Powrót do DESA.PL
38 of Liczba obiektów: 80
38
Jerzy Sobociński (1932 - 2008) | Płomień, 1998
Estymacja:
12,000 zł - 20,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Wymiary
74,5 x 26 x 17 cm
Kategoria
Opis
brąz patynowany, 74,5 x 26 x 17 cm, sygnowany i numerowany z przodu l.d.: 'JSob',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„Dla artysty to dzieło jest najważniejsze, które jeszcze nie powstało”.

Jerzy Sobociński

Jerzy Sobociński był artystą, który zajmował się zarówno rzeźbą kameralną, jak i tą o większych gabarytach. Na kartach historii zapisał się przede wszystkim jako twórca pomników. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu, w pracowniach rzeźbiarskich profesorów takich jak Alfred Wiśniewski oraz Bazyli Wojtowicz. Spod jego dłuta wyszły różne realizacje, przykładowo pomnik Bolesława Chrobrego w Gnieźnie w 1985 czy Jana Pawła w Licheniu w 1986. Warto wspomnieć, że rzeźba kameralna ma wyjątkowe miejsce w twórczości rzeźbiarza, przyczynił się on bowiem do jej popularyzacji wśród artystów. Sobociński był inicjatorem i twórcą Ogólnopolskiego Biennale Małych Form Rzeźbiarskich, wydarzenia, które organizował w Poznaniu od 1974. W ten sposób przyczynił się również do sukcesu wielu innych rzeźbiarzy swojego czasu.

Wiele z nich powstało techniką na wosk tracony. Polega ona na wykonaniu uprzednio prototypu woskowego pracy. Formę okleja się przygotowanym gipsem lub masą ogniotrwałą. Następnie usuwa się wosk. W ten sposób odzyskany materiał mógł służyć artyście wielorazowo. Dwie prace artysty: „Na wietrze” oraz „Wirującą” znajdują się w kolekcji Zachęty.

Realizacje Jerzego Sobocińskiego są efektem afirmacji życia. W centrum artystycznych zainteresowań rzeźbiarza znajdował się człowiek. Pracę rozpoczynał od wnikliwych rysunków, na których testował pomysły i które pozwalały na różnorodność kompozycyjnych rozwiązań. Samą postać ludzką poddawał licznym deformacjom oraz transformacjom w celu osiągnięciu maksymalnej ekspresji. Warto wspomnieć, że Sobociński jest zaliczany do grupy ekspresjonistycznych wychowanków Bazylego Wojtkiewicza. Wyczuwalna w formach prostota oraz syntetyczne potraktowanie bryły nawet mniejszym formom rzeźbiarskim nadają monumentalności.

Jak opowiadał sam artysta: „rzeźba – jej forma, kształt jest odbiciem nieprzerwanego procesu zmian. Nie można zatrzymać ciągłego ruchu, stworzyć kanonów, konwencji. Te ostatnie mijają szybko jak moda, czasami hołdowana lub potępiana. Powstaje bryła rzeźby,
lapidarna o zdecydowanym rysunku, dyscyplinie kształtu, świetle materiału” (Jerzy Sobociński, Rys biograficzny, dr Henryk Kondziela [w:] Dla artysty to dzieło jest najważniejsze, które jeszcze nie powstało. Jerzy Sobociński, Poznań 2012”.

Polski artysta rzeźbiarz związany z Wielkopolską. W latach 1951-1957 studiował na PWSSP w Poznaniu. W roku 1970 został stypendystą rządu włoskiego. Organizator dziesięciu Biennale Małych Form Rzeźbiarskich w latach 1977 - 1995. Swoje prace prezentował w Arezzo, Baku, Barcelonie, Berlinie, Budapeszcie, Monte Carlo, Paryżu, Ravennie, Rzymie i Sztokholmie. Jego twórczość cechowała się konsekwentną pracą nad formą rzeźbiarską i doskonałością warsztatu. Fascynowały go wielkie dzieła pomnikowe, jak i praca nad kameralną rzeźbą. Za całość twórczości otrzymał nagrodę I stopnia od Ministra Kultury i Sztuki.

Description:
Flame, 1998
patinated bronze, 74.5 x 26 x 17 cm; signed and nummbered at the front.: 'JSob',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
brąz patynowany
Sygnatura
sygnowany i numerowany z przodu l.d.: 'JSob'