15
Stefan Gierowski (1925 - 2022) | Bez tytułu, 1979
Estymacja:
25,000 zł - 40,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Prace na Papierze
Artysta
Stefan Gierowski (1925 - 2022)
Wymiary
24,5 x 18 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
akwarela/papier, 24,5 x 18 cm (w świetle passe-partout), datowany p.d.: '79',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Jeden kolor ma swoje światło w zależności od tego, jak położy się go na płótnie: czy jest bardziej akwarelowy, czy to pasta, składająca się z samego barwnika. Zieleń to nasz świat, to znaczy nasza egzystencja w tym świecie. Zieleń jest zdrowa, dobra. A czerwień jest niepokojąca. To piękny kolor, który ma swoją głębię, odległość. Gdy dzieje się coś związanego z tym kolorem – nabiera szczególnej intensywności (to dobrze). Biel z kolei, która też jest ciekawa, jest strasznie niechętna, jeśli chodzi o przestrzeń. Dopiero jak coś pada na ten biały, wszystko zaczyna się dziać”.
Stefan Gierowski
Kolor jest dla Stefana Gierowskiego jednym z najważniejszych środków wyrazu. Artysta porzucił figurację na rzecz abstrakcji około 1957 roku. W tym okresie położył nacisk na fenomen obrazu, pozbawił swoje dzieła tytułów oraz treści oprócz tych niesionych przez kolor. Nowe obrazy stanowiły przykłady kompozycji opartych na klarownych podziałach oraz subtelnej kolorystyce. Około lat 60tych malarz znacznie zaważył kolorystykę oraz zaczął przemawiać bardziej uproszczonym językiem malarskim. Wtedy główne akcenty kolorystyczne rozkładał na krawędziach płótnach. To właśnie kolorem, za pomocą gradacji oraz natężeń walorowych, tworzył struktury kompozycji. W latach 80 stosowane barwy stały się także czynnikiem niosącym emocje. Artysta zaczął wypowiadać się w sposób bardziej subiektywny, a wręcz duchowy. Późniejsze prace charakteryzują się subtelnością oraz delikatnością. Jak wspomina Karolina Jezierska-Pomorska przy okazji wystawy artysty w 2018 roku w Galerii Bielska BWA: „W latach 60. i 80. linia jest głównym elementem budowy obrazu; staje się nośnikiem energii – jest światłem, gdzieś biegnie, ma jakaś drogę, do czegoś trafia, w coś uderza. Obrazy z tych lat to myślenie o linii jako zagadnieniu fizycznym, niosącym ze sobą ładunek energii. W następnych latach zaczyna dominować kolor. Artysta bada sposób, w jaki poszczególne barwy na siebie oddziałują. Żeby móc je ze sobą skonfrontować, maluje szerokie pasma kolorów na jednej przestrzeni, linię obok linii. Przestrzeń na tych płótnach nieomal się porusza. Z czasem kolor częściowo ustępuje miejsca bieli, szarości i czerni. Na jednych obrazach można dostrzec rodzaj walki o dominację nad przestrzenią. Na innych barwne linie tworzą różne kształty, są miękkie, jakby straciły swą dynamiczną ostrość” (Karolina Jezierska-Pomorska, Stefan Gierowski – linia w malarskie 12.04.2018-13.05.2018, dostępny na: Galeria Bielska BWA - Stefan Gierowski – Linia w malarstwie).
Przedstawiciel współczesnej awangardy malarskiej, studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach Zbigniewa Pronaszki i Karola Frycza. Równolegle studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim pod kierunkiem Wojsława Mole. W 1949 zamieszkał w Warszawie. W latach 1956-61 współpracował z Galerią Krzywe Koło prowadzoną przez Mariana Bogusza. Od roku 1962 do 1996 prowadził działalność dydaktyczną na warszawskiej AS P, gdzie w latach 1975-81 pełnił funkcję dziekana Wydziału Malarstwa, a w 1983 został wybrany na rektora-elekta. Władze stanu wojennego stanowczo odrzuciły tę kandydaturę. W latach 80. związany z kręgiem “kultury niezależnej”. W 1980 otrzymał nagrodę im. Jana Cybisa.
Description:
Untitled, 1979
watercolour/paper, 24.5 x 18 cm (dimensions in passe-partout window); dated lower right: '79', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Jeden kolor ma swoje światło w zależności od tego, jak położy się go na płótnie: czy jest bardziej akwarelowy, czy to pasta, składająca się z samego barwnika. Zieleń to nasz świat, to znaczy nasza egzystencja w tym świecie. Zieleń jest zdrowa, dobra. A czerwień jest niepokojąca. To piękny kolor, który ma swoją głębię, odległość. Gdy dzieje się coś związanego z tym kolorem – nabiera szczególnej intensywności (to dobrze). Biel z kolei, która też jest ciekawa, jest strasznie niechętna, jeśli chodzi o przestrzeń. Dopiero jak coś pada na ten biały, wszystko zaczyna się dziać”.
Stefan Gierowski
Kolor jest dla Stefana Gierowskiego jednym z najważniejszych środków wyrazu. Artysta porzucił figurację na rzecz abstrakcji około 1957 roku. W tym okresie położył nacisk na fenomen obrazu, pozbawił swoje dzieła tytułów oraz treści oprócz tych niesionych przez kolor. Nowe obrazy stanowiły przykłady kompozycji opartych na klarownych podziałach oraz subtelnej kolorystyce. Około lat 60tych malarz znacznie zaważył kolorystykę oraz zaczął przemawiać bardziej uproszczonym językiem malarskim. Wtedy główne akcenty kolorystyczne rozkładał na krawędziach płótnach. To właśnie kolorem, za pomocą gradacji oraz natężeń walorowych, tworzył struktury kompozycji. W latach 80 stosowane barwy stały się także czynnikiem niosącym emocje. Artysta zaczął wypowiadać się w sposób bardziej subiektywny, a wręcz duchowy. Późniejsze prace charakteryzują się subtelnością oraz delikatnością. Jak wspomina Karolina Jezierska-Pomorska przy okazji wystawy artysty w 2018 roku w Galerii Bielska BWA: „W latach 60. i 80. linia jest głównym elementem budowy obrazu; staje się nośnikiem energii – jest światłem, gdzieś biegnie, ma jakaś drogę, do czegoś trafia, w coś uderza. Obrazy z tych lat to myślenie o linii jako zagadnieniu fizycznym, niosącym ze sobą ładunek energii. W następnych latach zaczyna dominować kolor. Artysta bada sposób, w jaki poszczególne barwy na siebie oddziałują. Żeby móc je ze sobą skonfrontować, maluje szerokie pasma kolorów na jednej przestrzeni, linię obok linii. Przestrzeń na tych płótnach nieomal się porusza. Z czasem kolor częściowo ustępuje miejsca bieli, szarości i czerni. Na jednych obrazach można dostrzec rodzaj walki o dominację nad przestrzenią. Na innych barwne linie tworzą różne kształty, są miękkie, jakby straciły swą dynamiczną ostrość” (Karolina Jezierska-Pomorska, Stefan Gierowski – linia w malarskie 12.04.2018-13.05.2018, dostępny na: Galeria Bielska BWA - Stefan Gierowski – Linia w malarstwie).
Przedstawiciel współczesnej awangardy malarskiej, studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach Zbigniewa Pronaszki i Karola Frycza. Równolegle studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim pod kierunkiem Wojsława Mole. W 1949 zamieszkał w Warszawie. W latach 1956-61 współpracował z Galerią Krzywe Koło prowadzoną przez Mariana Bogusza. Od roku 1962 do 1996 prowadził działalność dydaktyczną na warszawskiej AS P, gdzie w latach 1975-81 pełnił funkcję dziekana Wydziału Malarstwa, a w 1983 został wybrany na rektora-elekta. Władze stanu wojennego stanowczo odrzuciły tę kandydaturę. W latach 80. związany z kręgiem “kultury niezależnej”. W 1980 otrzymał nagrodę im. Jana Cybisa.
Description:
Untitled, 1979
watercolour/paper, 24.5 x 18 cm (dimensions in passe-partout window); dated lower right: '79', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akwarela/papier
Sygnatura
datowany p.d.: '79'