Powrót do DESA.PL
133 of Liczba obiektów: 44
133
Kazz Sasaguchi | "Biała noc", 2007
Estymacja:
25,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
19,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-Art i Abstrakcja Geometryczna
Artysta
Kazz Sasaguchi (1962)
Wymiary
78 x 200 cm
Opis
akryl/płótno, 78 x 200 cm, sygnowany, datowany i opisany na nalepce na odwrociu: 'white night | 2007 | Kazz Sasaguchi | [sygnatura artysty]', autorska nalepka i pieczęć na odwrociu

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Kazz Sasaguchi w swojej twórczości bada rzeczywiste dane dotyczące społeczeństwa i miejsc. Kompilując zebrane informacje i wizualizując je w nieoczekiwanych konfiguracjach, na nowo przedstawia rzeczywistość. Artystę szczególnie interesuje analiza i mapowanie ruchów w różnych obszarach, co czyni je głównym tematem jego twórczości kwestionującej tradycyjne schematy obrazowe. Dzieła Sasaguchiego charakteryzują się wielowymiarowością, efemerycznością, są zapisem ruchu. Artysta zbiera rzeczy codziennego użytku i tekstowo archiwizuje je na swoich płótnach. Przedstawienia te są realizowane na różne sposoby, na przykład małe kulki z gąbki unoszące się w przestrzeni w dziełach artysty mają formę stosu cienko stemplowanego tekstu. W twórczości Sasaguchiego również szczególne miejsce odnalazły instalacje składające się z dziesiątek małych czarnych kulek odpowiednio rozmieszczonych w przestrzeni i tworzących tym samym wrażenie czyjejś obecności bądź odwzorowanie bryły przedmiotu. W dobie współczesnej, postępującej cyfrowej cywilizacji, dzieła Sasaguchiego materializujące przechowywane dane stają się szczególnie interesujące.

Prezentowany obraz „White night” jest twórczym zapisem konstelacji gwiazd. Sasaguchi doświadczone zjawiska oznaczył ciągiem liter z greckiego alfabetu i losowym układem liczb zestawionym ze słownymi określeniami poszczególnych zjawisk astronomicznych. Przyglądając się dziełu po raz pierwszy, wydaje się ono całkowicie białe, niczym czysta kartka w ramie obrazu. Jednak coraz bardziej zbliżając się do niego, powieszonego na ścianie, można dostrzec cień informacji wyrytych na akrylowej powierzchni płótna. Tym samym przedstawiona biała noc zdaje się być ulotna i fragmentaryczna. Dopiero odbiorca, kierujący się wyobraźnią, może ją skomponować w cały obraz. Wszystko to zbliża dzieło do formy palimpsetu. Praca nieustannie pozostaje w procesie i podlega przemianom. W sposób świadomy artysta uczynił prezentowaną formę nieczytelną, aby pokazać, że nieczytelne nie jest przeciwieństwem czytelnego i prowadzi do alternatywnych form dostępu do tekstu. Mapowanie gwiezdnej konstelacji, poprzedził zrealizowany rok wcześniej projekt w Shiraya Art Space w Tokio zatytułowany „at / @”, w którym artysta wspólnie z Yasushi Noguchi odkryli wizualne i fizyczne właściwości miasta Kodaira. Tytułowe „w” odnosi się do istniejącej idei, natomiast „@” wskazuje na niespecyficzność i nierozstrzygalność formy. Sasaguchi rozwijając ideę względności lub płynności miejsca wdraża odbiorcę w aktywne mapowanie nadające akademickiemu miastu Kodaira nowego znaczenia.

Obraz „White night” Sasaguchiego przypomina stylistycznie obrazy liczone Romana Opałki, u którego liczby są nanoszone białą farbą na coraz bledsze płótno. Tym samym oboje twórcy uzyskali efekt „wyliczania detali bielą na bieli”. Odczytując dzieło Sasaguchiego przez pryzmat twórczości Opałki zdumiewająca może okazać skłonność obu artystów do geometrii, ascezy i powtarzalności. Punkt i linia również były elementami charakterystycznymi dla serii „Chronomów” stworzonej przez Opałkę w latach 1961-63, gdzie niezliczone drobne wzory pokrywały całą kompozycję, tworząc powtarzalną i gęstą strukturę. Ascetyczne dzieła obu artystów mają hipnotyczny, medytacyjny charakter. Na jeszcze więcej wątków wspólnych, które śmiało można byłoby odnaleźć w twórczości Sasaguchiego wskazują słowa Bożeny Kowalskiej: „Tak i ziarnko piasku nie jest ani pustynią, ani plażą. Dopiero w astronomicznych powieleniach określa swoje miejsce i swoją rolę. Czy więc istotę jego stanowi ono samo, czy to, czym staje się jako drobina całości? Podobnie z nieprzechowanych ułamków sekund składa się upływ czasu. Poza fizykalną umownością minut, godzin czy tysiącleci – w psychicznej sferze ludzkich doznań – nie ma jednostek miary dla przemijania. Nie ma też pojęcia czasu jako całości. Punkty i kreski 'Chronomów' Opałki stanowiły pytanie o sens i wymiar ludzkiego czasu, przeciwstawiały nieokreślony jego wycinek – nieskończoność trwania” (Bożena Kowalska, Roman Opałka, Kraków 1996, s. 18).

Description:
"White night", 2007
acrylic/canvas, 78 x 200 cm; signed, dated and described on a label on the reverse: 'white night | 2007 | Kazz Sasaguchi | [artist's signature]', author's sticker and stamp on the reverse,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na nalepce na odwrociu: 'white night | 2007 | Kazz Sasaguchi | [sygnatura artysty]'
Proweniencja
ZENSHI, Tokio; kolekcja Grażyny Kulczyk
Wystawiany
„White”, ZENSHI, Tokio, 2.06-14.07.2007