Powrót do DESA.PL
40 of Liczba obiektów: 80
40
Stanisław Wysocki (1949) | "Szczęśliwa", 2019
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
30,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Artysta
Stanisław Wysocki (1949)
Wymiary
66 x 47 x 24 cm
Kategoria
Opis
brąz, 66 x 47 x 24 cm, sygnowany, datowany i opisany: 'STAN WYS | 3/8 | 2019', edycja: 3/8

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„Ja chcę, by widz, patrząc na moje rzeźby, odczuwał autentyczną przyjemność. By chciał do nich podejść, dotknąć ich, pogłaskać ich powierzchnię”.
Stanisław Wysocki

Choć akt kobiecy jest pradziejowym motywem w sztuce, Stanisław Wysocki potrafi z tych znajomych form wyciągnąć nowe, fascynujące piękno. Kobiece ciała stają się czystymi wyrazami ekspresji określającymi żywioły, emocje, ideały i antyczne mity. W rzeźbach Stanisława Wysockiego najsilniejszym środkiem wyrazu jest płynna linia i wyrazisty kontur. Powierzchnia rzeźby jest pełna napięć. Gładkie do połysku powierzchnie są skontrastowane z szorstkimi, a faliste linie zmysłowej sylwetki przechodzą w szpiczaste krawędzie. Pod kontrolą rzeźbiarza te przeciwstawne formy osiągają harmonijną i energiczną całość.

Stanisław Wysocki interesował się rzeźbami Henry’ego Moore’a, tak samo jak on zresztą dążył do sprowadzenia człowieka do organicznej, płynnej figury. Jednak polski artysta nie ogranicza się do obłych kształtów, a włączone przez niego ostre, prawie kubistyczne kąty, dodają napięcia. W kojącej sylwetce znajdujemy element zagrożenia, jak właśnie w naturze lub pociągającej kobiecie. Ten aspekt femme fatale i siły natury, jak choćby drzemiący w jego przedstawieniach rzek, stanowi o erotyzmie przypisywanym pracom Stanisława Wysockiego. Temat kobiecego ciała jest jednak podporządkowany eksperymentami nad formą, a to właśnie jej harmonia satysfakcjonuje widza.

W latach 1978-1980 studiował na ASP w Poznaniu. W 1980 rozpoczął praktykę w "Hermann Noack Bildgiesserei" w Berlinie Zachodnim - w renomowanej odlewni rzeźb. Przez trzy lata doskonalił tam technikę odlewów na wosk tracony. W tym czasie realizowane tam były rzeźby takich atystów jak Henry Moore, Kenneth Armitage. W trakcie praktyki rozpoczął studia w Hochshule der Kunste, akademii sztuki w Berlinie. W 1986 powrócił do Wrocławia. W 1990 wraz z grupą wrocławskich artystów wystawił swoje prace w Cannden Art Center w Londynie. Pierwszą samodzielną wystawę zrobił w 1991 we wrocławskiej "Desie" przy pl. Kościuszki. Jego pracami zainteresowały się wówczas prestiżowe, skandynawskie galerie. Od tego czasu jego rzeźby znana są w Anglii, Danii, Szwecji, Belgii, Francji i w Niemczech.

Description:
"Happy", 2019
bronze, 66 x 47 x 24 cm; signed, dated and described: 'STAN WYS | 3/8 | 2019', edition: 3/8,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
brąz
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany: 'STAN WYS | 3/8 | 2019'