29
Stanisław Masłowski | Pejzaż z Woli Rafałowskiej ("Chata pod gruszą"), 1917
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Wymiary
64,5 x 100,2 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
akwarela/karton, 64,5 x 100,2 cm (w świetle passe-partout), sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'STANISŁAW MASŁOWSKI. | WOLA. 1917.', na odwrociu papierowa nalepka wystawowa oraz karta identyfikacyjna
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Nauczycielami Stanisława Masłowskiego w Warszawskiej Klasie Rysunkowej byli Wojciech Gerson i Aleksander Kamiński. Od początku kariery artystycznej z wyjątkowym zamiłowaniem tworzył serie pejzażowych scen rodzajowych oraz wiejskich scen rozgrywających się w pejzażu. Czyste pejzaże, traktowane jako samodzielne tematy zaczął tworzyć w połowie lat 70. XIX stulecia. Na przestrzeni całej malarskiej kariery, regularnie wyjeżdżał w podróże malarskie i na plenery. Przemierzał Ukrainę, Mazowsze, gdzie udawał się do Pieczyska koło Grójca, Pogorzeli koło Mińska Mazowieckiego, Poschłej koło Garwolina. Odwiedzał Józefa Chełmońskiego w Kuklówce, jeździł do Zakopanego i Surpraśla. Od 1900 wyjeżdżał na długie plenery do Włoch. Od 1903 roku, a w latach 1909 -24 corocznie, odbywał kilkumiesięczne plenery w Woli Rafałowskiej na Podlasiu, gdzie jak pisał: „znalazł coś w rodzaju syntezy swojego pejzażu polskiego”. Przyniosły one serie dojrzałych akwarelowych pejzaży i motywów kwiatowych. Wtedy też zbliżył się do grupy „Wędrowca”, której przewodził Stanisław Witkiewicz.
Prezentowany w ofercie aukcyjnej obraz jest przedstawieniem natury o wyraźnie dekoracyjnym charakterze. Poziomo zorientowana kompozycja, w której na pierwszy plan wysuwa się bryła domu, zatopionego w bujnej przyrodzie, utrzymana jest w tonacji kremowo-biało-zielonej. Letni pejzaż, prześwietlony jest słonecznym blaskiem, który kładzie się białymi plamami na drewnianej fasadzie i elementach natury. Rozbielone w intensywnym świetle letniego południa barwy zmatowiały. Tkanka barwna zdaje się drżeć. Może to być próba (udana) recepcji kolorystycznych doświadczeń impresjonizmu, które do Warszawy w 1889 przywieźli z Paryża Władysław Podkowiński i Józef Pankiewicz.
Był uczniem Wojciecha Gersona i Antoniego Kamieńskiego w Warszawskiej Klasie Rysunkowej. Po studiach stale mieszkał w Warszawie, skąd wyjeżdżał na plenery malarskie, m.in. na Ukrainę (w latach 1875-86). Fascynacja tamtejszym krajobrazem i folklorem sprawiła, że namalował wówczas wiele obrazów rodzajowych z postaciami Kozaków. W 1886 przebywał w Monachium; po 1900 kilkakrotnie jeździł do Włoch i do Paryża. W 1912 i 1922 odbył podróż artystyczną na Sycylię i do Tunisu. Był członkiem ugrupowań artystycznych - TZSP, T.A.P. "Sztuka", Kółka Akwarelistów Polskich oraz Stowarzyszenia Artystów Malarzy "Pro Arte". Malował głównie sceny rodzajowe oraz pejzaże.
Description:
Landscape from Wola Rafalowska ("Cottage under the pear tree"), 1917
watercolour/cardboard, 64.5 x 100.2 cm (dimensions in passe-partout window); signed, dated and described lower right: 'STANISLAW MASLOWSKI. | WOLA. 1917.', on the reverse a paper, exhibition label and an identification card,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Nauczycielami Stanisława Masłowskiego w Warszawskiej Klasie Rysunkowej byli Wojciech Gerson i Aleksander Kamiński. Od początku kariery artystycznej z wyjątkowym zamiłowaniem tworzył serie pejzażowych scen rodzajowych oraz wiejskich scen rozgrywających się w pejzażu. Czyste pejzaże, traktowane jako samodzielne tematy zaczął tworzyć w połowie lat 70. XIX stulecia. Na przestrzeni całej malarskiej kariery, regularnie wyjeżdżał w podróże malarskie i na plenery. Przemierzał Ukrainę, Mazowsze, gdzie udawał się do Pieczyska koło Grójca, Pogorzeli koło Mińska Mazowieckiego, Poschłej koło Garwolina. Odwiedzał Józefa Chełmońskiego w Kuklówce, jeździł do Zakopanego i Surpraśla. Od 1900 wyjeżdżał na długie plenery do Włoch. Od 1903 roku, a w latach 1909 -24 corocznie, odbywał kilkumiesięczne plenery w Woli Rafałowskiej na Podlasiu, gdzie jak pisał: „znalazł coś w rodzaju syntezy swojego pejzażu polskiego”. Przyniosły one serie dojrzałych akwarelowych pejzaży i motywów kwiatowych. Wtedy też zbliżył się do grupy „Wędrowca”, której przewodził Stanisław Witkiewicz.
Prezentowany w ofercie aukcyjnej obraz jest przedstawieniem natury o wyraźnie dekoracyjnym charakterze. Poziomo zorientowana kompozycja, w której na pierwszy plan wysuwa się bryła domu, zatopionego w bujnej przyrodzie, utrzymana jest w tonacji kremowo-biało-zielonej. Letni pejzaż, prześwietlony jest słonecznym blaskiem, który kładzie się białymi plamami na drewnianej fasadzie i elementach natury. Rozbielone w intensywnym świetle letniego południa barwy zmatowiały. Tkanka barwna zdaje się drżeć. Może to być próba (udana) recepcji kolorystycznych doświadczeń impresjonizmu, które do Warszawy w 1889 przywieźli z Paryża Władysław Podkowiński i Józef Pankiewicz.
Był uczniem Wojciecha Gersona i Antoniego Kamieńskiego w Warszawskiej Klasie Rysunkowej. Po studiach stale mieszkał w Warszawie, skąd wyjeżdżał na plenery malarskie, m.in. na Ukrainę (w latach 1875-86). Fascynacja tamtejszym krajobrazem i folklorem sprawiła, że namalował wówczas wiele obrazów rodzajowych z postaciami Kozaków. W 1886 przebywał w Monachium; po 1900 kilkakrotnie jeździł do Włoch i do Paryża. W 1912 i 1922 odbył podróż artystyczną na Sycylię i do Tunisu. Był członkiem ugrupowań artystycznych - TZSP, T.A.P. "Sztuka", Kółka Akwarelistów Polskich oraz Stowarzyszenia Artystów Malarzy "Pro Arte". Malował głównie sceny rodzajowe oraz pejzaże.
Description:
Landscape from Wola Rafalowska ("Cottage under the pear tree"), 1917
watercolour/cardboard, 64.5 x 100.2 cm (dimensions in passe-partout window); signed, dated and described lower right: 'STANISLAW MASLOWSKI. | WOLA. 1917.', on the reverse a paper, exhibition label and an identification card,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
akwarela/karton
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'STANISŁAW MASŁOWSKI. | WOLA. 1917.'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0