Powrót do DESA.PL
16 of Liczba obiektów: 91
16
Stanisław Wyspiański | Matka Boska z Dzieciątkiem
Estymacja:
35,000 zł - 50,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Wymiary
27 x 21,5 cm (w świetle passe-partout)
Opis
ołówek/papier, 27 x 21,5 cm (w świetle passe-partout), na odwrociu opisany białą kredą numerem: '492', poniżej: 'Madona Stanisława Wyspiańskiego | dar od jego wychowawczyni i ciotki | Stankiewiczowej | ([nieczytelne] 10/12 1914) | [nieczytelny podpis]'; pieczęć zakładu introligatorskiego Roberta Jahoda w Krakowie

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Dramatopisarz, poeta, malarz i reformator teatru. W latach 1884-85 i 1887-95 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (był m.in. uczniem i współpracownikiem Jana Matejki) oraz na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 1890-94 przebywał za granicą, głównie w Paryżu, gdzie oddziałała na niego sztuka Paula Gauguina, nabistów oraz drzeworyt japoński. W latach 1898-98 był kierownikiem graficznym krakowskiego czasopisma "Życie". W latach 1898-1905 działał m.in. jako inscenizator w krakowskim teatrze. W 1906 roku został docentem w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Od 1897 roku był członkiem Towarzystwa Sztuka. Ulubioną techniką Stanisława Wyspiańskiego był pastel. Zajmował się też grafiką (m.in. ilustracje do Iliady, winiety i układy graficzne tygodnika krakowskiego "Życie" oraz publikowanych własnych dramatów). Ważne miejsce w jego działalności, rozpoczętej współpracą z Janem Matejką i Józefem Mehofferem przy polichromii Kościoła Mariackiego, zajmowały projekty witraży i polichromii wnętrz: np. w krakowskim kościele Franciszkanów 1897-1905, w katedrze lwowskiej 1892-94 i wawelskiej 1900-02 (nie zrealizowane). W twórczości plastycznej Wyspiańskiego przeważał portret, w dziedzinie którego reprezentował ekspresjonizm (np. portrety Kazimierza Lewandowskiego i Lucjana Rydla 1898) i pejzaż (m.in. cykl widoków na Kopiec Kościuszki 1904-05). Wyspiański opracowywał scenografie do własnych dramatów, projekty dekoracji wnętrz (np. Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie), mebli i tkanin oraz projekty architektoniczne. Był jednym z twórców programu i praktyki tzw. sztuki stosowanej w Polsce, reformatorem grafiki książkowej. W jego stylu widoczny jest zarówno trwały wpływ Matejki, jak i żywe związki z secesją (dekoracyjność, charakterystyczna giętka i kapryśna linia, stylizacje roślinne) oraz wpływy impresjonizmu.

Description:
Madonna and a child
pencil/paper, 27 x 21.5 cm (dimensions in passe-partout window); inscribed on the reverse with a number: '492', below inscription: 'Madona Stanisława Wyspiańskiego | dar od jego wychowawczyni i ciotki | Stankiewiczowej | ([nieczytelne] 10/12 1914) | [nieczytelny podpis]'; pieczęć zakładu introligatorskiego Roberta Jahoda w Krakowie

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
ołówek/papier
Sygnatura
0
Proweniencja
kolekcja spadkobierców malarza Stanisława Pochwalskiego (1896 - 1959)
Literatura
0
Wystawiany
0