21
Władysław Hasior (1928 - 1999) | Kompozycja
Estymacja:
50,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
40,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Artysta
Władysław Hasior (1928 - 1999)
Wymiary
66 x 32 x 16 cm
Kategoria
Opis
asamblaż/szkło, metal, 66 x 32 x 16 cm,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Nie umiem kopiować zastanych rzeczy – zresztą już są doskonałe w swym kształcie – dlatego w swoich kompozycjach
opowiadam o ludzkich sprawach, a chciałbym zrobić choć
jedno zjawisko. Może się to komuś uda, jeżeli obłaskawi
i spoufali się z żywiołem ognia, wody, ziemi i powietrza”.
Władysław Hasior
Prezentowana praca Władysława Hasiora jest jednym z najbardziej charakterystycznych dla twórczości artysty asamblaży. Przy użyciu naczynia przypominającego blachę
do pieczenia, rozbitej lampy i umieszczonego w centrum niewielkiego krucyfiksu artysta nawiązywał do sztuki ludowej, motywów chrześcijańskich, martyrologicznych oraz narodowych. W unikalny sposób połączył rodzimą tradycję z działaniami surrealistów o poetyce marzeń sennych. Do około 1965 Hasior konstruował swoje rzeźby za pomocą prostych materiałów: zardzewiałych drutów, skrawków blachy,
kawałków drewna i rozbitego szkła. Użyte w asamblażu przedmioty noszą znamiona upływu czasu, przyciągają swoją własną materialnością i strukturą. Nie są one jednak
najważniejsze same w sobie, liczy się przede wszystkim ich ładunek emocjonalny oraz przeżycia nadające dziełu poetyckiego charakteru.
Studiował na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP. W latach 1957-68 pracował jako nauczyciel w Szkole Kenara w Zakopanem. W latach 1970-71 pracował jako scenograf w Teatrze Polskim we Wrocławiu i pedagog tamtejszej PWSSP. Znany przede wszystkim jako twórca monumentalnych rzeźb i łączonych wraz z ich realizacją akcji efemerycznych - Słoneczny rydwan, Płomienne ptaki, Ogniste ptaki, Płonące sztandary. Równolegle ze "Sztandarami" i realizacjami monumentalnymi tworzył kameralne rzeźby. W latach 80. i 90. tworzył "Portrety" w technice assemblage'u i collage'u. Asamblaże tworzył od 1957 roku. Reprezentował Polskę na Biennale w Sao Paulo w 1965 i 1971 roku, Biennale w Wenecji w 1970 roku i wielu innych prestiżowych międzynarodowych wystawach.
Description:
Composition
assemblage/glass, metal, 66 x 32 x 16 cm;
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Nie umiem kopiować zastanych rzeczy – zresztą już są doskonałe w swym kształcie – dlatego w swoich kompozycjach
opowiadam o ludzkich sprawach, a chciałbym zrobić choć
jedno zjawisko. Może się to komuś uda, jeżeli obłaskawi
i spoufali się z żywiołem ognia, wody, ziemi i powietrza”.
Władysław Hasior
Prezentowana praca Władysława Hasiora jest jednym z najbardziej charakterystycznych dla twórczości artysty asamblaży. Przy użyciu naczynia przypominającego blachę
do pieczenia, rozbitej lampy i umieszczonego w centrum niewielkiego krucyfiksu artysta nawiązywał do sztuki ludowej, motywów chrześcijańskich, martyrologicznych oraz narodowych. W unikalny sposób połączył rodzimą tradycję z działaniami surrealistów o poetyce marzeń sennych. Do około 1965 Hasior konstruował swoje rzeźby za pomocą prostych materiałów: zardzewiałych drutów, skrawków blachy,
kawałków drewna i rozbitego szkła. Użyte w asamblażu przedmioty noszą znamiona upływu czasu, przyciągają swoją własną materialnością i strukturą. Nie są one jednak
najważniejsze same w sobie, liczy się przede wszystkim ich ładunek emocjonalny oraz przeżycia nadające dziełu poetyckiego charakteru.
Studiował na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP. W latach 1957-68 pracował jako nauczyciel w Szkole Kenara w Zakopanem. W latach 1970-71 pracował jako scenograf w Teatrze Polskim we Wrocławiu i pedagog tamtejszej PWSSP. Znany przede wszystkim jako twórca monumentalnych rzeźb i łączonych wraz z ich realizacją akcji efemerycznych - Słoneczny rydwan, Płomienne ptaki, Ogniste ptaki, Płonące sztandary. Równolegle ze "Sztandarami" i realizacjami monumentalnymi tworzył kameralne rzeźby. W latach 80. i 90. tworzył "Portrety" w technice assemblage'u i collage'u. Asamblaże tworzył od 1957 roku. Reprezentował Polskę na Biennale w Sao Paulo w 1965 i 1971 roku, Biennale w Wenecji w 1970 roku i wielu innych prestiżowych międzynarodowych wystawach.
Description:
Composition
assemblage/glass, metal, 66 x 32 x 16 cm;
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
asamblaż/szkło, metal
Proweniencja
- kolekcja prywatna, Polska, lata 80