Powrót do DESA.PL
26 of Liczba obiektów: 78
26
Roman Opałka (1931 - 2011) | "Studium dotykowe", około1958
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Prace na Papierze
Artysta
Roman Opałka (1931 - 2011)
Wymiary
84 x 27 cm (w świetle passe-partout)
Opis
tusz/papier, 84 x 27 cm (w świetle passe-partout), sygnowany p.d.: 'R OPALKA',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Druga połowa lat 50. XX wieku to w sztuce PRL okres tzw. odwilży. Był to czas, kiedy przestał obowiązywać w sztuce narzucony odgórnie socrealizm, a sztuka polska otworzyła się na wpływy Zachodu. Niezwykle popularny w kraju okazał się wówczas francuski informel czy amerykańskie malarstwo ekspresjonizmu abstrakcyjnego, z których czerpano inspirację. Jest to zatem czas wzmożonego zainteresowania abstrakcją – bezforemnej, ekspresyjnej, w której artyści starali się poszukiwać nowych rozwiązań formalnych związanych z technikami nakładania farby czy uzyskiwania oryginalnych efektów fakturowych. Udział w tych eksperymentach miał wówczas również świeżo upieczony absolwent warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych Roman Opałka. Pod koniec dekady lat pięćdziesiątych wykonywał on „Studia dotykowe”. Były to prace na papierowym podłożu, malowane tuszem. Ten sposób wykonania przypomina oczywiście tradycyjną dla techniki rysunku metodę lawowania, jednak o ile zwykle lawowanie było dodatkiem dla właściwej kompozycji, o tyle tutaj gradacje rozwodnionego koloru oraz jego zmienna intensywność stają się głównym zagadnieniem obrazu. Bożena Kowalska, historyczka sztuki, autorka monografii twórczości Romana Opałki, ale też jego przyjaciółka, porównała te prace – ze względu na ich pionowy format – do dawnego malarstwa japońskiego. Opałka wykonywał „Studia dotykowe” poprzez pokrycie pewnej powierzchni tuszem, a następnie odciśnięcie jej na papierze. W ten sposób praca stawała się czymś na kształt stempla, odcisku, w którym uwidaczniała się aktywność artysty. Kompozycje były pionowym, wąskim pasami pokrytym różnorodnymi w formie znakami, tworzącymi rytmiczny układ. Ich regularność i powtarzalność przypominała mechaniczny zapis wykonany przez urządzenie, które odnotowuje występowanie jakiegoś zjawiska w czasie, zapisując je na długiej taśmie. „Studia dotykowe” pozostają śladami (w dosłownym sensie) artystycznych poszukiwań w zakresie kształtowania malarskiej materii. Są one wynikiem artystycznej strategii charakterystycznej dla czasu ich powstania, kiedy tematyka czysto malarska, problemy czysto artystyczne zaprzątały wielu ówczesnych artystów i artystek. Tego typu autotematyczna sztuka malarska uważana była – po czasach stalinizmu – za symbol nowoczesności i pod takim szyldem praktykowana przez artystów i artystki, którzy zainteresowani byli najnowszymi zjawiskami w sztuce europejskiej.
Wojnę spędził w Niemczech, w 1945 powrócił do Francji, rok później przyjechał do Polski. W 1950 ukończył studia na łódzkiej PWSSP, a w latach 1950-56 studiował na warszawskiej ASP. Od 1965 działał we Francji. Przedstawiciel konceptualizmu. Początkowo tworzył kwasoryty (m.in. seria Opisanie świata); później kompozycje przestrzenne z płótna, zwane "poduszkowcami"; a od 1965 zaczął pokrywać płótna, nazywane przez siebie "detalami" rzędami kolejnych cyfr, zaczynając od jedynki (pierwszy został zapisany liczbami od 1 do 35327), co miało oddawać upływ czasu. Płótnom towarzyszyła fotografia twarzy artysty ukazująca oznaki starzenia się i nagranie jego głosu. Jest laureatem wielu nagród, między innymi: Nagrody Krytyki Artystycznej im. C.K. Norwida. Brał udział w Biennale w Sao Paulo (1969 i 1977), Documenta w Kassel (1977 ), Biennale w Wenecji (1995).

Description:
"The study of touch", circa 1958
ink/paper, 84 x 27 cm (dimensions in passe-partout window); signed lower right: 'R OPALKA', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
tusz/papier
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'R OPALKA'