Powrót do DESA.PL
128 of Liczba obiektów: 44
128
Ed (Edwin) Mieczkowski | "Iso-Rounds #3", 1964
Estymacja:
200,000 zł - 300,000 zł
Sprzedane
190,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-Art i Abstrakcja Geometryczna
Wymiary
112 x 108 cm
Opis
akryl/płótno, 112 x 108 cm, sygnowany na odwrociu: 'ED MIECZKOWKI', sygnowany, datowany i opisany na ramie: '1964 a333 E MIECZKOWSKI ISO-ROUNDS # 3'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Dzieła Ed Mieczkowskiego wyróżniają się umiejętnym połączeniem skomplikowanych wzorów geometrycznych z wyrafinowanymi i subtelnymi przejściami kolorystycznymi o określonej wartości tonalnej. Na niezwykle dramatyczne formy obrazów artysty składają się złożone relacje między punktami, płaszczyznami, liniami i kątami. Ed Mieczkowski radykalnie zmienił granice między sztuką a percepcją. Definiując własne rozumienie awangardy, artysta badał możliwości geometrii, matematyki, fizyki jądrowej, optyki, nauki o świetle i widma widzialnego. Występujące w jego dziełach wystudiowane układy i relacje między kształtami, liniami i kolorami nadają kompozycjom wizualnej energii. Kluczową częścią współtworzącą optyczne dzieła była dla Mieczkowskiego reakcja siatkówki odbiorcy na zaproponowane przez niego wizualne, niemal matematyczne, kombinacje form. Twórczość Ed Mieczkowskiego zdobyła uznanie krytyków i kuratorów na łamach magazynu „Time” w artykule z 1964 „Op Art: Pictures that Attack the Eye”, w którym po raz pierwszy użyto pojęcia Op Artu opisującego ówczesny ruch artystyczny. Na reputację artysty przyczynił się również jego udział w wystawie „The Responsive Eye” w 1965 w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku.

W 1957 Ed Mieczkowski ukończył Cleveland Institute of Art, a w 1959 Carnegie Institute of Technology. W Carnegie artysta odbył studia u Balcomba Greene’a, pierwszego prezesa American Abstract Artists. Członkami AAA byli między innymi Albers i Ad Reinhardt, u których geometryczna surowość była ważnym punktem odniesienia dla twórczości Mieczkowskiego. Od 1959 artysta wykładał na Faculty Cleveland Institute of Art, a od 1963 na Western Reserve University. W latach 1960-71 wraz z Ernstem Benkertem oraz Francisem Hewittem współtworzył awangardowy kolektyw Anonima Group. Prezentowana praca „Iso-Rounds #3” jest wizualną odpowiedzią na fenomeny naukowe oraz założenia psychologii percepcji optycznej. Kompozycję płótna dzielą równomiernie rozmieszczone płaszczyzny o trzech neutralnych kolorach (czerni, bieli i szarości), podzielone siatką równoległych linii. Tym samym dzieło w pełni wpisuje się w założenia grupy Anonima, która również miała wystawę w 1966 w warszawskiej Galerii Foksal zatytułowaną „Obrazy czarno-białe i szare”. Działania grupy były opozycją do wówczas szczególnie cenionego ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Twórcy kolektywu sprzeciwiali się także skrajnemu konsumeryzmowi oraz dostosowywaniu twórczości artystów do potrzeb odbiorcy. Celem ich działań było precyzyjne śledzenie naukowych fenomenów oraz psychologii percepcji optycznej. Kolektyw tworzył dzieła w ramach opracowanego czteroletniego planu produkcji cyklu dwuwymiarowych rezultatów ich badań. Określone przez nich struktury były sprawdzalnymi, dwuwymiarowymi i monokularnymi bodźcami doświadczenia, wyliczonymi w kolejności ich psychologicznie potwierdzonej ważności i rzetelności. Czteroletni plan uwolnił artystów od struktury narzuconej przez ówczesny świat sztuki, zastępując ją strukturą utworzoną przez nich samych. Dzieła członków grupy Anonima były tworzone według ściśle określonych zasad, co zaznaczał Mieczkowski, dodając do tytułów swoich obrazów słowo „ISO” – skrót od International Organization for Standardization – Międzynarodowej Organizacji Standaryzacji. Członkowie grupy, oprócz działalności malarskiej, podejmowali się także aktywności pisarskiej widocznej w wielu programach, projektach i manifestach. Podobne założenia głosiły liczne inne europejskie kolektywy, między innymi Zero Group w Düsseldorfie; paryskie Equipo 57 i Groupe de Recherche d’Art i Gruppo N z Padwy. Działania Anonimy były głęboko zakorzenione w tradycji modernistycznej. Abstrakcja geometryczna sformułowana przez Pieta Mondriana i innych członków de Stijl była punktem odniesienia w twórczości Mieczkowskiego i jego współpracowników, podobnie jak program nauczania opracowany w ramach Bauhausu (zwłaszcza teoria koloru nauczana przez Josefa Albersa).
Artysta zaliczany jest do twórców op-artu, chociaż sam nigdy nie lubił tego terminu. W swoich pracach badał wizualne i psychologiczne oddziaływania kolorów, kształtów i wzorów.
W 1957 roku ukończył Cleveland Institute of Art, BFA oraz w 1959 roku Carnegie Tech. MFA. Od 1959 roku wykładał na Faculty Cleveland Institute of Art, a od 1963 roku na Western Reserve University.
W 1960 roku Mieczkowski wraz z Ernstem Benkertem oraz Francisem Hewittem założył grupę artystyczną Anonima Group (1960-71). Sprzeciwiali się oni skrajnemu konsumeryzmowi oraz dostosowywaniu się artystów i ich sztuki do potrzeb widza. Celem ich twórczości było precyzyjne śledztwo naukowych fenomenów oraz psychologii percepcji optycznej. Działalności malarskiej towarzyszyła także aktywności pisarska, w postaci propozycji, projektów i manifestów.
W 1966 roku prace artystów z Anonima Group zostały wystawione w warszawskiej Galerii Foksal na wystawie "Obrazy czarno-białe i szare". Prezentowana praca pochodzi właśnie z tej wystawy. Prezentująca w komunistycznej Polsce tak radykalne wystawy Galeria Foksal, uważana była za jedno z najważniejszych miejsc sztuki awangardowej na świecie.

Description:
"Iso-Rounds #3", 1964
acrylic/canvas, 112 x 108 cm; signed on the reverse: 'ED MIECZKOWKI', signed, dated and described on the streatcher: '1964 a333 E MIECZKOWSKI ISO-ROUNDS # 3',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany na odwrociu: 'ED MIECZKOWKI'
Proweniencja
Lew Allens Gallery, Santa Fe; D. Wigmore Fine Art, Inc. Gallery, Nowy Jork; kolekcja prywatna, Polska; DESA Unicum, 2019; kolekcja instytucjonalna, Warszawa
Literatura
Ed Mieczkowski: The Aesthetics of Geometry, Lew Allens Galleries, Santa Fe, 27.02-29.03.2015
Wystawiany
Ed Mieczkowski: The Aesthetics of Geometry, Lew Allens Galleries, Santa Fe, 27.02-29.03.2015