Powrót do DESA.PL
16 of Liczba obiektów: 80
16
Igor Mitoraj (1944 - 2014) | Perseusz
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
48,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Artysta
Igor Mitoraj (1944 - 2014)
Wymiary
48 x 26 x 9 cm (całość)
Kategoria
Opis
marmur, brąz patynowany, 48 x 26 x 9 cm (całość), sygnowany: 'MITORAJ' oraz opisany: '556/1000 HC', edycja: 556/1000

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Odczuwam silną potrzebę odnalezienia trwałych punktów odniesienia, niezmiennych wartości, korzeni cywilizacji, w której wzrastałem. Sztuka klasyczna pozwala lepiej żyć w tym głupkowatym świecie. I podobne potrzeby dostrzegam u wielu widzów zmęczonych tzw. nowoczesną sztuką. Już w pierwszym kontakcie z dziełem powinny wyzwalać się emocje. Staram się używać prostego języka znaczeń i symboli oraz skojarzeń, tak by dotarły do każdego widza, bez potrzeby wyjaśniania na piśmie, o co też autorowi chodziło”.

Igor Mitoraj

Chociaż Igor Mitoraj nie porzucił całkowicie kanonu, dokonywał metamorfozy rozpoznawalnych klasycznych form w postmodernistyczne dzieła. W swojej twórczości artysta proponował alternatywne rozumienie neoklasycyzmu – zamiast powielać klasyczne modele tak, jak wychodziły z pracowni artystów, Igor Mitoraj prezentował antyk znany nam obecnie, czyli w formie fizycznego rozpadu. Oprócz zainteresowania materiałami typowymi dla produkcji artystycznej Grecji i Rzymu, takimi jak brąz i marmur, artysta kontynuował fascynację humanizmem. Ten objawia się w zainteresowaniu ludzkim ciałem oraz wewnętrznym światem człowieka. Fragmentacja ciała „Perseusza” i pokrywająca go patyna ukazują kruchość, zaś obecny na piersi bandaż, według słów twórcy, ma symbolizować ochronę przed światem, której często pragnął jako dziecko.

Igor Mitoraj wiódł burzliwe życie. Urodzony w Oederanie, miejscowości nieopodal Drezna w Niemczech, rozpoczął swoją edukację artystyczną w Liceum Plastycznym w Bielsku-Białej. W 1963 dołączył do krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie uczył się malarstwa. Jego nauczycielem oraz źródłem inspiracji stał się Tadeusz Kantor. To on zachęcał ucznia
do emigracji na zachód do Paryża, gdzie widział jego potencjał na dalszy rozwój. Igor Mitoraj opuścił krakowską Akademię w 1968, motywowany również chęcią odnalezienia swojego biologicznego ojca z Francji. Mimo odszukania go zaniechał próby kontaktu. Sukces przyszedł jednak na innym polu, gdyż Igor Mitoraj wkrótce osiągnął sławę jako artysta.

Pomimo trudności finansowych studiował na École des Beaux-Arts, podjął też pierwsze próby rzeźbienia w brązie. Jego pierwsza wystawa w Paryżu odbyła się w 1976, gdzie wystawił zarówno swoje obrazy, jak i mniejsze rzeźby. Wystawa w galerii La Hune okazała się przełomowa pod względem finansowym, utwierdziła również Igora Mitoraja w przekonaniu o pozostaniu rzeźbiarzem. Szerzej uznany młody artysta został poproszony o zorganizowanie ekspozycji dla paryskiej galerii ArtCurial. Przygotowań podjął się już we włoskim mieście Pietrasanta, które cieszyło się bogatymi zasobami najlepszego marmuru oraz międzynarodowym środowiskiem rzeźbiarzy. Wśród nich znajdował się wpływowy Henry Moore.

Wystawa zapewniła polskiemu artyście międzynarodową sławę i możliwości podróży, z której często korzystał. Jego ostoją stały się jednak Włochy, gdzie przeniósł się w 1983. Dwa lata później doczekał się wystawy w Museo Nazionale w Zamku Świętego Anioła w Rzymie, a z jego włoskim sukcesem wiązała się seria zleceń na rzeźbę publiczną. Te są szczególnie liczne we Włoszech, można je też zobaczyć w takich krajach jak Francja, Hiszpania, Stany Zjednoczone, Japonia i Polska.

„Perseusz” jest dojrzałą pracą Igora Mitoraja, która łączy charakterystyczne dla jego twórczości materiały – brąz oraz marmur. Rzeźbiarz ten zajmuje wyjątkową pozycję w kanonie XX-wiecznych awangardowych artystów podejmujących się tematyki antyku. W Paryżu, mieście gdzie Igor Mitoraj rozwinął swe skrzydła, w latach 20. artyści z Pablem Picasso na czele postulowali powrót do porządku („retour à l’ordre”), czyli klasycznych form. Do swoich klasycznych korzeni sięgali też włoscy Arturo Martini, Massimo Campigli oraz Giorgio de Chirico, który dzielił z Igorem Mitorajem enigmatyczną wizję antyku. W tym licznym gronie Igor Mitoraj pozostaje unikatowy ze względu na swoją technikę pracy w brązie metodą wosku traconego, a także wiernemu oddaniu efektu przemijającego czasu.
Studiował malarstwo w ASP w Krakowie, m.in. u Tadeusza Kantora (1967-1968). Przez kolejne dwa lata kontynuował studia w Ecole Nationale des Beaux-Arts w Paryżu. W połowie lat 70. poświęcił się rzeźbie, tworząc kameralne głowy, torsy w charakterystycznych zawojach czy bandażach. Pokazał je na pierwszej wystawie indywidualnej w 1976 roku w Paryżu, która przyniosła mu sukces u publiczności i marszandów. W swej sztuce odwołuje się do tradycji antyku, traktując jego spuściznę jako relikty złotego wieku kultury i wiecznotrwałe wzory. Uważany jest za jedną z najwybitniejszych współczesnych osobowości artystycznych. Jego rzeźby, często gigantycznej wielkości, spotyka się w reprezentacyjnych punktach wielu miast Europy, USA i Japonii. Od 1976 roku rzeźby i rysunki Igora Mitoraja pokazano na 120 wystawach indywidualnych.

Description:
Perseus
marble, patinated bronze, 48 x 26 x 9 cm (entire object); signed: 'MITORAJ' and desrcibed: '556/1000 HC', edition: 556/1000,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
marmur, brąz patynowany
Sygnatura
sygnowany: 'MITORAJ' oraz opisany: '556/1000 HC'