Powrót do DESA.PL
17 of Liczba obiektów: 91
17
Stanisław Wyspiański | Projekt witraża, 1897
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
55,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Wymiary
44 x 20 cm
Opis
ołówek/papier, 44 x 20 cm, sygnowany monogramem wiązanym l.d.: 'SW', opisany ołówkiem u dołu: '23 Wrzesień 1897'; na odwrociu fragmentarycznie zachowana pieczęć (opisana w dokumentacji konserwatorskiej): 'Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych | w Krakowie | Plac Szczepański 4'; opisany: 'Sprzedany w Towarzystwie | 12/V 912 | (nieczytelny podpis)'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Dramatopisarz, poeta, malarz i reformator teatru. W latach 1884-85 i 1887-95 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (był m.in. uczniem i współpracownikiem Jana Matejki) oraz na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 1890-94 przebywał za granicą, głównie w Paryżu, gdzie oddziałała na niego sztuka Paula Gauguina, nabistów oraz drzeworyt japoński. W latach 1898-98 był kierownikiem graficznym krakowskiego czasopisma "Życie". W latach 1898-1905 działał m.in. jako inscenizator w krakowskim teatrze. W 1906 roku został docentem w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Od 1897 roku był członkiem Towarzystwa Sztuka. Ulubioną techniką Stanisława Wyspiańskiego był pastel. Zajmował się też grafiką (m.in. ilustracje do Iliady, winiety i układy graficzne tygodnika krakowskiego "Życie" oraz publikowanych własnych dramatów). Ważne miejsce w jego działalności, rozpoczętej współpracą z Janem Matejką i Józefem Mehofferem przy polichromii Kościoła Mariackiego, zajmowały projekty witraży i polichromii wnętrz: np. w krakowskim kościele Franciszkanów 1897-1905, w katedrze lwowskiej 1892-94 i wawelskiej 1900-02 (nie zrealizowane). W twórczości plastycznej Wyspiańskiego przeważał portret, w dziedzinie którego reprezentował ekspresjonizm (np. portrety Kazimierza Lewandowskiego i Lucjana Rydla 1898) i pejzaż (m.in. cykl widoków na Kopiec Kościuszki 1904-05). Wyspiański opracowywał scenografie do własnych dramatów, projekty dekoracji wnętrz (np. Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie), mebli i tkanin oraz projekty architektoniczne. Był jednym z twórców programu i praktyki tzw. sztuki stosowanej w Polsce, reformatorem grafiki książkowej. W jego stylu widoczny jest zarówno trwały wpływ Matejki, jak i żywe związki z secesją (dekoracyjność, charakterystyczna giętka i kapryśna linia, stylizacje roślinne) oraz wpływy impresjonizmu.

Description:
Stained glass project, 1897
pencil/paper, 44 x 20 cm; signed with monogram lower left: 'SW', described with pencil at the bottom: '23 Wrzesien 1897'; on the reverse partially preserved stamp (described in conservation dosumenattion ): 'Towarzystwo Przyjaciol Sztuk Pieknych | w Krakowie | Plac Szczepanski 4'; opisany: 'Sprzedany w Towarzystwie | 12/V 912 | (signature illegible)',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
ołówek/papier
Sygnatura
sygnowany monogramem wiązanym l.d.: 'SW'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, 1912?