130
Imre Bak | Shaped 2, 1982
Estymacja:
320,000 zł - 450,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-Art i Abstrakcja Geometryczna
Artysta
Imre Bak (1939)
Wymiary
92 x 150 cm
Kategoria
Opis
akryl/deska, 92 x 150 cm, sygnowany, opisany i datowany na odwrociu: '[…] | Bak/82'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
Węgierski abstrakcjonizm rozwijał się w międzywojniu, a jego prekursorami byli konstruktywiści na czele z László Moholy-Nagy. W latach 1919-20 większość awangardowych artystów wyemigrowała z Węgier, by rozwijać swoje kariery. Za cel podróży obierali Wiedeń, Berlin, Weimar i Moskwę. Imre Bakowi, autorowi prezentowanej pracy, przyszło kształtować swoją artystyczną tożsamość w kulturowo zamkniętej sytuacji powojennych Węgier – podobnie jak w Polsce, obwiązująca doktryna socrealizmu nie dopuszczała uprawiania sztuki nieprzedstawiającej.
Tuż po odwilży Imre Bak był jednym z artystów zaangażowanych w tworzenie i rozwój węgierskich grup neoawangardowych 2. połowy XX wieku: Iparterv i Budapesti Műhely, w latach 60. był także jedynym członkiem Zuglói Kör – ruchu, który deklaratywnie przejął tradycję francuskiej abstrakcji lirycznej i modernistycznych ikon Kandinsky’ego, Klee, Malewicza, inspirował się także twórczością Jeana Bazaine’a. Bak obserwował i przyswajał nowe tendencje w Europie Zachodniej i Ameryce, był czujny także na artystyczne precedensy w swoim kraju – zarówno pionierski modernizm László Moholy Nagy i Lajosa Kassáka, jak i węgierską sztukę ludową. W 1962 Bak wyjechał do Moskwy i Petersburga, gdzie po raz pierwszy zobaczył prace Matisse’a, Picassa, Legera i Kandinskiego. W 1964 odwiedził Biennale sztuki w Wenecji, podziwiał tam między innymi dzieła Rauschenberga. W tym samym roku odbył także podróż do Londynu, gdzie zetknął się z artystami brytyjskiego i amerykańskiego pop-artu co, fundamentalnie zmieniło jego podejście do malarstwa. Zainspirowany sztuką konkretną, opierającą się na teoriach Bauhausu i grupy de Stijl oraz amerykańskimi i brytyjskimi przedstawicielami abstrakcji geometrycznej i pop-artu, skupił się na malarstwie niefiguratywnym, eksplorując w swoich minimalistycznych pracach zarówno mocny, czysty kolor, jak i ściśle ustrukturyzowane, ostre formy i linie. Łącząc uniwersalną symbolikę kultur Europy i Ameryki Środkowej z lekcjami, jakie wyciągnął ze sztuki konceptualnej, Imre Bak w swoich pracach stworzył unikalną formę reprezentacji.
W dynamicznych obrazach powstałych u schyłku lat 60. artysta korzystał z intensywnych, odważnych barw, charakterystyczny element stanowi często gruby, czarny kontur definiujący geometryczne formy układające w symboliczne kompozycje przypominające niekiedy współczesne totemy. Prace artysty z tego okresu często miały scentralizowaną, symetryczną formę. Po 1972 twórczość Baka ulega stopniowej konceptualizacji i związanej z tym dematerializacji, uwidacznia się to w uwypukleniu koncepcji i znaczenia dzieła przy jednoczesnej skrajnej redukcji formy do czystych, jasno określonych pól barwnych. Istotną rolę odegrało także wprowadzenie do obrazów semantyki, Bak koncentrował się na relacji między desygnującym (niebieskie-słowo) a desygnowanym (niebieski-kolor), często, posługując się ironią, odwracał znaczenia, przypisując słowom barwy odwrotne od przypisanych kulturowo do danego pojęcia (jak w kompozycji „Dobro Zło” gdzie ze słowo dobro umieścił na czerwonym tle, a zło na niebieskim).
Imre Bak w niezwykle aktualny sposób odpowiadał na konceptualizujące tendencje obecne w sztuce lat 70., badając relacje między obrazem, tekstem i znaczeniem. Asymilując niekiedy węgierskie motywy etnograficzne, stworzył odrębną syntezę malarstwa podsyconą kosmopolitycznym impulsem. Imre Bak od 1966 wystawiał się na wielu wystawach w Niemczech, Polsce, Szwajcarii, Austrii, na Węgrzech i w USA, a jego prace znajdują się w licznych kolekcjach publicznych, m.in. Tate Modern w Londynie, Neue Nationalgalerie w Berlinie, MUMOK w Wiedniu, Musée d’Art Contemporain w Lyonie i Muzeum Sztuki Współczesnej w Budapeszcie, gdzie artysta mieszka i pracuje.
Malarz, kluczowa postać neoawangardy węgierskiej. W 1963 roku ukończył studia na Węgierskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 60. porzucił przydymione barwy węgierskiego realizmu, zainteresował się natomiast kolorystyką impresjonizmu i kubistyczną formą. Podróż do Rosji pozwoliła mu na żywo zobaczyć obrazy Matisse'a, Picassa, Légera i Kandinskiego, przez które twórczość artysty zaczęła definitywnie zmierzać w stronę malarstwa abstrakcyjnego. Laureat prestiżowej Kossuth Prize (2002) i wielu innych nagród. Jego wystawy pokazywano w Polsce, Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Stanach Zjednoczonych. Prace Baka znajdują się w kolekcjach Tate Modern, Neue Nationalgalerie w Berlinie, wiedeńskiego MUMOK, Musée d’Art Contemporain w Lyonie i w Muzeum Sztuki Współczesnej w Budapeszcie.
Description:
"Shaped 2", 1982
acrylic/board, 92 x 150 cm; signed, described and dated on the reverse: '[…] | Bak/82', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
- This lot has been imported from outside the EU and placed under Temporary Admission regime. Import VAT is payable at 8% on the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
Węgierski abstrakcjonizm rozwijał się w międzywojniu, a jego prekursorami byli konstruktywiści na czele z László Moholy-Nagy. W latach 1919-20 większość awangardowych artystów wyemigrowała z Węgier, by rozwijać swoje kariery. Za cel podróży obierali Wiedeń, Berlin, Weimar i Moskwę. Imre Bakowi, autorowi prezentowanej pracy, przyszło kształtować swoją artystyczną tożsamość w kulturowo zamkniętej sytuacji powojennych Węgier – podobnie jak w Polsce, obwiązująca doktryna socrealizmu nie dopuszczała uprawiania sztuki nieprzedstawiającej.
Tuż po odwilży Imre Bak był jednym z artystów zaangażowanych w tworzenie i rozwój węgierskich grup neoawangardowych 2. połowy XX wieku: Iparterv i Budapesti Műhely, w latach 60. był także jedynym członkiem Zuglói Kör – ruchu, który deklaratywnie przejął tradycję francuskiej abstrakcji lirycznej i modernistycznych ikon Kandinsky’ego, Klee, Malewicza, inspirował się także twórczością Jeana Bazaine’a. Bak obserwował i przyswajał nowe tendencje w Europie Zachodniej i Ameryce, był czujny także na artystyczne precedensy w swoim kraju – zarówno pionierski modernizm László Moholy Nagy i Lajosa Kassáka, jak i węgierską sztukę ludową. W 1962 Bak wyjechał do Moskwy i Petersburga, gdzie po raz pierwszy zobaczył prace Matisse’a, Picassa, Legera i Kandinskiego. W 1964 odwiedził Biennale sztuki w Wenecji, podziwiał tam między innymi dzieła Rauschenberga. W tym samym roku odbył także podróż do Londynu, gdzie zetknął się z artystami brytyjskiego i amerykańskiego pop-artu co, fundamentalnie zmieniło jego podejście do malarstwa. Zainspirowany sztuką konkretną, opierającą się na teoriach Bauhausu i grupy de Stijl oraz amerykańskimi i brytyjskimi przedstawicielami abstrakcji geometrycznej i pop-artu, skupił się na malarstwie niefiguratywnym, eksplorując w swoich minimalistycznych pracach zarówno mocny, czysty kolor, jak i ściśle ustrukturyzowane, ostre formy i linie. Łącząc uniwersalną symbolikę kultur Europy i Ameryki Środkowej z lekcjami, jakie wyciągnął ze sztuki konceptualnej, Imre Bak w swoich pracach stworzył unikalną formę reprezentacji.
W dynamicznych obrazach powstałych u schyłku lat 60. artysta korzystał z intensywnych, odważnych barw, charakterystyczny element stanowi często gruby, czarny kontur definiujący geometryczne formy układające w symboliczne kompozycje przypominające niekiedy współczesne totemy. Prace artysty z tego okresu często miały scentralizowaną, symetryczną formę. Po 1972 twórczość Baka ulega stopniowej konceptualizacji i związanej z tym dematerializacji, uwidacznia się to w uwypukleniu koncepcji i znaczenia dzieła przy jednoczesnej skrajnej redukcji formy do czystych, jasno określonych pól barwnych. Istotną rolę odegrało także wprowadzenie do obrazów semantyki, Bak koncentrował się na relacji między desygnującym (niebieskie-słowo) a desygnowanym (niebieski-kolor), często, posługując się ironią, odwracał znaczenia, przypisując słowom barwy odwrotne od przypisanych kulturowo do danego pojęcia (jak w kompozycji „Dobro Zło” gdzie ze słowo dobro umieścił na czerwonym tle, a zło na niebieskim).
Imre Bak w niezwykle aktualny sposób odpowiadał na konceptualizujące tendencje obecne w sztuce lat 70., badając relacje między obrazem, tekstem i znaczeniem. Asymilując niekiedy węgierskie motywy etnograficzne, stworzył odrębną syntezę malarstwa podsyconą kosmopolitycznym impulsem. Imre Bak od 1966 wystawiał się na wielu wystawach w Niemczech, Polsce, Szwajcarii, Austrii, na Węgrzech i w USA, a jego prace znajdują się w licznych kolekcjach publicznych, m.in. Tate Modern w Londynie, Neue Nationalgalerie w Berlinie, MUMOK w Wiedniu, Musée d’Art Contemporain w Lyonie i Muzeum Sztuki Współczesnej w Budapeszcie, gdzie artysta mieszka i pracuje.
Malarz, kluczowa postać neoawangardy węgierskiej. W 1963 roku ukończył studia na Węgierskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 60. porzucił przydymione barwy węgierskiego realizmu, zainteresował się natomiast kolorystyką impresjonizmu i kubistyczną formą. Podróż do Rosji pozwoliła mu na żywo zobaczyć obrazy Matisse'a, Picassa, Légera i Kandinskiego, przez które twórczość artysty zaczęła definitywnie zmierzać w stronę malarstwa abstrakcyjnego. Laureat prestiżowej Kossuth Prize (2002) i wielu innych nagród. Jego wystawy pokazywano w Polsce, Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Stanach Zjednoczonych. Prace Baka znajdują się w kolekcjach Tate Modern, Neue Nationalgalerie w Berlinie, wiedeńskiego MUMOK, Musée d’Art Contemporain w Lyonie i w Muzeum Sztuki Współczesnej w Budapeszcie.
Description:
"Shaped 2", 1982
acrylic/board, 92 x 150 cm; signed, described and dated on the reverse: '[…] | Bak/82', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
- This lot has been imported from outside the EU and placed under Temporary Admission regime. Import VAT is payable at 8% on the hammer price.
Technika
akryl/deska
Sygnatura
sygnowany, opisany i datowany na odwrociu: '[…] | Bak/82'
Proweniencja
abc Gallery, Budapeszt; kolekcja Grażyny Kulczyk