149
Steve McCurry | "Kashmir Flower Seller", 1996
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
9,500 zł
Aukcja na żywo
Fotografia Kolekcjonerska. Klasyka i Awangarda Artystyczna | Sławy, Gwiazdy, Osobowości
Artysta
Steve McCurry (1950)
Wymiary
45 x 30 cm
Kategoria
Opis
wydruk pigmentowy/papier Fujiflex Crystal Archive, 45 x 30 cm, sygnowany i numerowany na odwrociu: 'S. McCurry | 2778/3300', ed. 2778/3300
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Zatrzymałem się nad jeziorem Dal Lake w Kaszmirze. Często taksówką wodną jeździłem wśród różnych targowisk pływających na łodziach po całym jeziorze. Pewnego chłodnego listopadowego poranka, kiedy większość kolorów zniknęła z doliny, zauważyłem kwiaciarza poruszającego się po cichu kanałem ze swoją łodzią pełną kwiatów. To był niespodziewanie magiczny moment. Zapytałem go, czy mógłbym go śledzić i sfotografować jego zwyczajne życie. Spotkałem się z nim jeszcze kilka razy”
Steve McCurry
Fotografia „Kashmir Flower Seller”, tuż obok „Afghan Girl”, jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych prac Steve’a McCurry’ego. Praca wykonana na zlecenie agencji Magnum Photos zyskała szczególną popularność wraz z jej publikacją na okładce albumu monograficznego „Steve McCurry: The Iconic Photographs” (wyd. Phaidon, 2016). Fotografia była także prezentowana w 2017 na wystawie „Steve McCurry: Photographs from the East” w Helmond Museum w Holandii.
Wyjątkowość kadrów uchwyconych przez Steve’a McCurry’ego wynika z zamiłowania fotografa do podróży i ciekawości świata, a także próby ukazania poetyki i liryczności zwyczajnego życia lokalnej ludności. Pierwsza jego podróż do Indii odbyła się w latach 1978-80 i zapoczątkowała szczególną, długotrwałą fascynację fotografa tym krajem. W dziełach McCurry’ego można również dostrzec fascynację obrzędami i praktykami religijnymi, od targów wodnych po hinduski festiwal Holi. Fotograf swój warsztat opierał na szacunku wobec uwiecznianych osób, i tym samym ukazaniu ich stanu ducha. Uważał, że wraz z głębszym poznaniem wymagającym czasu bohaterzy zdjęć zapominają o aparacie, a bardziej uzewnętrzniają swoją duszę. Praca „Kashmir Flower Seller” jest również zatrzymanym w czasie kadrem ukazującym zanikającą tradycję lokalnej ludności w Indiach, której kultura jest naznaczona postępującą globalizacją w krajach azjatyckich w ciągu ostatnich 30 lat.
McCurry w swoich fotografiach tak dobiera kadry, aby odbiorca spoglądający na nie mógł poznać prawdę, doznać olśnienia bądź odkryć coś wyjątkowego w uchwyconych na nich chwilach. Środkami wywołującymi emocje w kontakcie z pracami są dla fotografa wyjątkowy rytm, harmonia, uchwycone piękno i wynikająca z niego poetyckość. Fotograf z mistycznym szacunkiem odnajduje piękno w każdym najdrobniejszym detalu sfotografowanej kompozycji. Dzieła McCurry’ego charakteryzują się wnikliwym wyczuciem formy i koloru, kształtu i symetrii, tym samym stając się oknem na inny, nieznany dotąd, świat.
Description:
"Kashmir Flower Seller", 1996
pigment print/Fuji Crystal Archive paper, 45 x 30 cm; signed and numbered on the reverse: 'S. McCurry | 2778/3300', ed. 2778/3300
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Zatrzymałem się nad jeziorem Dal Lake w Kaszmirze. Często taksówką wodną jeździłem wśród różnych targowisk pływających na łodziach po całym jeziorze. Pewnego chłodnego listopadowego poranka, kiedy większość kolorów zniknęła z doliny, zauważyłem kwiaciarza poruszającego się po cichu kanałem ze swoją łodzią pełną kwiatów. To był niespodziewanie magiczny moment. Zapytałem go, czy mógłbym go śledzić i sfotografować jego zwyczajne życie. Spotkałem się z nim jeszcze kilka razy”
Steve McCurry
Fotografia „Kashmir Flower Seller”, tuż obok „Afghan Girl”, jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych prac Steve’a McCurry’ego. Praca wykonana na zlecenie agencji Magnum Photos zyskała szczególną popularność wraz z jej publikacją na okładce albumu monograficznego „Steve McCurry: The Iconic Photographs” (wyd. Phaidon, 2016). Fotografia była także prezentowana w 2017 na wystawie „Steve McCurry: Photographs from the East” w Helmond Museum w Holandii.
Wyjątkowość kadrów uchwyconych przez Steve’a McCurry’ego wynika z zamiłowania fotografa do podróży i ciekawości świata, a także próby ukazania poetyki i liryczności zwyczajnego życia lokalnej ludności. Pierwsza jego podróż do Indii odbyła się w latach 1978-80 i zapoczątkowała szczególną, długotrwałą fascynację fotografa tym krajem. W dziełach McCurry’ego można również dostrzec fascynację obrzędami i praktykami religijnymi, od targów wodnych po hinduski festiwal Holi. Fotograf swój warsztat opierał na szacunku wobec uwiecznianych osób, i tym samym ukazaniu ich stanu ducha. Uważał, że wraz z głębszym poznaniem wymagającym czasu bohaterzy zdjęć zapominają o aparacie, a bardziej uzewnętrzniają swoją duszę. Praca „Kashmir Flower Seller” jest również zatrzymanym w czasie kadrem ukazującym zanikającą tradycję lokalnej ludności w Indiach, której kultura jest naznaczona postępującą globalizacją w krajach azjatyckich w ciągu ostatnich 30 lat.
McCurry w swoich fotografiach tak dobiera kadry, aby odbiorca spoglądający na nie mógł poznać prawdę, doznać olśnienia bądź odkryć coś wyjątkowego w uchwyconych na nich chwilach. Środkami wywołującymi emocje w kontakcie z pracami są dla fotografa wyjątkowy rytm, harmonia, uchwycone piękno i wynikająca z niego poetyckość. Fotograf z mistycznym szacunkiem odnajduje piękno w każdym najdrobniejszym detalu sfotografowanej kompozycji. Dzieła McCurry’ego charakteryzują się wnikliwym wyczuciem formy i koloru, kształtu i symetrii, tym samym stając się oknem na inny, nieznany dotąd, świat.
Description:
"Kashmir Flower Seller", 1996
pigment print/Fuji Crystal Archive paper, 45 x 30 cm; signed and numbered on the reverse: 'S. McCurry | 2778/3300', ed. 2778/3300
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
wydruk pigmentowy/papier Fujiflex Crystal Archive
Sygnatura
sygnowany i numerowany na odwrociu: 'S. McCurry | 2778/3300'