Powrót do DESA.PL
11 of Liczba obiektów: 80
11
Franciszek Strynkiewicz (1893 - 1996) | "Święta Klara" i "Święty Franciszek" - para rzeźb, około 1935
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
32,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Wymiary
"Święta Klara": 138 x 18 x 10 cm
"Święty Franciszek": 139 x 19 x 10 cm
Kategoria
Opis
dąb czarny, "Święta Klara": 138 x 18 x 10 cm
"Święty Franciszek": 139 x 19 x 10 cm, na odwrociu figury "Świętego Franciszka" papierowa nalepka Wystawy Światowej w Nowym Jorku

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Twórczość Franciszka Strynkiewicza stanowi do dzisiaj zagadnienie nie w pełni przebadane pod względem naukowym. Pomimo kilku publikacji na temat działalności rzeźbiarskiej artysty, wciąż trudno ustalić wszystkie fakty i zrekonstruować rozwój jego artystycznej
kariery. Najlepiej scharakteryzował charakter jego dzieł Lech Grabowski, który wyróżnił w twórczości Strynkiewicza dwa osobne nurty (Lech Grabowski, Franciszek Strynkiewicz, Warszawa 1957, s. 6). Zwrócił on uwagę na widoczną w pracach artysty prostotę,
logikę kompozycji i jasność konstrukcji, które łączyły go ze sztuką antyczną, a także z klasycyzującą rzeźbą francuską początków XX stulecia. Zauważył on także silne inspiracje sztuką ludową.

Prezentowane w katalogu aukcyjnym figury świętych Klary i Franciszka to bardzo dobre przykłady rzeźb Strynkiewicza, w których ujawniają się cechy obydwu tych nurtów. Z jednej strony wysmukła, przestylizowana forma odwołuje nas do antycznych posągów
bóstwa czy mezopotamskich lub egipskich steli. Z drugiej natomiast, zauważalne jest tutaj zamiłowanie do prostych, wręcz nieco naiwnych kompozycji ludowych świątków.

Pisząc o tych pracach Strynkiewicza należy zwrócić jeszcze uwagę na jeden aspekt, a mianowicie na ich historię. Obie kompozycje wysłane zostały bowiem na Wystawę Światową w Nowym Jorku w 1939 roku. Ozdobiły one Salę Honorową Polskiego Pawilonu
i wystawione zostały tuż obok słynnego cyklu malowideł obrazujących przeszłość Polski, wykonanych przez Łukaszowców. Ich los, podobnie jak i innych dzieł prezentowanych wówczas za oceanem, nie jest zupełnie jasny. Po wybuchu II wojny światowej
wszystkie prace uwięzione zostały w Stanach Zjednoczonych i nie powróciły do ogarniętego wojenną zawieruchą kraju. Niektóre trafiły do Muzeum Polskiego w Chicago. Rzeźby Strynkiewicza zlicytowane zostały najprawdopodobniej tuż po zamknięciu
pawilonu i trafiły w ręce prywatne. Ich powrót do kraju po tylu dekadach stanowi wyjątkowe wydarzenie.


Description:
"Saint Clare" and "Saint Francis" - a pair of sculptures, circa 1935
dab czarny, "Saint Clare": 138 x 18 x 10 cm
"Saint Francis": 139 x 19 x 10 cm;

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
dąb czarny
Proweniencja
kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone (najprawdopodobniej zakup po zamknięciu wystawy); kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Krystyna Nowakowska, Pawilon polski na nowojorskiej wystawie światowej (1939-1940) i jego dalsze dzieje, Warszawa 2013, s. 205; Franciszek Strynkiewicz. Stulecie urodzin rzeźbiarza, red. Maria Lewańska, Warszawa 1993, nr kat. 46 i 62; Lech Grabowski, Franciszek Strynkiewicz, Warszawa 1957, nr kat. 24-25; Maria Werten, Notes on Certain Exhibits in the Polish Pavilion of the New York World's Fair, "Polish Art Service. Art Division" 1939; Official catalogue of polish pavilion at the World’s Fair in New York, Nowy Jork 1939, nr kat. 324 i 325, s. 237C; archiwalna fotografia ekspozycji w Sali Honorowej Pawilonu Polskiego na Wystawie Światowej w Nowym Jorku (rzeźby widoczne w tyle sali), 1939, Narodowe Archiwum Cyfrowe, sygn. 1-M-654-53
Wystawiany
Wystawa Światowa, Sala Honorowa Pawilonu Polskiego, Nowy Jork, 3 maja 1939 - październik 1940