73
Mateusz Jakub Sikora (1971) | "98. Bez tytułu", 2013
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
10,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Artysta
Mateusz Jakub Sikora (1971)
Wymiary
53 x 84 x 93 cm
Kategoria
Opis
stal, 53 x 84 x 93 cm,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Mateusz Sikora zarówno w rozwiązaniach formalnych, jak i w doborze tematów wydaje się niezwykle konsekwentny, a te niemal od początku oscylują wokół problemu figury. Najczęściej jest to człowiek, lecz niejednokrotnie z postumentu wyrasta przed oczyma widza trudna do sklasyfikowania postać – zwierzęca lub ludzka, przetworzona. Rzeźbiarz świetnie wyzyskuje szary odcień stali i różnorodnie opracowuje ją fakturalnie. Ślady spawania stają się szramami na ciele postaci, tworząc figurę na pograniczu istoty żywej i robota, maszyny. Tak zbudowana postać fascynuje i przeraża jednocześnie. Wszystkie prace artysty nacechowane są silnym ładunkiem emocjonalnym podkreślonym przez ekspresję i dynamikę samej bryły. Częstokroć prace artysty działają poprzez skalę, przez co zdają się anektować przestrzeń, w której aktualnie się znajdują, tworząc tym samym swoisty teatr cieni. Każda z prac, mimo że dotyczy tej samej tematyki, jest zupełnie indywidualną, odrębną historią, którą można odczytywać jako narrację o problemach i niepokojach współczesnego człowieka uwikłanego w codzienność, jego dążeniach do harmonii, ale też dominacji, a także poczuciu zagrożenia czy niepewności towarzyszącym każdemu z nas. Prezentowana praca jest charakterystycznym przykładem twórczości Mateusza Sikory. Niezwykle ekspresyjna bryła przedstawia klęczącego człowieka uchwyconego w spazmatycznym geście, na co wskazują rozpostarte ramiona postaci. Widoczne jest eksponowanie i akcentowanie procesu tworzenia struktury ze spawanych blach stali nierdzewnej. Jak opowiada o stali i jej właściwościach sam autor: „Ponieważ zawsze działałem impulsywnie, najlepszym materiałem jest dla mnie stal. Najszybciej i najtrwalej mogę uchwycić w stali kilkoma spawami to, co w danej chwili ze mnie ‘wychodzi‘, zanim bezpowrotnie się ulotni. Jedynie ona pozwala mi na niekończące się przeróbki, na odcinanie, na łączenie, dokładanie. Jeszcze nie odnalazłem się w żadnym innym klasycznym materiale” (Ewa Maciąg, W pracowni: Mateusz Sikora, „Ładny Dom”, lipiec 2014, dostępny na: http://ladnydom.pl/ domiwnetrze/1,132255,16303771,W_pracowni__ Mateusz_Sikora.html)
Syn Tomasza Sikory - fotografa, wnuk Stanisława Sikory - rzeźbiarza. Studiował na wydziale rzeźby Uniwersytetu w Melbourne. Jego realizacje znajdują się m.in. w Evandale oraz Footscray University Campus w Australii. W swojej twórczości zajmuje się przede wszystkim postaciami ludzkimi. Najczęściej stosowaną przez niego techniką jest odlew w brązie oraz stal spawana. Tworzy m.in. w pracowni w Krakowie oraz na Saskiej Kępie w Warszawie, gdzie organizuje wystawy rzeźby. Tam też znajduje się wykonana przez niego tablica upamiętniająca Stanisława Sikorę.
Description:
"98. Untitled", 2013
steel, 53 x 84 x 93 cm;
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Mateusz Sikora zarówno w rozwiązaniach formalnych, jak i w doborze tematów wydaje się niezwykle konsekwentny, a te niemal od początku oscylują wokół problemu figury. Najczęściej jest to człowiek, lecz niejednokrotnie z postumentu wyrasta przed oczyma widza trudna do sklasyfikowania postać – zwierzęca lub ludzka, przetworzona. Rzeźbiarz świetnie wyzyskuje szary odcień stali i różnorodnie opracowuje ją fakturalnie. Ślady spawania stają się szramami na ciele postaci, tworząc figurę na pograniczu istoty żywej i robota, maszyny. Tak zbudowana postać fascynuje i przeraża jednocześnie. Wszystkie prace artysty nacechowane są silnym ładunkiem emocjonalnym podkreślonym przez ekspresję i dynamikę samej bryły. Częstokroć prace artysty działają poprzez skalę, przez co zdają się anektować przestrzeń, w której aktualnie się znajdują, tworząc tym samym swoisty teatr cieni. Każda z prac, mimo że dotyczy tej samej tematyki, jest zupełnie indywidualną, odrębną historią, którą można odczytywać jako narrację o problemach i niepokojach współczesnego człowieka uwikłanego w codzienność, jego dążeniach do harmonii, ale też dominacji, a także poczuciu zagrożenia czy niepewności towarzyszącym każdemu z nas. Prezentowana praca jest charakterystycznym przykładem twórczości Mateusza Sikory. Niezwykle ekspresyjna bryła przedstawia klęczącego człowieka uchwyconego w spazmatycznym geście, na co wskazują rozpostarte ramiona postaci. Widoczne jest eksponowanie i akcentowanie procesu tworzenia struktury ze spawanych blach stali nierdzewnej. Jak opowiada o stali i jej właściwościach sam autor: „Ponieważ zawsze działałem impulsywnie, najlepszym materiałem jest dla mnie stal. Najszybciej i najtrwalej mogę uchwycić w stali kilkoma spawami to, co w danej chwili ze mnie ‘wychodzi‘, zanim bezpowrotnie się ulotni. Jedynie ona pozwala mi na niekończące się przeróbki, na odcinanie, na łączenie, dokładanie. Jeszcze nie odnalazłem się w żadnym innym klasycznym materiale” (Ewa Maciąg, W pracowni: Mateusz Sikora, „Ładny Dom”, lipiec 2014, dostępny na: http://ladnydom.pl/ domiwnetrze/1,132255,16303771,W_pracowni__ Mateusz_Sikora.html)
Syn Tomasza Sikory - fotografa, wnuk Stanisława Sikory - rzeźbiarza. Studiował na wydziale rzeźby Uniwersytetu w Melbourne. Jego realizacje znajdują się m.in. w Evandale oraz Footscray University Campus w Australii. W swojej twórczości zajmuje się przede wszystkim postaciami ludzkimi. Najczęściej stosowaną przez niego techniką jest odlew w brązie oraz stal spawana. Tworzy m.in. w pracowni w Krakowie oraz na Saskiej Kępie w Warszawie, gdzie organizuje wystawy rzeźby. Tam też znajduje się wykonana przez niego tablica upamiętniająca Stanisława Sikorę.
Description:
"98. Untitled", 2013
steel, 53 x 84 x 93 cm;
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
stal