwierzęcej. Czynił z nich metaforyczne znaki, a wokół umieszczał lekko zarysowany ornament, dzięki czemu uzyskuje aurę tajemniczości. Niezmiennie ważnym aspektem twórczości Musiałowicza jest faktura – niezwykle bogata, a wręcz półreliefowa. Na niektórych realizacjach można dostrzec inkrustowania opiłkami złota lub srebra, które artysta wtapiał w warstwę malarską.

Artysta brał udział w ponad 100 wystawach indywidualnych oraz 250 zbiorowych w kraju i za granicą. Jego prace były prezentowane publiczności m.in. w Genewie, Paryżu, Nowym Jorku, Londynie, Rzymie czy Toronto. Za swoją twórczość został nagrodzony licznymi nagrodami, takimi jak Medal „Zasłużonym Kulturze Gloria Artist” oraz Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski. W 2002 odbył się wystawa retrospektywna w poznańskim Muzeum Narodowym.
W 1939 ukończył warszawska ASP, gdzie studiował pod kierunkiem Feliksa Szczęsnego Kowarskiego oraz Leonarda Pękalskiego. Należał do grupy „Warszawa”. Malarz, grafik i rysownik nie związany z żadną grupą ani orientacją artystyczną. Używa różnych technik (pędzel, pióro, techniki graficzne, tusz) stworzył monotematyczne serie, m.in. „Dno morskie”, „Wojna przeciw człowiekowi”, „Portrety z wyobraźni”, cykle „Reminiscencje”, „Epitafia”, „Rodzina”. Maluje obrazy z syntetycznie ujętymi formami i postaciami, o bogatym tle i fakturze reliefowej, zajmuje się też malarstwem ściennym i witrażownictwem (projekt witraża do Mauzoleum Walki i Męczeństwa w Alei Szucha w Warszawie).

Description:
"Reminiscencje", 1975
oil/board, 71 x 53.5 cm; signed, dated and described on the reverse: 'REMINESCENCJE | 1975 | 71 x 53,5 | 16M | MUSIALOWICZ', on the reverse a sticker from the Gallery of Contemporary Art in Warsaw

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płyta
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'REMINESCENCJE | 1975 | 71 x 53,5 | 16M | MUSIAŁOWICZ'