60
Henryk Albin Tomaszewski (1906 - 1993) | Zima (do muzyki Piotra Czajkowskiego), pocz. lat 70. XX
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
13,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Wymiary
43 x 24 x 25 cm
Kategoria
Opis
szkło sodowe, formowane ręcznie, 43 x 24 x 25 cm,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Powszechnie uznawany za najwybitniejszego polskiego twórcę w dziedzinie szkła artystycznego, w szczycie artystycznego rozwoju, Henryk Albin Tomaszewski porzucił wyrabianie obiektów codziennego użytku dla poetyckich kompozycji. Swoje projekty realizował w zakładach pod Warszawą, między innymi w Wołominie, modelując gorące szkło ręcznie z wykorzystaniem piszczela oraz autorskich narzędzi.
Henryk Albin Tomaszewski jako miłośnik muzyki często nawiązywał w swojej twórczości do wybranych kompozytorów – Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego i Piotra Czajkowskiego. Próba uchwycenia muzyki w sztuce wizualnej popchnęła go w stronę pełnej eksploatacji plastyczności szkła. Zaprezentowana praca, „Zima” nawiązuje kształtem do oblodzonych gałęzi, formy, która wykorzystuje rozciągliwość tworzywa rozgrzanego w hucie. Henryk Albin Tomaszewski pozwalał formie przemówić za siebie, preferując przezroczyste szkło nad barwionym.
Dzieła Henryka Albina Tomaszewskiego są stałym elementem zbiorów muzeów, gdzie reprezentują szczytowe osiągnięcia polskiego rzemiosła artystycznego. Przykładami są Muzeum Narodowe w Warszawie oraz w Krakowie.
Najbardziej znany polski twórca szkła unikatowego, traktowanego jak samoistna rzeźba. Artysta uczył się swojego zawodu się w Miejskiej Szkole Sztuk Zdobniczych w Warszawie a następnie w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Po drugiej wojnie światowej pracował w Szklarskiej Porębie, gdzie zaprojektował ponad 250 wzorów szlifów na kryształy. Pobyt na Śląsku trwał do roku 1950 kiedy to przeniósł się do Łodzi, a później, w 1963 powrócił do Warszawy. Po wyjeździe ze Śląska kontynuował twórczość w zakresie szkła. Wiele lat pracy artysta poświęcił szkłom unikatowym, formowanym na gorąco. Odrzucił technikę wdmuchiwania szkła do form na rzecz tzw. wolnego formowania z bańki szklanej wyłącznie przy pomocy piszczela i skonstruowanych przez siebie narzędzi. Odszedł od wykorzystywania szkła jedynie do wyrobu przedmiotów codziennego użytku. Realizował szklane kompozycje rzeźbiarskie inspirowane naturą, cykl „Zima”, bądź światem fauny i flory, jak cykle „Łabędzie” czy, „Wazony - Kwiaty”. Wiele prac nawiązuje do muzyki, której był wielbicielem. Szkła artysty prezentowane były na wielu indywidualnych wystawach w kraju, min. w Jeleniej Górze, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Siedlcach, Szczecinie, Toruniu, Warszawie i Wrocławiu. Twórczość ta wielokrotnie była pokazywana również na indywidualnych wystawach zagranicznych, min. w Berlinie, Bratysławie, Lipsku, Londynie, Moskwie i Pradze. Zespoły szkieł Henryka Albina Tomaszewskiego znajdują się w wielu muzeach w Polsce i za granicą.
Description:
Winter (for music by Piotr Czajkowski), pocz. lat 70. XX
szklo sodowe, formowane recznie, 43 x 24 x 25 cm;
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Powszechnie uznawany za najwybitniejszego polskiego twórcę w dziedzinie szkła artystycznego, w szczycie artystycznego rozwoju, Henryk Albin Tomaszewski porzucił wyrabianie obiektów codziennego użytku dla poetyckich kompozycji. Swoje projekty realizował w zakładach pod Warszawą, między innymi w Wołominie, modelując gorące szkło ręcznie z wykorzystaniem piszczela oraz autorskich narzędzi.
Henryk Albin Tomaszewski jako miłośnik muzyki często nawiązywał w swojej twórczości do wybranych kompozytorów – Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego i Piotra Czajkowskiego. Próba uchwycenia muzyki w sztuce wizualnej popchnęła go w stronę pełnej eksploatacji plastyczności szkła. Zaprezentowana praca, „Zima” nawiązuje kształtem do oblodzonych gałęzi, formy, która wykorzystuje rozciągliwość tworzywa rozgrzanego w hucie. Henryk Albin Tomaszewski pozwalał formie przemówić za siebie, preferując przezroczyste szkło nad barwionym.
Dzieła Henryka Albina Tomaszewskiego są stałym elementem zbiorów muzeów, gdzie reprezentują szczytowe osiągnięcia polskiego rzemiosła artystycznego. Przykładami są Muzeum Narodowe w Warszawie oraz w Krakowie.
Najbardziej znany polski twórca szkła unikatowego, traktowanego jak samoistna rzeźba. Artysta uczył się swojego zawodu się w Miejskiej Szkole Sztuk Zdobniczych w Warszawie a następnie w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Po drugiej wojnie światowej pracował w Szklarskiej Porębie, gdzie zaprojektował ponad 250 wzorów szlifów na kryształy. Pobyt na Śląsku trwał do roku 1950 kiedy to przeniósł się do Łodzi, a później, w 1963 powrócił do Warszawy. Po wyjeździe ze Śląska kontynuował twórczość w zakresie szkła. Wiele lat pracy artysta poświęcił szkłom unikatowym, formowanym na gorąco. Odrzucił technikę wdmuchiwania szkła do form na rzecz tzw. wolnego formowania z bańki szklanej wyłącznie przy pomocy piszczela i skonstruowanych przez siebie narzędzi. Odszedł od wykorzystywania szkła jedynie do wyrobu przedmiotów codziennego użytku. Realizował szklane kompozycje rzeźbiarskie inspirowane naturą, cykl „Zima”, bądź światem fauny i flory, jak cykle „Łabędzie” czy, „Wazony - Kwiaty”. Wiele prac nawiązuje do muzyki, której był wielbicielem. Szkła artysty prezentowane były na wielu indywidualnych wystawach w kraju, min. w Jeleniej Górze, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Siedlcach, Szczecinie, Toruniu, Warszawie i Wrocławiu. Twórczość ta wielokrotnie była pokazywana również na indywidualnych wystawach zagranicznych, min. w Berlinie, Bratysławie, Lipsku, Londynie, Moskwie i Pradze. Zespoły szkieł Henryka Albina Tomaszewskiego znajdują się w wielu muzeach w Polsce i za granicą.
Description:
Winter (for music by Piotr Czajkowski), pocz. lat 70. XX
szklo sodowe, formowane recznie, 43 x 24 x 25 cm;
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
szkło sodowe, formowane ręcznie