134
Jan Tarasin | Martwa natura, 1977/2022
Estymacja:
3,500 zł - 5,000 zł
Sprzedane
5,500 zł
Aukcja na żywo
Fotografia Kolekcjonerska. Klasyka i Awangarda Artystyczna | Sławy, Gwiazdy, Osobowości
Artysta
Jan Tarasin (1926 - 2009)
Wymiary
29,4 x 39,2 cm
Kategoria
Opis
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny, 29,4 x 39,2 cm, sygnowany i datowany u dołu: '1977/2002 | EA Jan Tarasin'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Właściwie wszystko jest jakimś zapisem. Fotografię uważam za rodzaj polowania” (Jan Tarasin, wywiad do katalogu wystawy „Jan Tarasin. Fotografie”, Galeria Starmach, Kraków 2002, s. 3).
Fotografia zatytułowana „Martwa natura” autorstwa Jana Tarasina była prezentowana w 2002 na wystawie indywidualnej artysty „Fotografie” w Galerii Starmach w Krakowie. Fotografie Tarasina chwytają naturę w momencie, kiedy ujawnia ona tajemnice swoich działań i reguł.
Początkowo, w latach 60., zdjęcia Tarasina miały charakter ściśle prywatny i stanowiły nieodłączną część turystycznego rytuału. Na początku lat 70. artysta wykonywał fotografie w sposób bardziej świadomy, włączając w ten proces wyobraźnię. W wydawanych w latach 1974-81 „Samizdatowych Zeszytach” uchwycona w kadrze natura i jej mechanizmy były rozszyfrowywane przez artystę na wszelkie dostępne metody.
Podobnie jak w przypadku „Martwych natur” większość dzieł fotograficznych Tarasina miała kompozycję otwartą. „Upolowana” sytuacja jest tutaj zatrzymanym fragmentem dziejącego się procesu. Jak wspomina sam artysta w katalogu wystawy Galerii Starmach, jego obserwacje są najbliższe muzyce. „Muzyka, tak jak natura atakuje przestrzeń dynamicznie i centrycznie. Ludzki język porządkuje świat linearnie, statycznie i opisowo. Poza tym natura w swojej nieprzewidywalności lubi zaskakiwać nas ciągłymi niekonsekwencjami” (Jan Tarasin, wywiad do katalogu wystawy „Jan Tarasin. Fotografie”, Galeria Starmach, Kraków 2002, s. 7-8).
W 1951 ukończył malarstwo w krakowskiej ASP w pracowni prof. Zbigniewa Pronaszki. Jako student zadebiutował na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w latach 1948-49. Od 1962 jest członkiem Grupy Krakowskiej. W 1974 podjął pracę pedagogiczną w warszawskiej ASP, a w latach 1987-90 był rektor tej uczelni. W 1984 otrzymał Nagrodę im. Jana Cybisa. W 1995 w warszawskiej Zachęcie miała miejsce monograficzna wystawa prac artysty.
Description:
Still life, 1977/2022
gelatin-silver print/photographic paper, 29.4 x 39.2 cm; signed and dated at the bottom: '1977/2002 | EA Jan Tarasin'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Właściwie wszystko jest jakimś zapisem. Fotografię uważam za rodzaj polowania” (Jan Tarasin, wywiad do katalogu wystawy „Jan Tarasin. Fotografie”, Galeria Starmach, Kraków 2002, s. 3).
Fotografia zatytułowana „Martwa natura” autorstwa Jana Tarasina była prezentowana w 2002 na wystawie indywidualnej artysty „Fotografie” w Galerii Starmach w Krakowie. Fotografie Tarasina chwytają naturę w momencie, kiedy ujawnia ona tajemnice swoich działań i reguł.
Początkowo, w latach 60., zdjęcia Tarasina miały charakter ściśle prywatny i stanowiły nieodłączną część turystycznego rytuału. Na początku lat 70. artysta wykonywał fotografie w sposób bardziej świadomy, włączając w ten proces wyobraźnię. W wydawanych w latach 1974-81 „Samizdatowych Zeszytach” uchwycona w kadrze natura i jej mechanizmy były rozszyfrowywane przez artystę na wszelkie dostępne metody.
Podobnie jak w przypadku „Martwych natur” większość dzieł fotograficznych Tarasina miała kompozycję otwartą. „Upolowana” sytuacja jest tutaj zatrzymanym fragmentem dziejącego się procesu. Jak wspomina sam artysta w katalogu wystawy Galerii Starmach, jego obserwacje są najbliższe muzyce. „Muzyka, tak jak natura atakuje przestrzeń dynamicznie i centrycznie. Ludzki język porządkuje świat linearnie, statycznie i opisowo. Poza tym natura w swojej nieprzewidywalności lubi zaskakiwać nas ciągłymi niekonsekwencjami” (Jan Tarasin, wywiad do katalogu wystawy „Jan Tarasin. Fotografie”, Galeria Starmach, Kraków 2002, s. 7-8).
W 1951 ukończył malarstwo w krakowskiej ASP w pracowni prof. Zbigniewa Pronaszki. Jako student zadebiutował na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w latach 1948-49. Od 1962 jest członkiem Grupy Krakowskiej. W 1974 podjął pracę pedagogiczną w warszawskiej ASP, a w latach 1987-90 był rektor tej uczelni. W 1984 otrzymał Nagrodę im. Jana Cybisa. W 1995 w warszawskiej Zachęcie miała miejsce monograficzna wystawa prac artysty.
Description:
Still life, 1977/2022
gelatin-silver print/photographic paper, 29.4 x 39.2 cm; signed and dated at the bottom: '1977/2002 | EA Jan Tarasin'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny
Sygnatura
sygnowany i datowany u dołu: '1977/2002 | EA Jan Tarasin'